معرفی 5 اندیکاتور تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات بهتر

پنج اندیکاتور تحلیل تکنیکال

برای این که بتوانید در بازارهای مالی حضور پیدا کنید باید به تحلیل تکنیکال مسلط شوید. معمولا افرادی که از  Technical analysis استفاده می‌کنند در آنالیزهای خود از اسیلاتورها و اندیکاتورهای متفاوتی استفاده می‌کنند که هر کدام کارایی خاصی دارند. در این مطلب قصد داریم به معرفی 5 اندیکاتور تحلیل تکنیکال بپردازیم تا بتوانید نقاط ورود و خروج دقیق تری به معاملات داشته باشید.

معرفی این 5 مورد به این معنی نیست که باید از تمامی این ابزارها استفاده کنید بلکه باید یک الی دو ابزار را متناسب با سبک و استراتژی معاملاتیتان انتخاب کنید. تا انتها با ما همراه باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

اندیکاتور تحلیل تکنیکال چیست؟

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال توسط تریدرها برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی استفاده می‌شود. برخی از این ابزار پیشینه قیمت را در نظر می‌گیرند، برخی با حجم معاملات کار می‎کنند و برخی دیگر حرکات قیمتی را مد نظر قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید با Indicatorهای بیشتری آشنا شوید و کاربرد و نحوه عملکرد هر کدام را بررسی کنید می‌توانید به مطلب بهترین اندیکاتور فارکس مراجعه کنید.

به طور کلی دو نوع اندیکاتور تحلیل تکنیکال وجود دارد:

  • اندیکاتورهای همپوشان
  • اندیکاتورهای نوسان نما یا اسیلاتور(Oscillator)

اندیکاتورهای همپوشان (Overlay)

این شاخص‌ها دقیقا بالای قیمت بر روی چارت رسم می‌شوند و حرکات نمودار همپوشانی دارند. باند بولینگر یا ایچیموکو جز این Indicatorها هستند.  

اندیکاتورهای نوسان نما یا اسیلاتور(Oscillator)

این نوع از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بر روی چارت قیمت رسم نمی‌شوند بلکه در یک محور جداگانه رسم می‌شوند و بین دو ناحیه نوسان می‌کنند. برخی از این اسیلاتورها عبارتند از استوکاستیک و RSI.

بسیاری از تحلیل گران از چندین اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند و برخی دیگر چندین Indicator را با اشکال ذهنی تحلیل تکنیکال مانند الگوهای نموذداری یلا پرایس اکشن ترکیب می‌کنند. دقت کنید که تصمیم گیری برای انجام معاملات با استفاده از سیگانال این شاخص ها اشتباه است و شما بهتر است از آن ها تائیدیه ورود به معامله بگیرید.

اندیکاتور حجم تعادلی (OBV)

این اندیکاتور در ابتدا توسط جوزف گرانویل معرفی شد. ساختار این شاخص بسیار ساده است و در پایان هر روز حجم معاملات بالاتر یا پایین تر از یک محدوده مشخص بسته می‌شود. اگر قیمت بالاتر از یک مقدار مشخص بسته شود حجم معاملات مثبت و اگر کمتر باشد حجم منفی خواهد بود.

اگر جهت خط حجم تعادلی رو به بالا باشد نشان می‌دهد که بازار صعودی است و اگر خط کاهشی باشد بیانگر نزولی بودن بازار است. بنابراین می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای تائید روند نیز استفاده نمود. علاوه بر این اکثر تریدرها از واگرایی بین این Indicator و حرکات قیمتی نیز سیگنال تغییر روند می‌گیرند.

اندیکاتور خط انباشت / توزیع (A/D)

یکی دیگر از اندیکاتور تحلیل تکنیکال Accumulation/Distribution Line است. این شاخص از قیمت و حجم یک جفت ارز استفاده می‌کند تا نشان دهد آیا حجم در حال انباشت است یا در فاز توزیع قرار دارد که نشان دهنده گام سوم و پایان یک حرکت صعودی طبق نظریه داو است. اندیکاتور A/D واگرایی بین قیمت یک جفت ارز یا سهام را با حجم نشان می‌دهد.

اندیکاتور ADX

شاخص ADX یکی از اندیکاتورهای روندی است که توسط ولز وایلدر (J.Welles Wilder) ابداع شد. ADX مخفف عبارت  Average Directional movement Index است و شامل سه جز +DI، -DI و منحنی است. زمانی که منحنی آ دی ایکس صعودی باشد و به سطوح بالا نزدیک شود نشان دهنده تشکیل یک روند قدرتمند است که می‌تواند صعودی باشد یا نزولی (بالای 40).

زمانی که منحنی ADX نزولی باشد و خود را به سطوح پایین نزدیک کند، بازار روند خاصی ندارد و وارد فاز انباشت شده است(زیر 20).

اگر ADX بالای 20 و DI+ بالای DI- باشد روند صعودی و اگر آ دی ایکس بالای 20 و DI- بالای DI+: یک روند نزولی خواهیم داشت.

اسیلاتور Aroon  

این اندیکاتور توسط توشار چنده برای اولین بار ارائه شد و یکی از مناسب ترین اسیلاتورها برای شناسایی جهت و قدرت روند است. آرون میانگین اوج و کف قیمت ها در یک بازه 25 روزه محاسبه می‌کند.

با توجه به جایگاه و تقاطع خطوط می‌توان جهت روند را شناسایی کرد. اگر خط  Aroon بالایی، بالاتر از خط آرون پایینی باشد نشان دهنده روند صعودی است. اگر آرون پایینی بالاتر قرار بگیرد نشانگر روند نزولی است. تقاطع این دو خط نیز بیانگر تغییر روند در بازار است.

خطوط Aroon بین صفر تا صد در حال نوسان هستند. این که خطوط در چه بازه ای قرار داشت باشند نشان دهنده قدرت روند است.

شاخص واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD)                                    

زمانی که MACD بالای صفر باشد، قیمت در یک روند صعودی قرار دارد و اگر زیر صفر باشد در روند نزولی هستیم. این شاخص از دو خط تشکیل شده است MACD و سیگنال. وقتی مکدی زیر خط سیگنال باشد به معنای نزول بیشتر قیمت و زمانی که MACD بالاتر باشد شاهد صعود بیشتری خواهیم بود.

سخن پایانی

هدف یک تریدر تعیین جهت حرکت یک دارایی و  تلاش برای کسب سود از آن است. در این راستا اندیکاتورها و اسیلاتورهای زیادی وجود دارد که در این مطلب به معرفی 5 شاخص پرکاربرد که می‌توانید از آن ها استفاده کنید را آورده ایم.

در صورتی که زمان کافی برای تحلیل ندارید یا هنوز اول راه هستید و نیاز به یک منتور دارید می‌توانید از کانال VIP فارکس ما استفاده نمایید. با عضویت رایگان در کانال وی ای پی ما هر روز به چندین سیگنال اسکلپ دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این از پشتیبانی 24 ساعته ما نیز بهره‌مند خواهید شد.

امتیاز دهید