بررسی 5 استراتژی برتر بازار فارکس بر اساس سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت

استفاده از یک برنامه مشخص به تریدر کمک می‌کند تا منظم‌تر و متمرکزتر عمل کند. بهترین استراتژی معامله، استراتژی است که به تریدر در پیدا کردن یک بینش مناسب نسبت به زمان یا مکان خرید یا فروش یک جفت ارز کمک کند. با این حال، هیچ استراتژی معاملاتی «بهترین» نیست و تمامی استراتژی‌های معاملاتی فارکس به یک صورت عمل نمی‌کنند؛ برخی از آنها ممکن است در شرایط خاصی عملکرد بهتر یا ضعیف‌تری داشته باشند. علاوه بر این، چندین استراتژی معاملاتی وجود دارد و هر کدام باید جداگانه از نظر تکنیکال و فاندامنتال بررسی شود تا موفقیت خود را نشان دهد. لیست زیر شامل استراتژی های معاملاتی بر اساس سطوح حمایت و مقاومت مهم است که به طور خاص برای بازار فارکس طراحی شده است.

  1. استراتژی پرش معاملاتی (Bounce)

بسیاری از تریدرهای فارکس معتقدند سطوحی که در گذشته اهمیت داشته‌اند، ممکن است در آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار باشند. این موضوع از این منطق پیروی می‌کند که اگر یک بازار تا سطح خاصی کاهش پیدا کرده و سپس بازگردد، این منطقه سطح حمایت خوبی، برای خرید خواهد بود. بنابراین، اگر جفت فارکس دوباره به آن سطح بازگردد، ممکن است نشان از یک فرصت معاملاتی خوب باشد.

بررسی 5 استراتژی برتر بازار فارکس بر اساس سطوح حمایت و مقاومت

  1. استراتژی عدم توانایی ادامه دادن

مشابه با تجزیه و تحلیل سطوح حمایت، تریدرهای فارکس نیز سطوح مقاومت را تجزیه و تحلیل می‌کنند. سطح مقاومت نقطه‌ای است که بازار از اوج قبلی خود بازگشته و حرکت نزولی پیش می‌گیرد. اگر یک بازار افزایشی سقوطی ناگهانی را تجربه کند، بسیاری این دیدگاه را خواهند داشت که قیمت تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

چنین استراتژی‌هایی، براساس سقف و کف‌های قبلی در نمودار مدیریت ریسک را برای یک تریدر ساده می‌کند. به عنوان مثال، اگر به دنبال جهش از یک سطح باشید، حد ضرر باید پایین‌تر از کف قبلی باشد. اگر زمانی که بازار در نزدیکی سطح قبلی دچار تزلزل شد به دنبال فروش باشید، بسیاری از تریدرها حد ضرر خود را بالاتر از سقف قبلی قرار می‌دهند.

بررسی 5 استراتژی برتر بازار فارکس بر اساس سطوح حمایت و مقاومت

مثال بالا نشان می‌دهد که چطور بالاترین قیمت روز گذشته در جفت ارز AUD/USD، صبح روز بعد بازار دوبار اشتیاق خود را از دست داد.

  1. استراتژی بریک اوت یا شکست مقاومتی (Breakout)

سطوح مقاومت و حمایت دائما در حال حرکت بوده و در هر دو جهت مستعد تغییر قیمت‌اند. اگر قیمت از سطوح حمایتی یا مقاومتی مهم فراتر رود، احتمال بریک‌ اوت وجود دارد. بسیاری از تریدرها می‌توانند تاثیرات این موضوع را در احساسات بازار به وضوح ببینند. قبل از این، زمانی که جفت ارز در اوج قیمتی قرار داشت، فروشندگان وارد بازار شده و قیمت را کاهش دادند. اگر یک سقف قیمتی قدیمی شکسته و مقاومت خود را بشکند، تغییر واضحی در بازار رخ داده است.

تریدرها خوشحال خواهند بود که خرید خود را در محدوده قیمتی انجام می‌دهند که قبلا به نظر آنها گران بود. هنگامی که جهت بازار تغییر می‌کند، استراتژی معاملاتی بریک اوت اغلب یکی از اولین سیگنال‌ها است. مثال زیر یک بریک اوت بزرگ را در نمودار روزانه جفت ارز EUR/USD نشان می‌‌دهند.

استراتژی بریک اوت یا شکست مقاومتی (Breakout)

  1. استراتژی بریک داون یا سقوط ناگهانی (breakdown)

این استراتژی از نظر عملکرد مشابه، اما در خلاف جهت استراتژی بریک اوت است. این استراتژی فارکس به گونه‌ای طراحی شده که زمانی که بازار فارکس تا زیر سطح حمایت قبلی ریزش داشته باشد، حرکت خود را انجام دهد. بار دیگر، بسیاری از تریدرها می‌توانند این تغییر را در احساسات بازار مشاهده کنند. ناگهان سطحی که خریداران از خرید خود خوشحال بودند، افت قیمتی پیدا کرده و اصطلاحا بازار می‌ریزد.

مثال زیر جفت ارز USD/JPY را در نمودار ساعتی نشان می‌دهد. این نمودار مثال مهمی است زیرا نشان می‌دهد که در دنیای واقعی، حتی بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس همیشه عملکرد درستی ندارند. یک سیگنال نادرست (که توسط دایره مشخص شده است) قبل از یک سیگنال موثر (که با فلش‌های سیاه مشخص شده است) وجود دارد که باعث شده بازار ریزش داشته باشد.

استراتژی بریک داون یا سقوط ناگهانی (breakdown)

  1. بیش خرید و بیش فروش

استراتژی‌های معاملاتی فارکسی که تاکنون بررسی کردیم براساس الگوهای نموداری سطوح حمایت و مقاومت عمل می‌کردند. آخرین استراتژی ما رویکردی آمیخته با علم ریاضی دارد و از شاخص قدرت نسبی (RSI) استفاده می‌کند. وقتی شاخص قدرت نسبی بالای 70 درصد باشد، بیش خرید یا overbought را در بازار نشان می‌دهد. این روند ممکن است ادامه باشد و برای برخی تریدرها سیگنالی برای عقب نشینی بازار باشد.

بیش فروش یا oversold مربوط به زمانی است که شاخص قدرت نسبی به زیر 30 درصد برسد. تریدرها بازار را به دقت زیر نظر خواهند داشت و انتظار دارند که هر نقطه ضعفی از بین برود و بازار ریزش داشته باشد و از این ریزش به عنوان سیگنال خرید استفاده کنند.

بیش خرید و بیش فروش

در نمودار بالا برخی از سیگنال‌های خرید و فروش ناشی از استراتژی بیش خرید و بیش فروش در نمودار روزانه جفت ارزEUR/USD را نشان می‌دهد.

جمع بندی

در این مقاله، 5 استراتژی محبوب فارکس بر اثر سطوح حمایت و مقاومت را بررسی کردیم. استراتژی‌های معاملاتی، مبنای تجارت بازار فارکس را فراهم می‌کنند. پیروی از یک استراتژی کلی، به تعریف نوع ترید کمک می‌کند. برای توسعه یک استراتژی فارکس باید زمانی که دوست دارید معامله کنید و اندیکاتورهایی که بر آنها تسلط بیشتری دارید را انتخاب کنید. هنگامی که یک استراتژی را انتخاب کردید، می‌توانید الگوهای موجود در بازار را شناسایی کرده و اثربخشی استراتژی‌های خود را آزمایش کنید. دانش خود را در زمینه فارکس افزایش دهید، مقالات مختلف و استراتژی‌های مختلف را در شرایطی بدون ریسک، مثل معاملات آزمایشی یا دمو، آزمایش کنید تا بهترین استراتژی را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

معرفی بروکر فیبوگروپ

معرفی بروکرلایت فارکس

معرفی بروکر روبوفارکس

آموزش اصول معاملات و ترید در فارکس

امتیاز دهید