قوانین وارن بافت برای سرمایه گذاری و زندگی

قوانین وارن بافت برای سرمایه گذاری و زندگی

وارن بافت در ژورنال‌های بسیاری به عنوان برترین سرمایه گذار تمام دوران در نظر گرفته شده است. قوانین وارن بافت برای سرمایه گذاری بسیار معروف و پرطرفدار هستند.

بافت در طول 54 سالی که مدیریت شرکت برکشایر هاتاوی را بر عهده داشت، بازده سالانه 20.5 درصدی را برای سهامداران دیگرش ایجاد کرده بود. علی‌رغم این آمار، میلیاردر مشهور بیشتر به دلیل توانایی‌اش در تبدیل ایده‌های سرمایه‌گذاری به بیت‌های صوتی ساده و به یاد ماندنی شناخته می‌شود. همچنین اغلب توصیه‌های او هنوز صادق هستند.

|at_cta_form|

در این نوشته نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان خرد سرمایه‌گذاری متواضعانه بافت را در تصمیمات مالی هرروزه به کار برد.

5 قانون طلایی بافت:

قوانین وارن بافت: 1- هرگز پول از دست نده.

این قانون که معروف‌ترین نقل قول وارن بافت است، به این صورت است: « قانون اول: هرگز پولی را از دست نده. قانون دوم: هرگز قانون اول را فراموش نکن.»

البته واضح و معروف است که بافت بارها در طول زندگی حرفه‌ای خود پول از دست داده است. او در طول بحران مالی سال 2008 حدود 23 میلیارد دلار ضرر کرد. با این اوصاف چگونه کسی می‌تواند قانون طلایی بافت را دنبال کند؟

هدف قانون اول این نیست که نشان دهد شما هرگز نمی‌توانید پول از دست بدهید، بلکه تاکید بر نیاز به حفظ سرمایه پیش از همه اولویت‌ها است. بافت به ذهنیتی اشاره می‌کند که یک سرمایه گذار معقول باید هنگام تصمیم‌گیری‌های مالی داشته باشد:

قمار نکنید و مهم‌تر از همه‌چیز، هرگز در تصمیمات مالی به این فکر نکنید که از دست دادن پول بی‌ایراد است.

مثلاً هنگام ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شخصی، هر سرمایه‌گذاری که هزینه اولیه یا کارمزدهای مشکوک دارد، باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. بخصوص حواس‌تان به چیزهایی باشد که نیازهای مهم شما و خانواده‌تان است و به چه چیزی نیاز ندارید. هر چیزی فراتر از این باید به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اختصاص داده شود، زیرا حفظ سرمایه همیشه مهم‌ترین عامل در خلق ثروت خواهد بود.

قانون دوم وارن بافت : «هرگز در مشاغلی که از آن‌ها سر در نمی‌آورید، سرمایه گذاری نکنید.»

بافت زمانی گفت: «ریسک و خطر از ندانسته‌ها می‌آید». تفاوتی ندارد انتخاب یک سهام، یک سرمایه گذاری مشارکتی یا پس‌انداز باشد، همیشه پول خود را در گزینه های شفاف سرمایه گذاری کنید. بهتر است این گزینه‌ها را به طور کامل بفهمید و بتوانید به راحتی درباره آن‌ها حرف بزنید.

قانون سوم بافت: اگر نمی‌توانید 10 سال سرمایه‌گذار باشید، 10 دقیقه هم نخواهید توانست.»

بافت در کنفرانس سالانه سرمایه‌گذاران برکشایر هاتاوی گفت: «دوره سرمایه گذاری مورد علاقه ما همیشه است» و «بازار سهام دیوانگی خاصی می‌خواهد».

وقتی نوبت به مدیریت ثروت و سرمایه می‌رسد، این قانون و تفکر منشأ آن مزایای زیادی دارد. اگر هر سهام‌دار به دنبال یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد، کمتر تحت تأثیر اخبار زرد و سر و صدای روزانه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود بتواند دارایی خود را بهتر تنظیم کند.

قانون چهارم: «خرید یک شرکت فوق العاده با قیمت منصفانه به مراتب بهتر از یک شرکت معتبر با قیمت فوق العاده است.»

اگر یک افق زمانی بلندمدت برای سرمایه گذاری شخصی خود داشته باشید، به سرعت به حقیقت پشت این قانون وارن بافت پی خواهید برد. زمانی که بافت ین موضوع را بیان کرد، به درس‌هایی اشاره می‌کرد که از مربی خود، بنجامین گراهام، در زمینه سرمایه گذاری ارزش‌مدار آموخته بود.

 این عبارت درس است زیرا شرکت‌هایی با چشم‌انداز منصفانه و معتبر که ارزش شگفت‌انگیزی دارند، پس از رسیدن به هدف، به یک سرمایه‌گذاری ضعیف تبدیل می‌شوند (هدفی صرفاً یک‌باره). در مقایسه یک شرکت فوق‌العاده که ارزش‌های معتبری داشته باشد، برای سال‌های آینده سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای خواهد بود. به بیان دیگری، سرمایه گذاری هایی که دارای مزیت و منافع ذاتی هستند، همیشه در درازمدت برنده خواهند شد.

هر کسی که در پی رشد خود باشد می‌تواند این اصل را برای هر تصمیم سرمایه گذاری بزرگ در زندگی اعمال کند، نه فقط سهام.

مثلاً هنگام خرید یک خانه، به دنبال ملکی باشید که مزیت بلندمدت داشته باشد. قرار گرفتن در یک منطقه خوب یا این که احتمال رشد سریع امکانات شهری را داشته باشد، از این موارد است. وقتی تصمیم می‌گیرید در کدام زمینه، زمان و مهارت‌های خود را سرمایه‌گذاری کنید، شغلی را انتخاب کنید که بهترین چشم‌انداز بلندمدت را برای موفقیت شخصی شما داشته باشد نه لزوماً شغلی که بالاترین حقوق اولیه را دارد.

آخرین قانون بافت: « 20 سال طول می‌کشد تا مشهور شوید و 5 دقیقه تا این اعتبار خراب شود.»

با وجود اینکه بافت در صنعت مالی و تجارت فعالیت دارد، توصیه او در مورد شهرت برای عموم مردم صادق است. وارن بافت یک بار به کارمندانش گفته بود: «اگر قسمتی از دارایی شرکت را از دست بدهید، من درک خواهم کرد. ذره‌ای از اعتبار شرکت را از دست بدهید، و من بی رحم خواهم شد.»

ورود به آلپاری

اعتبار شما به عنوان یک سرمایه گذار از بسیاری جهات برند شماست. این اصل را می‌توان با درک اینکه چگونه تصمیمات هرکسی، چه مالی و چه غیرمالی، می‌تواند بر اعتبار او تأثیر بگذارد، پذیرفت.  اعتبار خود را پرورش دهید و مانند بافت از آن محافظت کنید. علیرغم اینکه احتمالاً در مسیر کاملاً متفاوتی از وی قرار دارید، باز هم می‌توانید با به کار بردن قوانین وارن بافت و خرد او در تصمیمات روزانه خود، از مشهورترین سرمایه گذار تمام دوران چیزهای زیادی بیاموزید.

3/5 (1 امتیاز)