بازار مالی چیست؟ انواع بازارهای مالی

بازارهای مالی

با وجود شرایط پیش امده و تورم 40 درصد دیگر پس انداز کردن پول اصلا صرفه اقتصادی ندارد و برای حفظ ارزش پولتان بهتر است پول نقد نگه داری نکنید. برخی از افراد پول خود را در بانک‌ها سرمایه گذاری می‌کنند که اصلا روش مناسبی نیست زیرا نهایتا سرمایه‌تان 20 درصد رشد کند. راه حل مشکل شما سرمایه گذاری در بازارهای مالی است. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع بازارهای مالی بپردازیم تا قدرت انتخاب بیشتری داشته باشید.

|at_cta_form|

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

بازارهای مالی چه هستند؟

انواع بازارهای مالی

بازارهای مالی چه هستند؟

 به طور کلی هر بازاری که در آن معامله اوراق بهادار انجام می‌شود مانند فارکس، سهام، اوراق قرضه، مشتقات و … بازار مالی نامیده می‌شود.

Financial markets بخش مهمی از اقتصاد یک کشور و جهان هستند. همه کشورها حداقل دارای یک بازار مالی رسمیند که سهام شرکت‌ها در آن خرید و فروش می‌شوند.

این بستر یک فضای فیزیکی یا پلتفرم تجاری است که در آن امکان خرید و فروش دارایی‌ها وجود دارد.

ماهیت چیزی که در بازارها خرید و فروش می‌شود نوع Market را مشخص می‌کند. مثلا در بازارس فارکس یا Foreign exchange market  چیزی که بین افراد معامله می‌شود ارز رایج هر کشور است. این Marketها تاثیر بسزایی در اقتصاد ایفا می‌کنند و باعث به گردش در آمدن سرمایه و فراهم آوردن نقدینگی لازم برای کسب و کارها می‌شوند. در صورت شکست بازارهای مالی در یک جامعه ممکن است اقتصاد یک کشور دچار رکود شود.

انواع بازارهای مالی

انواع مختلفی از بازارها وجود دارند که تعدادی از آن‌ها محدود به یک کشور و منطقه و برخی دیگر در سطح بین المللی فعالیت می‌کنند. برای این که این موضوع را بهتر درک کنید بازار بورس و اوراق بهادار تهران و فارکس را در نظر بگیرید. بورس ایران فقط مخصوص افراد ایرانی است و سهام شرکت‌های مختلف در آن خرید و فروش می‌شود. در حالیکه Forex یک بازار جهانی است که در آن افراد از سر تا سر جهان امکان سرمایه گذاری دارند و حجم معاملاتی بالایی دارد.

بازار سهام (Stock Market)

رایج ترین و قدیمی‌ترین نوع Market که اکثر افراد با آن آشنا هستند Stock Market است که در آن سهام شرکت‌ها خرید و فروش می‌شود. هدف شرکت‌ها از فروش سهامشان به افراد عادی جذب نقدینگی و رشد کسب و کارشان است. با گسترش آن کسب و کار به تدریج ارزش سهام آن کمپانی افزایش یافته و خریداران به سود می‌رسند.

یک مثال رایج و ملموس از این بازار، بورس ایران است. معمولا زمانی که برای اولین بار سهام یک Company در بورس به فروش می‌رسد عرضه اولیه اتفاق می‌افتد. اگر سابقه حضور در بورس را داشته باشید احتمالا زمانی که شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) عرضه اولیه شد را به خاطر دارید که یکی از پر بازده ترین عرضه اولیه‌ها در بورس به حساب می‌آید.

در این بازارها معمولا کارگزاری‌ها زیر ساخت‌هایی را فراهم می‌کنند تا خریداران و فروشندگان به اطلاعات شرکت‌ها و قیمت‌های خرید و فروش دسترسی داشته باشند.

بازار نیویورک (NYSE)، نزدک (Nasdaq)، شیکاگو (CHX) و … چند نمونه از بازارهای مالی بزرگ دنیا هستند. بورس اوراق بهادار بزرگترین بازار مالی ایران است.

بازار فارکس (Foreign exchange)

فارکس یک بازار جهانی است که در آن ارز کشورهای مختلف مانند یورو، دلار، ین ژاپن و … مورد معامله قرار می‌گیرد. این مارکت در بین بازارهای مالی حجم نقدینگی بالایی دارد . فعالان این بازار بانک‌ها، کمپانی‌های بزرگ، شرکت‌های تبلیغاتی و انواع صندوق‌های معاملاتی هستند.

برای دسترسی به این Market که یک بازار غیر متمرکز است به عنوان تریدر خرد باید از بروکرها استفاده ‌کنید. اکثر کارگزاری های مطرحی که خدمات ارائه می‌دهند با افراد ایرانی کار نمی‌کنند. بروکرهایی که در ایران هستند اغلب با شعبه آفشور خود فعالیت می‌کنند. اما در این مورد نگرانی وجود ندارد زیرا بروکرهایی مانند آلپاری، آمارکتس و لایت فارکس با وجود سابقه چندین سال فعالیت در این زمینه بسیار مورد اعتماد هستند.

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار فارکس را دارید اما تجربه کافی برای این کار ندارید می‌توانید با عضویت در کانال VIP ما به سیگنال‌هایی با وین ریت بالای 90 درصد دسترسی داشته باشید. علاوه بر این با عضویت در سایت می‌توانید به آموزش مقدماتی بازار فارکس دسترسی داشته باشید.

بازار اوراق قرضه (Bond market)  

در این نوع بازار سرمایه گذاران به اشخاص حقوقی با تعیین سرآمد مشخص پول قرض می‌دهند که با نام اوراق درآمد ثابت نیز شناخته می‌شود. نوعی توافق بین دو قرض دهنده و گیرنده است که تمام شرایط در یک قرار داد نوشته شده است. در واقع شرکت‌ها با ارائه اوراق قرضه به سرمایه گذاران در بازه قید شده در قرار داد به خریداران بدهکار می‌شوند. مهلت پرداخت این بدهی 3 ماهه، 6 ماهه و یکساله است. با وجود این که این اوراق مبلغ ثابت و مشخصی دارند گاهی بالاتر یا پایین تر نیز به فروش می‌رسند.

بازار کالا (Commodities Market)

در بازار کالا محلی برای خرید و فروش دارایی‌های فیزیکی است. محصولات کشاورزی، فلزات، انرژی و سوخت‌های فسیلی و … در این مارکت معامله می‌شوند. این بازار با نام اسپات نیز شناخته می‌شود زیرا افراد در ازای پرداخت پول مالک یک شی می‌شوند.

بازار رمزارزها (Cryptocurreny Market)

بازار رمز ارزها جز محبوب ترین بازارهای مالی است که در چند سال گذشته افراد بسیاری را ثروتمند کرده است. اگر شما حدود 12 سال پیش بیت کوین خریده بودید هم اکنون صاحب چند هزار دلار بودید. البته به دلیل نو ظهور بودن این بازار افراد زیادی نیز در پروژه‌های اسکم کل سرمایه خود را از دست دادند. از آن جایی که این بازار هنوز به پختگی کامل نرسیده است و حجم زیادی ندارد در چند ماه گذشته شاهد بودیم که با توئیت افراد سرشناس نوسانات زیادی در بازار ایجاد می‌شد. البته با گذشت زمان این تاثیر کمتر شد و الان در حالت استیبل تری است.

بازار OTC (Over The Counter Markets)

OTC مارکت که مخفف عبارت Over The Counter Markets است به معنای معامله خارج از صرافی، بروکر و … است که توسط دو نفر به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‌شود. در واقع یک بازار مالی غیر متمرکز است که مبادله کالا در آن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

امتیاز دهید