شاخص GDP چیست؟

شاخص GDP

اگر بخواهیم تریدرهای موجود در بازار فارکس را بر اساس نوع تحلیل تقسیم بندی کنیم به 3 دسته کلی می‌رسیم: فاندامنتالیست‌ها، تکنیکالیست‌ها وسنتیمنتالیست‌ها. در تحلیل فاندامنتال عوامل سیاسی و اقتصادی و فاکتورهای اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم به معرفی شاخص GDP که یکی از عواملی است که فاندامنتالیست ها آن را مد نظر قرار می‌دهند و در بازار فارکس اهمیت زیادی دارد بپردازیم. برای آگاهی از سایر Indicatorهای تاثر گذار در بازار فارکس می‌توانید به مطلب شاخص‌ های اقتصادی مراجعه کنید.

|at_cta_form|

 تولید ناخالص داخلی (GDP) چیست؟

برای این که بتوانیم در بازارهای مالی به موفقیت برسیم باید نیم نگاهی نیز به اقتصاد و شاخص‌های آن داشته باشیم. تولید ناخالص داخلی یا GDP مهم‌ترین متغیر برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی اقتصاد کلان است.  Gross Domestic Product ارزش کالاهای تولید شده در یک کشور در یک بازه زمانی مشخص  را نشان می‌دهد. تغییر در میزان تولیدات ناخالص داخلی، میزان رشد داخلی یک کشور را نشان می‌دهد. شاخص GDP یکی از جامع ترین و دقیق‌ترین آمارها است که فاندامنتالیست‌ها از آن برای سنجش سلامت اقتصاد یک کشور استفاده می‌کنند. این شاخص به صورت سه ماهه و یک ساله محاسبه می‌شود. و نشانگر کالاهای نهایی است که در یک بازه یک سال تولید شدند. منظور از کالای نهایی محصولی است که توسط مشتری‌ها خریداری می‌شود و به مصرف رسیده است و در مقابل کالای واسطه قرار دارد . برای این که این موضوع را بهتر درک کنید یک نجاری را در نظر بگیرید. چوبی که نجار از چوب بری تهیه می‌کند کالای واسطه به حساب می‌آید و صندلی که در نهایت تولید می‌شود و مشتری آن را خریداری می‌کند نقش کالای نهایی را دارد. جی دی پی برای اولین بار در اواخر قرن 18 میلادی توسط اقتصاددان آمریکایی سایمون کوزنتس بیان شد و در سال 1944 برای اقتصاد کشورها انتخاب شد.  

تاثیر شاخص GDP بر بازار فارکس

ممکن است در ابتدا برای که بتوانید تاثیر این Indicatorها در بازار فارکس را بررسی کنید برایتان سخت باشد. خب تا حدودی هم حق دارید! چون فقط این شاخص نیست که باید مورد بررسی قرار دهید بلکه اندیکاتورهای زیادی در بازار فارکس وجود دارد که باید هنگام معاملات به آن ها توجه کنید.

به طور کلی تولید ناخالص داخلی در پایان هر فصل و در طول یک سال منتشر می‌شود و نوسانات زیادی دربازار ایجاد می‌کند. قاعده کلی که برای تفسیر این داده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که آیا آمارهایی که انتشار می‌یابد کمتر از برآوردها هستند یا خیر. زمانی که آماری که منتشر می‌شود افزایش یابد به این معنی است که حال اقتصاد آن کشور خوب است. این به این معنی است که استخدام کارگران افزایش می‌یابد و آمار اشتغال بالا می‌رود.  با این کار مردم پول بیشتری برای خرج کردن خواهند داشت. وقتی تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، این اتفاق بر عکس می‌شود. تولید و توسعه کسب و کارها کاهش می‌یابد و کارگران اخراج می شوند و باعث می‌شود.

شاخص GDP چگونه محاسبه می‌شود؟

روش‌های محاسبه جی دی پی به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شود:

  • تولیدات
  • مخارج
  • درآمد

استفاده از تولیدات برای محاسبه شاخص GDP

برای محاسبه به کمک این روش از مجموع  تولید بخش‌های مختلف اقتصادی استفاده می‌شود. کشورهایی که این روش را به کار می‌برند از شاخص تولیدات صنعتی(PII)، شاخص های اندازه گیری  یا آمار فروش استفاده می‌کنند.

استفاده از مخارج برای محاسبه جی دی پی

یکی از پرکاربردترین راه‌ها برای محاسبه شاخص تولید ناخالص داخلی بررسی میزان مصرف خانوار، دولت، موسسه‌های غیر انتفاعی و … است که با رقم خالص صادارت محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه مخارج به صورت زیر است:

GDP= C + I + G + NX

در این فرمول C مخفف کلمه Consumption به معنای هزینه‌هایی است که خانواده‌ها صرف تهیه کالاهای مورد نیازشان می‌کنند. I که مخفف عبارت Investment است به معنای سرمایه گذاری است و شامل هزینه‌هایی می‌شود که برای کالاهایی مانند ماشین و … و ساختمان‌ها صرف می‌شود. G مخفف عبارت Government Expenditure و به معنای هزینه‌های دولت است. NX یا Net Export نشان دهنده میزان ارزش  صادرات منهای واردات است.

استفاده از درآمد برای محاسبه شاخص GDP

در این مورد جی دی پی از مجموع درآمد حاصل از از فروش کالاها و خدمات بنگاهی به دست می‌آید. فرمول مورد استفاده در این روش عبارت است از:

GDP= W + R + I + P

W شامل حقوق و مزایایی مانند بازنشستگی و حق بیکاری است. R مخفف عبارت Rent به معنای درآمد حاصل از اجاره مستغلات و درآمد حاصل از فروش یا واگذاری کتاب یا آثار هنری است. I درآمدی است که به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد و حاصل از اجاره منابع به مشاغل و کسب و کارهاست. P مخفف عبارت Profit سودی است که برای شرکت‌ها و کسب و کارها باقی می‌ماند.

تولید ناخالص داخلی شامل چه محصولاتی است؟

این شاخص شامل کالاها و خدماتی می‌شود که در پایان فروخته می‌شوند. مثلا آهنی که برای ساخت خودرو فروخته می‌شود محاسبه نمی‌شود زیرا این مورد در قیمت نهایی محصول گنجانده شده است. مواردی مانند کار داوطلبانه و بدون مزد، کالاهایی که برای فروش تولید نمی‌شوند، کالاها وخدمات ارائه شده در بازار سیاه، فروش اجناس میتعمل و دست دوم و … در محاسبه این شاخص لحاظ نمی‌شود.

سخن پایانی

در بازار فارکس چندین فاکتور و اندیکاتور وجود دارد و شاخص GDP فقط یکی از این موارد است. بنابراین ممکن است برای کسی که اول راه است یا ترید شغل دوم او است توجه به همه این موارد سخت یا غیر ممکن باشد. اگر فکر می‌کنید دانش کافی برای تحلیل رویدادهای اقتصادی ندارید می‌توانید از سیگنال‌های رایگان کانال VIP ما استفاده کنید. تیم تحلیل در تمامی سیگنال‌ ها اخبارها و انتشار شاخص‌ها ‌را پوشش می‌دهند و از قبل اعلام می‌کنند. علاوه براین شما به عضویت در کانال عمومی می‌توانید هر روز از اخبار اقتصادی مطلع شوید. همچنین در صورت نیاز می توانید از خدمات و سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راستای افزایش سرمایه خود استفاده کنید.

3.3/5 (3 امتیاز)