ریسک های معامله در بازار فارکس (بخش دوم)

ریسک معامله فارکس

در بخش قبلی این مقاله، آموختیم که ریسک نرخ ارز، ریسک زیان ناشی از تغییر ارزش نسبی جفت ارز پس از توافق شما برای خرید یا فروش با قیمتی خاص است. همچنین کشور نیز تاثیر مستقیمی بر روی قیمت ارز دارد؛‌ این تاثیر گاهی به علت احساسات بازار اتفاق افتاده و گاهی به صورت عمدی است. در ادامه این مقاله به بررسی سایر ریسک های معامله در بازار فارکس و نکاتی برای کاهش ریسک می‌پردازیم.

سیگنال VIP فارکس

ریسک مارجین

استفاده از اهرم یا لوریج (leverage) در معاملات فارکس تفاوت چندانی با استفاده از آن با سهام و معاملات آپشن ندارد. هنگامی که شما با مارجین معامله می‌کنید، برای تامین مالی معاملاتی که نیاز به وجوهی بیش از موجودی نقدی واقعی شما دارند، از بروکر خود پول قرض می‌کنید. اگر معامله شما برخلاف جهت مورد نظرتان پیش رود؛ ممکن است کال مارجین شوید و برای بازگرداندن انطباق، به پولی بیش از سرمایه اولیه خود نیاز دارید.

در حالی که لوریج می‌تواند به طور تصاعدی سود را افزایش دهد، همین کار را با زیان نیز انجام می‌دهد. اگر یک تریدر مبتدی هستید، قبل از وام گرفتن از بروکر خود، خطرات عمده معامله با مارجین را نیز در نظر بگیرید.

نکاتی برای کاهش ریسک

وقتی در بازار سهام یا آپشن معامله می‌کنید، باید از روندهای کلان بازار و اقتصاد کلان که می‌تواند بر بخشی تأثیر بگذارد که مرتبط با شرکت شماست آگاه باشید. این ریسک ها مشابه عواملی مانند ریسک کشور در معاملات فارکس هستند. از این رو، اکثر تریدرها معاملات سهام را شهودی تر و با ریسک کمتری می‌دانند.

ورود به آلپاری

برای ریسک معامله کم، با سرمایه کم شروع کنید

معاملات فارکس را با مقدار کمی پولی که می‌توانید از دست بدهید، شروع کنید. سودهای کوچک را سیو کنید؛ اجازه ندهید موفقیت زود هنگام باعث افزایش اعتماد به نفس و انجام معاملات بزرگ تر و با ریسک بیشتری شود.

اقدامات احتیاطی عقل سلیم را انجام دهید

هنگامی که معاملات واقعی را آغاز می کنید، از برخی از ابزارهای کنترل ریسک استفاده کنید. از ابزارهای توقف ضرر یا استاپ لاس (stop loss) و تیک پروفیت (take profit) استفاده کنید و سرمایه موجود خود را به جای تنها یک جفت، در چندین معامله تقسیم کنید.

یک برنامه گسترده تر داشته باشید

قبل از اینکه وارد معاملات فارکس شوید، مطمئن شوید که یک برنامه مالی و سرمایه گذاری شخصی منطقی و متنوع دارید. اجازه ندهید یک اشتباه در دنیای جدید معاملات فارکس به سلامت مالی کوتاه مدت و بلند مدت شما آسیب برساند. در صورت نیاز سعی کنید با یک مشاور مالی یا سرمایه گذاری مشورت کنید.

قبل از شروع معاملات فارکس

اول، به یک ریسک دیگر توجه کنید: ریسک بروکر

برای جلوگیری از معامله با یک بروکر فارکس غیر قابل اعتماد، شرکتی را انتخاب کنید که توسط یک نهاد دولتی تنظیم و قانون‌گذاری می‌شود. می‌توانید وضعیت بروکر را با استفاده از BrokerCheck، سرویسی که توسط سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) ارائه می‌شود، تأیید کنید.

اگر مبتدی هستید، سعی کنید یک حساب کاربری با کارگزاری باز کنید که خدمات تحقیقاتی و آموزشی فراوان و حساب آزمایشی یا دمو ارائه می‌دهد. ممکن است لازم باشد زود به اطلاعات اولیه دسترسی داشته باشید. همچنین دقت کنید که بروکر مورد نظر شما اسپرد (spread) خرید و فروش کمی داشته باشد.

امتیاز دهید