کانال قیمتی چیست؟ چگونه می‌توان یک کانال قیمتی را تشخیص داد؟

کانال قیمتی

کانال قیمتی یکی از مهم‌ترین مفاهیم موجود در بازارهای مالی است که به عنوان یک تریدر باید به آن تسلط داشته باشید. معامله گری در بازار فارکس یک کار دشوار و تخصصی است که برای بهترین شدن در آن باید زمان زیادی صرف کنید. در این حوزه اصطلاحات و تکنیک های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها کانال قیمتی است. در این مطلب قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم که Price Channel چیست و هنگام استفاده از آن چه فوت و فن هایی را باید رعایت کنید. این مطلب را از دست ندهید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

کانال قیمتی چیست؟

در تحلیل تکنیکال کانال زمانی به وجود می‌آید که قیمت یک دارایی بین دو خط موازی در حال حرکت باشد. خط بالایی بالاترین قیمت هایی که شاخص یا ارز داشته است را به هم متصل می‌کند و خط پایینی بر اساس کم‌ترین قیمت‌ها رسم می‌شود.

معمولا تریدرها همیشه بر روی چارت به دنبال الگوهایی هستند که بتوانند از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنند. بنابراین هنگامی که قیمت مجموعه‌ای از بالا و پایین‌ها را تشکیل می‌دهد که از یک الگوی قابل تشخیص پیروی می‌کنند می‌توان آن‌ها را به عنوان Price Channel در نظر گرفت. این کانال ها یکی از استراتژی های پر کاربرد بازار مالی هستند که هدف از ترسیم آن‌ها به دست آورن مومنتوم و روند کلی مارکت است.

کانال قیمتی اگر چه ممکن است به تنهایی ابزار خوبی برای معامله نباشد اما می‌تواند اطلاعات خوبی درباره بازار به ما بدهد. به طور کلی دو کاربرد اصلی برای کانال های قیمتی وجود دارد.

اول این که این نقاط می‌توانند به عنوان پیوت پوینت برای پیش بینی زمان معکوس شدن قیمت‌ها استفاده شود. البته این زمانی قابل استناد است که سنتیمت بازار نیز در نظر گرفته شود و کانال نیز دقیق ترسیم شده باشد.

از آن‌ جایی که نوسان قیمت به کانال محدود می‌شود به ندرت می‌توان گفت هنگامی که قیمت کف و سقف کانال را لمس کرد برای آزمایش کانال دیگر جهش کند و معکوس شود. مگر این که یک شکست قدرتمند اتفاق بیافتد.

به عنوان دومین مورد کانال قیمت می‌تواند برای ما جهت شکست را از طریق مومنتوم پیش بینی کند. با تثبیت قیمت‌ها و جهش در میان مرزهای کانال، Price در نقطه‌ای جهت حرکت خود را تغییر خواهد داد. به این ترتیب این کاهش مومنتوم را از طریق کانال می‌توانیم مشاهده کنیم. با کم شدن Momentum قیمت قادر به آزمایش انتهای کانال نخواهد بود و این باعث تشکیل سقف پایین تر و کف بالاتر است. ایجاد سقف پایین تر و کف‌های بالاتر به معنای کاهش حجم خواهد بود.

انواع Price Channel

یک کانال قیمتی عموما برای رسم به 4 نقطه احتیاج دارد. دو نقطه برای رسم خط بالا و دو نقطه برای رسم خط روند. بسته به جهت حرکت روند این کانال ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • صعودی
  • نزولی
  • افقی
انواع کانال قیمتی
کانال قیمتی چیست؟ چگونه می‌توان یک کانال قیمتی را تشخیص داد؟ - امیر تریدر

که کانال‌های صعودی و نزولی معمولا به عنوان کانال روند نیز شناخته می‌شوند.

کانال صعودی (Ascending Channel)

شیب این کانال روبه بالا است. زمانی که قیمت در حال ثبت سقف و کف‌های بالاتر است ما شاهد این الگو هستیم. برای رسم آن کافی است ابتدا خط روند را رسم کنید، برای رسم Trend Lineدر این حالت باید کف‌های قیمت را به هم متصل کنید. سپس برای تکمیل کانال یک خط به موازات خط قبلی با استفاده Higher High ها رسم کنید.

کانال نزولی (Descending Channel)

هنگامی که ما در یک روند شاهد ثبت قله‎ها و کف‌های پایین ترهستیم ممکن است بتوانیم یک کانال قیمتی نزولی رسم کنیم. برای این کار ابتدا خط روند را بر اساس وصل کردن قله‌ها به دست می‌آوریم و سپس خطی به موازات آن به کمک کف‌ها رسم می‌کنیم.

کانال افقی (Horizontal Channel)

این کانال‌ها معمولا در بازارهای رنج دیده می‌شوند و با نام‌های خنثی، رنج و بدون روند نیز شناخته می‌شوند. برخالاف روندهای صعودی و نزولی شما هیچ سقف و کفی را بالا و پایین تر از هم نمی‌بینید. برای رسم آن کافی است خط بالایی که همان خط مقاومت است را در بالا با استفاده از قله‌ها رسم کنید و خط پایینی یا حمایت را با کمک دره‌ها.

نکات مهمی که باید حین ترسیم خطوط کانال رعایت کنید

هیچ قانون دقیقی در مورد نحوه رسم کانال در فارکس وجود ندارد. اما اساسا هر چه شیب کانالی که می‌سازید بیشتر باشد آن Channel از اعتبار کمتری برخوردار است. این به این معنی است که به دلیل نوسانات زیاد قیمت، احتمال شکستن کانال بسیار زیاد است.

اگر قیمت در وسط کانال بود کاری انجام ندهید یا اگر معامله‌ باز دارید منتظر بمانید تا تکلیف آن مشخص شود.

هنگامی که قیمت به پایین کانال رسید موقعیت فروش خود را ببندید و در صورتی که علائم بازگشت قیمت را می‌بینید معامله خرید باز کنید.

برای این که از اعتبار کانالی که رسم کردید مطمئن شوید می‌توانید خط میانی کانال ( Middle line) را رسم کنید هر چه قیمت واکنش بیشتری به این خط داشته باشد Channel ما اعتبار بیشتری خواهد داشت.

دقت داشته باشید که یک کانال تا زمانی برای ما می‌تواند مبنای خرید و فروش قرار بگیرد که شکسته نشده باشد. بنابراین در صورت شکست تا زمانی که کانال جدیدی ایجاد نشود دست به معامله نزنید.

اگر قیمت مدت طولانی بین دو ناحیه حمایت و مقاومت نوسان کند ممکن است یک کانال باریک تر ایجاد شود. در این صورت باید طبق آن Channel خرید و فروش کنید.

استراتژی‌ها استفاده از Price Channel

خب تا این بخش به نکاتی که برای درک بهتر کانال قیمتی نیاز بود پرداختیم و در این قسمت قصد داریم به مهم ترین موضوع یعنی کسب سود از کانال قیمتی بپردازیم.

دو نوع استراتژی مهم برای استفاده از کانال وجود دارد:

  • بازگشت قیمت
  • شکست قیمت

بازگشت قیمت

در این استراتژی شما در جاهایی که قیمت در حال برگشت است معامله انجام می‌دهید. برای این کار یک کانال قیمت پیدا کنید. در دنیا معامله گری یک شعار وجود دارد که می‌گوید روند دوست شماست! شنا کردن در خلاف جهت جریان آب کار سخت و انرژی بری است، این موضوع در بازارهای مالی نیز صدق می‌کند. پس بهترین حالت این است که اگر کانالی که تشخیص دادید صعودی است در کف قیمت خرید و در سقف بفروشید و اگر کانال نزولی بود ورودتان را روی برخورد قیمت با سقف بالایی بگذارید و زمان رسیدن به کف کانال یا برای اطمینان هنگام رسیدن به خط میانی کانال، پوزیشن فروش خود را ببندید.

در صورتی که در یک بازار رنج قرار داشتید می‌توانید در دره‌ها خرید و در قله‌ها فروش انجام دهید.

راهنمای ورود به آلپاری

شکست قیمت

معمولا زمانی که قیمت در یک محدوده خاصی گیر می‌کند ممکن است با شکست ناحیه، از آن نقطه خارج شود. بنابراین هنگامی که کانال را تشخیص دادید و متوجه شدید قیمت در حال رنج زدن در یک محدوده است آن نقطه را زیر نظر بگیرید تا در صورتی که شکست معتبری رخ دارد وارد معامله شوید.

سخن پایانی

در مطلب به معرفی یک روش رایج در تحلیل تکنیکال پرداختیم به طور کلی گام اول برای موفقیت در بازار ابتدا شناخت روند بازار است. در نهایت دقت داشته باشید تنها خواندن و جمع آوری اطلاعات کافی نیست تا زمانی که وارد معامله نشوید نمی‌توانید به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوید. اگر تا به حال شروع به معامله گری نکرده اید از همین الان دست به کار شوید و هر نکته‌ای که می‌آموزید را به طور عملی روی چارت تست کنید.

مسلما هدف هر تریدری در بازارهای مالی به دست آوردن سود است. ما در امیرتریدر در کنارتان خواهیم بود تا به شما در رسیدن به اهداف مالیتان کمک کنیم. پس از این که در فضای دمو تجارب لازم را کسب نمودید نوبت افتتاح حساب واقعی است. در صورتی که از طریق وبسایت ما این کار را انجام دهید می‌توانید به طور رایگان به کانال VIP فارکس ما دسترسی داشته باشید و از سیگنال‌های فارکس تریدرهای حرفه ای مجموعه ما بهره مند شوید.

امتیاز دهید