نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره چیست؟

متغیرهای زیادی بر روی بازار فارکس تاثیر می‌‌گذارد؛ اما نرخ بهره ارز عامل اساسی است که نقش پررنگ‌ تری نسبت به عوامل دیگر دارد.  تریدرهای فارکس باید نرخ ارز بانک مرکزی هر کشور را پیش بینی کرده وبتوانند تغییرات قیمتی پیش رو را تشخیص دهند.

سیگنال فارکس

نرخ بهره (Interest Rate) درصدی است که هنگام پس‌انداز به دست می‌آورید. نرخ بهره توسط مقامات پولی مرکزی کنترل می‌شوند. وام گیرندگان (Borrower) بر اساس مبلغی که وام می‌گیرند، مبلغی که باید پرداخت کنند برایشان محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر وام بانکی برای خرید مسکن دریافت کرده‌اید و سود وام را می‌پردازید، نرخ بهره می‌تواند بر پرداخت‌ این سودها تأثیر بگذارد. پس‌انداز کنندگان، Interest Rate پولی را دریافت می‌کنند که‌ سرمایه گذاری شده است. به عنوان مثال اگر پولی در بانک داشته باشید، اگر آن پول را در بانک نگه دارید سود دریافت می‌کنید.

تغییرات نرخ‌ بهره به ‌شدت بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد؛ برای مثال نرخ‌ بهره داویش (Dovish) یا کبوتری تمایل به افزایش فعالیت‌های اقتصادی دارد؛ در حالی که نرخ‌ بهره هاوکیش (Hawkish) یا شاهینی فعالیت‌های اقتصادی را محدود می‌کنند. Hawkish یا شاهین، فردی است که از سیاست پولی سختگیرانه تر، که به معنی افزایش نرخ بهره است، با هدف کنترل تورم، طرفداری می‌کند. نقطه مقابل هاوکیش هم Dovish یا کبوتر است. Dovish یا کبوتر، کسی است که از سیاست پولی منعطف‌تر، پایین آوردن Interest Rate با هدف تقویت رشد اقتصادی، طرفداری می‌کند.

تعریف (Interest rate)

سود مالی چیزی است که شخص وام گیرنده بابت وامی که گرفته است می‌پردازد و بانک آن را برای پس انداز کردن پول به سپرده گذار پرداخت می‌کند. نرخ های بهره همیشه به عنوان «درصدی از مبلغی که در طول یک سال قرض می‌گیرید یا پس انداز می‌کنید» نشان داده می‌شود.

برای مثال، اگر 100 پوند در یک حساب پس انداز با نرخ بهره 1% قرار دهید، تا پایان سال 1 پوند سود خواهید داشت.

مهم ترین نرخ بهره «نرخ بانکی» است. این نرخ در بریتانیا به «نرخ پایه بانک انگلستان» نیز معروف است. این همان Interest Rate ای است که هر زمان که یک تغییر عمده در نرخ بهره وجود داشته باشد در اخبار در مورد آن صحبت می‌شود. برای مثال در بریتانیا کمیته سیاست پولی (MPC) نرخ بانکی را تعیین می‌کند، در ایالات متحده نیز کمیته بازار باز فدرال (FOMC) نرخ‌های بهره را تعیین می‌کند. در بریتانیا، این نرخ بانکی نرخ بهره‌ای را تعیین می‌کند که بانک انگلستان به بانک‌های تجاری می‌پردازد که پول نگهداری می‌کند. این نرخ بر میزان دریافتی بانک‌های تجاری از مردم برای استقراض پول یا پرداخت پس‌انداز تأثیر می‌گذارد.

نرخ بهره برای تریدرهای فارکس اهمیت بالایی دارد؛ زیرا هنگامی که نرخ بهره دچار تغییر می‌شود، ارز نیز به طور کلی از آن پیروی می‌کند. بانک مرکزی چندین ابزار سیاست پولی دارد که می‌تواند از آنها برای تأثیر بر Interest Rate استفاده کند.

به یاد داشته باشید مقامات پولی مرکزی مانند کمیته سیاست پولی در بریتانیا، نرخ‌های بهره (نرخ بانکی) را تعیین می‌کنند که بر نرخ‌های بهره در بانک‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. نرخ بانکی در بریتانیا بسته به شرایط اقتصادی دچار نوسان می‌شود. هدف سیاست پولی کمیته سیاست پولی این است که تورم را پایین و در سطح 2 درصد ثابت نگه دارد.

Interest Rate چطور عمل می‌کند

برای استفاده از دارایی، وام دهنده از وام گیرنده بهره دریافت می‌کند. پول نقد، وسایل نقلیه و دارایی رایج ترین دارایی‌هایی هستند که وام دهندگان از آنها بهره دریافت می‌کنند. برای مثال، اگر وجه نقد را به عنوان وام قرض می‌گیرید، در یک دوره زمانی از شما بهره دریافت می‌شود.

رهن ملکی که شخص قصد خرید آن را دارد، رایج‌ترین شکل بهره‌ای است که یک فرد معمولی پرداخت می‌کند. از آنجایی که اکثر مردم توانایی خرید کامل ملک را ندارند، از وام مسکن برای قرض گرفتن وجوه لازم برای خرید ملک استفاده می‌کنند و وام را در طول زمان با بهره پرداخت می‌کنند.

Interest Rate چگونه تعیین می‌شود؟

نرخ‌های بهره بسته به عوامل متعددی مانند سطح فعلی تورم و وضعیت اقتصادی، توسط مقام مرکزی تغییر خواهند کرد. هزینه استقراض نیز زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهد، افزایش می‌یابد. وقتی هزینه استقراض بالا رود، این امر مانع از استقراض می‌شود و بر روی تقاضای کلی تاثیر گذاشته و آن را کاهش می‌دهد.

وقتی تورم خیلی سریع افزایش داشته باشد، بانک‌های مرکزی به طور کلی Interest Rate را افزایش می‌دهند. دلیل اصلی این موضوع این است که بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت‌ها از دستمزدها بیشتر باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از تورم بیش از حد در اقتصاد، تلاش می‌کند تا عرضه کلی پول را کاهش دهد تا تورم را به سطوحی برساند که قابل حفظ کردن باشد.

نرخ بهره چیست؟
Interest Rate چیست؟

رکود اقتصادی ممکن است تأثیر معکوسی بر نرخ بهره داشته باشند. هنگامی که رشد اقتصادی کند است، بانک‌های مرکزی رویکرد داویش را انتخاب می‌کنند و نرخ بهره را جهت تحریک اقتصاد کاهش می‌دهند. کاهش Interest Rate موجب افزایش عرضه پول شده و وام را ارزان‌تر می‌کند؛ در نتیجه تقاضا در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند.

سرمایه گذاران و تریدرهای خرد باید به دقت به نرخ‌های بهره، نحوه تعیین آن‌ها و تأثیر آن نه تنها بر اقتصاد، بلکه بر دارایی مورد نظر خود، توجه داشته باشند. برای مثال، نرخ بهره بالا روند سهام را نزولی خواهد کرد؛ در صورتی که روند ارز پایه را صعودی می‌کند.

نکات کلیدی

  • نرخ بهره اصطلاحی است که برای توصیف آنچه بانک به پس انداز کنندگان و وام گیرندگان به بانک می پردازد استفاده می‌شود.
  • بانک مرکزی و کمیته آن Interest Rate را تعیین می‌کند.
  • هدف از تغییر Interest Rate ایجاد تعادل در اقتصاد است تا دچار تورم شدید نشود.
  • نرخ بهره می‌تواند داویش یا هاوکیش باشد.

بیشتر بخوانید

واریز ریالی بروکر آلپاری

هج کردن (Hedging) چیست و چه کاربردی دارد؟

امتیاز دهید