تله گاوی (Bull Trap) چیست؟

تله گاوی

بول ترپ یا تله گاوی یک سیگنال اشتباه در تحلیل تکنیکال است. تله گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه گذاران به دلیل پایین بودن قیمت یک دارایی اقدام به خرید می‌کنند و در نتیجه خرید آنها یک روند صعودی ایجاد می‌شود. روند صعودی ایجاد شده به دلیل کم بودن حجم خرید معکوس شده و قیمت دارایی با کاهش شدیدی ربرو می‌شود. این موضوع خریدار را بیشتر در دام دارایی‌های زیان آور می‌اندازد. تله گاوی نوعی تله قیمتی است. چنین حرکت قیمتی تریدرها را فریب می‌دهد و باعث ضرر افرادی می‌شود ‌که پوزیشن‌ لانگ گرفته بودند. بول ترپ را به‌عنوان «الگوی شلاقی» نیز می‌شناسند. در مقابل تله گاوی، تله خرسی قرار دارد که به حالتی گفته می‌شود که در یک روند صعودی، قیمت‌ها مدتی نزولی شده و سپس دوباره به روند صعودی اصلی خود باز می‌گردند. الگوی شلاقی، بریک اوت کاذب و شکست ناموفق همگی اصطلاحاتی هستند که برای توصیف حرکاتی به کار می‌رود که سرمایه گذار را در بازار فریب می‌دهند.

تعریف تله گاوی (Bull Trap)

پیش تر اشاره کردیم که تله گاوی نوعی تله قیمتی است. تله قیمتی زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار به اصول و بازار نگاه می‌کند و تصور می‌کند که دارایی مد نظر او به قیمتی بسیار کمتر از ارزش اصلی خود معامله می‌شود؛ اما در نهایت اینطور نیست. این توهم باعث می‌شود که شخص تریدر تصور کند که با سرمایه گذاری در این دارایی سود خوبی بدست می‌آورد؛ اما در نهایت دارایی مورد نظر بازدهی مد نظر او را نمی‌دهد و شخص تریدر ضرر می‌کند.

ورود به آلپاری

همانطور که از نام آن پیداست، تله گاوی، یک تریدر گاوی (کسی که معتقد است بازار صعودی خواهد شد) را به دام می‌اندازد. تریدر گاوی تصور می‌کند قیمت دارایی مورد نظر ارزان است، در نتیجه آن را خریداری می‌کند تا در بازار صعودی دچار افزایش قیمت شود. در صورتی که این افزایش موقتی بوده و مدتی بعد قیمت دارایی کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد. تله گاوی عمدتا در نتیجه بازار غیر قابل پیش بینی و نوسانات آن اتفاق می‌افتد.

الگوی ویپ‌ساو (Whipsaw)

الگوی ویپ‌ساو (Whipsaw) یک الگوی حرکتی در بازار فارکس است. بر اساس این الگو در یک زمان خاص قیمت دارایی مورد نظر در یک جهت حرکت کرده اما بعد از آن با تغییر مسیر ناگهانی در جهت مخالف حرکت می‌کند. دو نوع الگوی ویپ‌ساو وجود دارد:

  1. در نوع اول یک حرکت رو به بالا در قیمت دارایی مورد نظر اتفاق می‌‌افتد، پس از آن، این افزایش قیمت با یک حرکت شدید رو به پایین دنبال می‌شود و باعث افت قیمت دارایی نسبت به قیمتی که هنگام خرید داشته، می‌شود.
  2. نوع دوم زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی مورد نظر برای مدت کوتاهی با کاهش روبرو شود. سپس به طور ناگهانی حرکت صعودی داشته باشد و نسبت به قیمت اولیه دارایی، افزایش قیمت داشته و تریدر سود می‌کند.

عملکرد تله گاوی به چه صورت است؟

تله گاوی یا بول ترپ، توسط مفهوم خرید به قیمت کمتر و فروش به قیمت بیشتر هدایت می‌شود. قیمت پایین یک دارایی سرمایه گذاران را تشویق به خرید می‌کند. استراتژی آنها این است که حجم زیادی از سرمایه گذاران مشتاق خرید شوند، تا از این طریق قیمت دارایی افزایش پیدا کند. با این حال، سرمایه گذارانی که دارایی را برای مدتی نگهداری کرده‌اند، از این فرصت برای فروش در روند صعودی استفاده می‌کنند. وقتی آنها دارایی‌های خود را می‌فروشند قیمت دارایی کاهش پیدا می‌کند. قیمت دارایی آنطور که خریداران پیش بینی کرده بودند، باز نمی‌گردند و قیمت افزایش پیدا نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود کسانی که با قیمت پایین تری خرید کرده‌ بودند دچار ضرر شوند.

تله گاوی چیست و چه تفاوتی با تله خرسی دارد؟
تله گاوی چیست و چه تفاوتی با تله خرسی دارد؟

اگر بخواهیم تله گاوی را از نظر روانشناسی بررسی کنیم، این تله زمانی رخ می‌دهد که پس از شکست رو به بالا، ناحیه مقاومت خریداران نتوانند با قدرت از روند صعودی حمایت کنند. در چنین شرایطی فروشندگان با دیدن واگرایی از فرصت استفاده می‌کنند و دارایی‌های خود را می‌فروشند. قیمت نیز به مقاومت قبلی پولبک می‌زند و آن مقاومت را رو به پایین می‌شکند. این موضوع حد ضررهای خریداران را فعال کرده و باعث افت شدید قیمت می‌شود.

تفاوت بین تله گاوی و تله خرسی

همانطور که پیش از این اشاره شد، در مقابل تله گاوی، تله خرسی قرار دارد که به حالتی گفته می‌شود که در یک روند صعودی، قیمت‌ها مدتی نزولی شده و سپس دوباره به روند صعودی اصلی خود باز می‌گردند. رکود موقت یک دارایی را با اصطلاح تله خرسی توصیف می‌کنند. خرس‌ها با پیش بینی ادامه روند نزولی، با کاهش قیمت دارایی، داریی خود را می‌فروشند. در این حالت، زمانی که روند تغییر جهت می‌دهد و به سمت بالا حرکت می‌کند، پول خود را از دست می‌دهند.

جمع بندی

سرمایه گذاران باید این الگوها را بشناسند و قبل از هر اقدامی درباره آنها مطالعه و تحقیق انجام دهند. این مطالعات باید فراتر از از تجزیه و تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمت، الگوها، شاخص‌های تکنیکال و فعالیت بازار باشد. بررسی دقیق و کافی راهی برای جلوگیری از افتادن سرمایه گذار در تله قیمتی است. با تجزیه و تحلیل احزاب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زیست‌ محیطی و حقوقی، یک سرمایه‌گذار بهتر می‌تواند خود را مجهز کند تا از این طریق بتواند تعیین کند که آیا معامله‌ درستی بر روی دارایی مورد نظر خود انجام می‌دهد یا خود را گرفتار تله قیمتی خواهد کرد. به صورت کلی تریدر برای اینکه گرفتار تله گاوی نشود، باید منتظر تأییدیه‌های محکمی باشد. در صورتی که تاییدیه‌های مد نظر خود را گرفت سپس وارد معامله شده یا حد ضررهای بسیار نزدیک به خط حمایتی و کمی پایین‌تر از آن تنظیم کند. همچنین در صورت نیاز می توانید از سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راستای افزایش سرمایه خود در بازار فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید