چطور از تحلیل سنتیمنتال استفاده کنیم؟

تحلیل سنتیمنتال

تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال (Sentiment) برای سنجش احساس سایر تریدرها، چه در مورد بازار کلی ارز یا یک جفت ارز خاص، استفاده می‌شود. پرایس اکشن باید از نظر تئوری منعکس کننده تمام اطلاعات موجود در بازار باشد؛ اما متاسفانه برای تریدرهای فارکس مسئله به این سادگی نیست.

بازارهای فارکس به سادگی تمام اطلاعات موجود را منعکس نمی‌کنند؛ زیرا تریدرها همه به یک شکل عمل نمی‌کنند. البته مسائل همیشه به یک صورت عمل نمی‌کند. به همین دلیل است که تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال از اهمیت بالایی برخوردار است.

چطور از تحلیل سنتیمنتال استفاده کنیم؟

هر تریدر نظر خود را در مورد عملکرد بازار دارد و همیشه درباره اینکه آیا در همان جهت بازار معامله کنند یا بر خلاف آن اختلاف نظر وجود دارد.

جالب است بدانید تحلیل هایی که در سنتیمنتال وجود دارد بر اساس علم نوین اقتصاد و روانشناسی بازارهای مالی، شکل گرفته است. احساسات بازار بیش تر بر اساس نگرشی می باشد که سرمایه گذار در بازار دارد و به همین دلیل است که از احساسات بازار به عنوان یک پدیده‌ی روانی یاد می کنند.

بازار فارکس شبیه به یک فضای مجازی است. این یک شبکه پیچیده متشکل از افرادی است که هرکدام فیدبک متفاوتی نسبت به اخبار دارد و اطلاعات متفاوتی را درباره یک موضوع به اشتراک می‌گذارند.

بازار اساساً بیانگر آن چیزی است که همه تریدرها در مورد آن احساس می‌کنند. افکار و نظرات هر تریدر، که به انواع مختلفی بیان می‌شود، بدون توجه به اطلاعات موجود در بازار به شکل گیری احساسات کلی بازار کمک می‌کند. به دلیل این که در بازار های مالی احساساتی مثل طمع، ترس وجود دارد این احساسات است که یک روندی را در بازار شروع می کند یا به پایان می رساند؛ بنابراین افراد در تحلیل سنتیمنتال با توجه به احساساتی که در بازار تشخیص داده می شود می توانند آینده بازار مالی را پیش بینی کنند.

مشکل این است که به‌ عنوان یک تریدر خرد، مهم نیست که چقدر نسبت به یک معامله خاص احساس خوبی داشته باشید، نمی‌توانید بازارهای فارکس را به نفع خود حرکت دهید. برای مثال اگر واقعا باور داشته باشید که دلار آمریکا در حال افزایش است؛ اما دیگران باور داشته باشند که دلار نزولی است، هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید.

شما به عنوان یک تریدر فارکس باید تمامی این موارد را در نظر بگیرید. شما باید تحلیل سنتیمنتال را نیز در نظر بگیرید. این به شما بستگی دارد که وضعیت بازار را بسنجید، خواه صعودی باشد یا نزولی. سپس باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید درک خود از احساسات بازار را در استراتژی معاملاتی خود بگنجانید.

اگر تصمیم دارید احساسات بازار را نادیده بگیرید، این انتخاب شماست. اما مطمئنا در این مسیر ضرر خواهید کرد.

تحلیل احساسات اغلب به عنوان یک اندیکاتور مخالف استفاده می‌شود.

تحلیل سنتیمنتال

چند ایده وجود دارد که چرا این اتفاق می‌افتد:

یکی از ایده‌های پشت این موضوع این است که اگر تمامی تریدرها (یا حداقل بیشتر آنها) احساسات یکسانی را داشته باشند، وقت آن است که بر خلاف احساسات عمومی معامله کنید.

ایده دیگر این است که متاسفانه اکثر تریدرهای خرد فارکس عملکرد خوبی ندارند. آمار نشان می‌دهد که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از تریدرهای خرد ضرر می‌کنند. بنابراین اگر دیدید اکثر تریدرهای خرد نسبت به یک جفت ارز خاص دیدگاه خوبی دارند، شاید ایده بدی نباشد که برخلاف آنها ترید کنید.

توانایی سنجش احساسات بازار با نام تحلیل سنتیمنتال می‌تواند ابزار مهمی در توانایی‌های شما باشد.

نتیجه

با توجه به مطالبی که گفته شد بازار های مالی بازار قطعی نیست و روند آن بسیار احتمالی است. برای این که بتوانید به تریدر ماهر تبدیل شوید می توانید از تحلیل سنتیمنتال استفاده کنید ولی فقط به این روش یسنده نکنید. برای افزایش دانش و عملکرد تخصصی نیازمند یادگیری و استفاده از روش های دیگری مثل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی هستید. درصورتی که نیاز به راهنمایی در این زمینه داشتید می توانید به کارشناسان ما پیام دهید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگو شما همراهان باشند.

امتیاز دهید