بررسی شاخص PPI و تاثیر آن در بازار فارکس

شاخص PPI

به عنوان یک تریدر بهتر است که با تعدادی از شاخص های مهم که بر روی بازار فارکس تاثیر می‌گذارد آشنا باشید. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به معرفی شاخص PPI که یکی از Indexهای تاثیر گذار در بازار فارکس به حساب می‌آید بپردازیم. از آنجایی که با تحلیل این شاخص می‌توان میزان تورم را اندازه گیری نمود پس می‌توان گفت که این Index بر روی کل بازارهای مالی تاثیر گذار است.

|at_cta_form|

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

شاخص PPI چیست؟

شاخص PPI یا قیمت تولید کننده گزارش ماهیانه ای است که توسط اداره کار منتشر می‌شود و تغییرات قیمتی که توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شود را اندازه گیری می‌کند. PPI  مخفف عبارت Producer Price Index  به معنای شاخص قیمت تولید کننده است.

این Index معیاری از تورم در سطح عمده فروشی است که از هزاران شاخص قیمت اندازه گیری قیمت تولید کننده بر اساس صنعت و طبق بندی محصول تهیه می‌شود. پی پی ای متفاوت از CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) است که تغییرات قیمت کالاها و خدمات پرداخت شده توسط مصرف کنندگان را اندازه گیری می‌کند.

با وجود این که PPI همراستا با سی پی ای عمل می‌کند به اندازه CPI حائز اهمیت نیست و در تشخیص تورم به اندازه سی پی ای خوب عمل نمی‌کند. اما باز هم شاخص مهمی به حساب می‌آید. آمار پی پی آی در هفته دوم هر ماه منتشر می‌شود و شامل داده های ماه قبل است.

این شاخص که جز شاخص های پیشرو به حساب می‌آید و جز ایندکس های تصادفی است و به طور کلی شامل حوزه‌های معدن، کشاورزی، تولید، جنگلداری و ماهی گیری می‌شود.

انتشار آمار PPI و تاثیر آن بر تورم

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم انتشار این آمار نشان دهنده میزان تورم در یک کشور است. به طور کلی تورم تا حدودی برای اقتصاد یک کشور ضروری است. اگر این مقدار کمتر از 2 الی 3 درصد باشد تولید کنندگان دچار ضرر می‌شوند و کسی تمایلی به سرمایه گذاری ندارد.

اما اگر تورم از یک  میزان مشخصی بیشترشود باعث کاهش قدرت خرید می‌شود. از طرفی باعث کاهش ارزش پول یک کشور می‌شود. به طور مثال دلار آمریکا به دلیل نرخ تورم نسبت به گذشته ارزش کمتری دارد. مثال دیگری که می‌توانید تاثیر تورم در کاهش ارزش پول آن را کاملا حس کنید، ارزش پول کشور عزیزمان است!

وجود تورم بالای 40 درصد در ایران باعث شده است که کالایی که شما چند ماه پیش با X تومان می‌خریدید الان با 3X یا 4X بخرید.

معمولا برای اندازه گیری میزان تورم از شاخص های اقتصادی مانند PPI ، CPI و … استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم تاثیر افزایش پی پی ای را به طور خلاصه مطرح کنیم این است که در صورتی که آماری که منتشر می‌شود مثبت باشد نشان می‌دهد که قیمت بخش تولیدی افزایش می یابد و این مورد در نهایت بر روی قیمت مصرف کننده نیز تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش تورم می‌شود.

آمار PPI را از کجا دریافت کنیم؟

درست مانند سایر شاخص های اقتصادی برای این که بتوانید آمار پی پی آی را مشاهده کنید می‌توانید به سایت Forexfactory مراجعه کنید. اگر وقت کافی برای پیگیری اخبار ندارید یا هنوز نمی‌توانید به درستی این داده ها را تفسیر کنید می‌توانید با عضویت رایگان در کانال ما همه اطلاعاتی که هنگام معامله باید به آن توجه کنید را دریافت کنید.

تاثیر شاخص PPI در بازار فارکس

از آنجایی که با انتشار اخبار و شاخص های اقتصادی نوسانات زیادی در بازار رخ می‌دهد اکثر تریدرها معمولا در ابتدای هر روز یا در ابتدای هفته، اخباری که قرار است منتشر شود را بررسی می‌کنند.

گزارش پی پی ای مستقیما بر روی قیمت جفت ارزها تاثیر ندارد. اما چون قبل از سی پی ای منتشر می‌‌شود می‌توان از آن برای پیشبینی نرخ تورم و بهره استفاده نمود. در صورتی که این آمار مثبت باشد از آنجایی که نشان دهنده رشد اقتصادی است باعث افزایش میزان تورم می‌شود، در چنین مواقعی نرخ بهره را بالا می‌برند که این افزایش منجر به افزایش قدرت ارز یک کشور می‌شود.

اگر شما هم می‌خواهید مانند تریدرهای حرفه ای عمل کنید می‌توانید با مراجعه به کانال عمومی تلگرام از انتشار اخبار در هر روز مطلع شوید.

معامله گران عمدتا از پی پی آی برای اندازه گیری میزان تورم در طول زمان استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

لازمه فعالیت در بازارهای مالی این است که شما در همه ابعاد معامله گری اطلاعات خود را رشد دهید. معامله بر اساس فاندامنتال یکی از روش های رایج تحلیل در بازار است.

همیشه بین تکنیکالیست ها و فاندامنتالیست ها بین این که کدام روش بهتر است بحث وجود دارد. افرادی که تحلیل تکنیکال کار می‌کنند معتقدند که همه اخبار و داده ها بر روی چارت تاثیر می‌گذارند.

5/5 (2 امتیاز)