بازار خرسی (Bear market) چیست؟

بازار خرسی (نزولی) چیست؟

در فارکس بازارهای نزولی تحت عنوان بازارهای خرسی یا Bear market نیز شناخته می‌شود. به طور معمول، اقتصاددان‌ها، تریدرها و روزنامه‌ نگاران از اصطلاح بازار خرسی (بازار نزولی) برای توصیف زمانی استفاده می‌کنند که قیمت 20 درصد یا بیشتر افت پیدا کرده و به دنبال آن دیدگاه سرمایه گذاران بازار نیز نزولی می‌شود. بازارهای نزولی اغلب با کاهش عمده شاخص بازار، مانند شاخص 100 بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز (FTSE100) و شاخص S&P 500 همراه هستند. با این حال، اگر این کاهش بیش از 20 درصد طی دو ماه یا بیشتر باشد، می‌توان بازار سهام، اوراق بهادار یا کالاها را تحت عنوان بازار نزولی توصیف کرد. همچنین رکودها همبستگی زیادی با بازارهای نزولی دارند؛ زیرا به صورت کلی رکود با کاهش کلی تقاضا، درآمد کمتر و افزایش بیکاری همراه است.

بازار خرسی (نزولی) چیست؟

اگر قیمت در یک بازار از نقطه اوج قبلی خود 20 درصد یا بیشتر افت داشته باشد، این بازار یک بازار خرسی است. بازار خرسی معمولا برای توصیف شاخص‌های بازار سهام اقتصادها استفاده می‌شود. برای مثال، در سال‌های 2000 (1379) و 2003 (1382) شاخص 100 بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز (FTSE100) یک شکست بازار را تجربه کرد؛ زیرا در این دوره بیش از 20 درصد افت داشت.

بازار خرسی (نزولی) چیست؟

یکی از راه هایی که اقتصاد دانان، معامله گران و سرمایه گذاران از طریق آن برای پیش بینی بازار نزولی تلاش می کنند، استفاده از شاخص مدیران خرید (PMI) است. این شاخص، خرید را زیر سوال برده و نظرات آنها را درباره شرایط اقتصادی آینده می‌گیرد، این بینش‌ها به پیش بینی بازارهای گاوی (صعودی) یا خرسی (نزولی) کمک می‌کند. اصلاحات و بازارهای نزولی واژگانی هستند که به صورت مترادف استفاده می‌شوند، با این حال، تاثیر اصلاحات نسبت به بازارهای نزولی کمتر است. در اصلاحات افت قیمتی نسبت به اوج قیمتی قبلی 10 درصد است، اگر اصلاحات تا مرز 20 درصد ادامه پیدا کند، به یک بازار خرسی تبدیل می‌شود. دقت کنید که بازار نزولی 20 درصد کاهش نسبت به بالاترین قیمت ثبت شده است؛ در حالی که در اصلاحات این مقدار 10 درصد است.

مثال‌هایی از بازار خرسی (نزولی)

بازارهای خرسی ماهیت چرخشی دارند، آنها به ناچار می‌آیند، بنابراین آماده بودن مهم است. جدیدترین بازارهای نزولی به شرح زیر است:

  • همه گیری کووید-19 در سال 2020 (1399)
  • بحران مالی سال 2008 (1387)
  • حباب دات کام سال 2000 (1379)

بازار نزولی چطور عمل می‌کند؟

بازارهای نزولی به طور کلی از ترس و عدم اطمینان سرمایه گذاران نشات می‌گیرند. این موضوع دلایل مختلفی دارد، از جمله:

  • بلایای طبیعی
  • عملکرد ضعیف شرکت و حسابداری
  • شوک‌های زنجیره تامین
  • شوک‌های تقاضا
  • سرمایه‌ گذاری بیش از اهرم

آخرین مثال برای تاثیر بلایای طبیعی بر بازار که باعث رکود شد، در طول همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد. بیماری بر بیمارستان‌های سراسر دنیا غلبه کرد که باعث شد دولت‌ها قرنطینه اعلام کنند. این قرنطینه‌ها و سایر مقررات سختگیرانه باعث کاهش هزینه‌ها در اقتصاد، از دست رفتن مشاغل و وحشت سرمایه گذاران شد.

مقایسه بازار نزولی (خرسی) و صعودی (گاوی)

بازار گاوی و بازارهای خرسی به طور مداوم در طول زمان اتفاق می‌افتند. وقتی یک بازار خرسی (نزولی) به پایان برسد، به دنبال آن بازار گاوی (صعودی) شروع می‌شود. بازارهای صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک سهم یا بازار در طی دو ماه 20 درصد افزایش پیدا کند. به طور کلی سقف‌های قیمتی جدید بازار در طول یک بازار صعودی ایجاد می‌شود و سرمایه گذاران با خرید بازار سهام درآمد کسب می‌کنند.

مقایسه بازار نزولی (خرسی) و صعودی (گاوی)

بازار خرسی

  • سقوط بازار سهام
  • 20 درصد افت قیمتی از اوج قبلی
  • عدم اطمینان سرمایه گذاران

بازار گاوی

  • رشد بازار سهام
  • 20 درصد رشد قیمتی طی 2 ماه
  • اطمینان سرمایه گذاران

بازار نزولی چه تاثیری بر سرمایه گذار دارد؟

تریدرهای خرده فروشی و سرمایه گذاران باید تفاوت بین بازار صعودی و بازار نزولی را درک کنند. این موضوع به شدت بر دیدگاه سرمایه گذاران بازار تاثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین معاملات و سرمایه گذاری‌های شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. دانستن اینکه بازار چه زمانی نزولی است به تریدر در پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی عالی کمک می‌کند. همچنین در صورت نیاز می توانید از سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راستای افزایش سرمایه خود در بازار فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید