آموزش مرحله به مرحله باز کردن و مدیریت یک معامله فارکس

معامله فارکس

یک سیستم معاملاتی چیزی بیش از رعایت یک قانون کلی یا مجموعه‌ای از قوانین است که به سادگی برای شما زمان ورود و خروج را مشخص کند. ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی در فارکس عناصر بسیار مهمی در معاملات است، این موضوع می‌تواند تفاوت بین یک معامله فارکس موفق یا ناموفق را ایجاد کند. در این مقاله رویکرد کلی ایجاد یک سیستم معاملاتی را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است که برای توضیح مفاهیم این مقاله از جفت ارز GBPUSD به عنوان نمونه استفاده کردیم.

چطور سیگنال ورود پیدا کنیم؟

اولین قدم برای پیدا کردن یک سیگنال مناسب، بررسی نمودار ارز مدنظر است. برای انتخاب بهترین جفت‌ها، ابتدا باید نمودارها را بررسی کنید. دقت کنید که برای بررسی نمودارها باید تمامی نمودارها را در یک زمان مشخص در روز بررسی کنید. بهترین زمان برای تجزیه و تحلیل نمودارهای روزانه، بین بسته شدن بازار نیویورک و باز شدن بازار اروپاست. در این بازه‌زمانی عملکرد بازار نسبت به روز گذشته کاهش می‌یابد و روز جدید در آسیا آغاز می‌شود، که بازار آسیا معمولا تاثیری کمتر از باز شدن بازار نیویورک یا اروپا دارد.

همان‌طور که در بازارها ارزهای متفاوت را دنبال می‌کنید، باید عمدتا به دنبال این موارد باشید: روند‌ها، سطوح و عملکرد قیمت. در مرحله اول مشخص کنید که بازار صعودی است یا خیر. البته این موضوع علم دقیقی ندارد و بر اساس تجربه امکان‌پذیر می‌شود؛ ولی می‌توان با استفاده از الگوهای سقف‌های بالاتر (Higher Highs)، کف‌های بالاتر (Higher Lows)، سقف‌های پایین‌تر (Lower Highs) و کف‌های پایین‌تر (Lower Lows) و استفاده از میانگین متحرک نمایی روزانه ۸ و ۲۱ این موضوع را بررسی کرد.

سپس باید سطوح اصلی را در نمودار علامت‌گذاری کنید، این مرحله اهمیت بالایی دارد زیرا سطوح افقی ساده و عملکرد قیمت (price action) ترکیب بسیار مهمی در تعیین سطوح اصلی است. در این مرحله با کشیدن خطوط زیاد خود را گیج نکنید، کشیدن سطوح حمایت و مقاومت اصلی کافی است. بیایید نمودار GBPUSD را بررسی کنیم.

معامله فارکس
نمودار GBPUSD

به تنظیمات پین بار (pin bar) در نمودار بالا دقت کنید. ابتدا روند بازار را مشخص کرده و به دنبال سیگنال‌های قیمتی آشکاری باشید که در فضای بازار تشکیل شده است. سعی کنید تا جای ممکن با نقاط حمایت و مقاومت، همراه با روند معامله کنید. اما گاهی بازار روند خاصی ندارد، وقتی همچین شرایطی پیش آمد برای معامله در بازار دامنه محدود (range-bound) و استراتژی روند متقابل (counter-trend)، باید به عملکرد قیمت نزدیک سطوح حمایت و مقاومت اصلی توجه کرد.

با توجه به تنظیم نوار پین GBPUSD در بالا، متوجه می‌شوید که بازار به تازگی روند نزولی را شروع کرده است که این موضوع با عبور میانگین متحرک نمایی (EMA) ۸ و ۲۱ روزه از پایین و سقوط اخیر قیمت از محدوده روند مشخص می‌شود. پین باری که شکل گرفت مطابق با حرکت نزولی اخیر بود، به صورت کاملا مشخص حمایت قبلی (مقاومت جدید نزدیک به 1.5900) را رد کرده است. بنابراین از آنجایی که اندیکاتور پین بار تمامی پارامترهای معاملاتی را رعایت کرده است، در نتیجه این سیگنال برای معامله مناسب است.

چگونه حد ضرر (stop loss) قرار دهیم؟

برای تعیین دقیق محل مناسب قرار دادن استاپ نیز اصول خاصی وجود ندارد، اما برخی قوانین وجود دارد که عمل به آن‌ها در این مسیر به شما کمک می‌کند.

در مرحله اول، باید استاپ خود را در منطقی‌ترین سطح ممکن قرار دهید. بنابراین، در تنظیم پین بار، استاپ را درست بالای قسمت فوقانی دم پین بار قرار دهید، زیرا در این نقطه سیگنال نامعتبر به نظر می‌رسد. توجه کنید که همیشه باید همزمان با وارد کردن سفارش ورود، حد ضرر (stop loss) را نیز مشخص کنید، هرگز بدون قرار دادن استاپ لاس (Stop loss) یا حد ضرر معامله نکنید.

در نمودار زیر، یک حد ضرر در فاصله ۱۰۰ پیپ قرار داده‌شده است. می‌بینید که استاپ در محدوده ۱.۵۸۸۷ و ورود در ۱.۵۷۸۷ قرار دادیم. در این مرحله لازم است درباره هدف خود تصمیم بگیرید، که در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

معامله فارکس

هدف خود را چگونه پیدا کنیم؟

به صورت کلی وقتی هدف خود را دریافت می‌کنید باید به دنبال نسبت ریسک به ریوارد (risk reward) حداقل ۱ یا ۲ یا بیشتر باشید. در معاملات پین بار GBPUSD، ریسک در محدوده فاصله ۱۰۰ پیپ قرار گرفته بود، بنابراین باید به دنبال پاداشی با فاصله ۲۰۰ پیپ یا بیشتر باشید. البته لازم به ذکر است که از واحد اندازه‌گیری «پیپ» تنها برای اندازه‌گیری فاصله استفاده کردیم و نه ریسک.

ورود به آلپاری

باید بررسی کنید و از عدم وجود سطوح حمایت یا مقاومت اصلی در مسیر تارگت خود اطمینان حاصل کنید. اگر سطح اصلی (حمایت یا مقاوم) در مسیر تارگت شما وجود نداشت هدف خود را قرار دهید. لازم به ذکر است که اگر قبل از فاصله دوبرابر حد ضرر شما، سطح اصلی وجود داشته باشد، با صلاحدید خود درباره انجام این معامله تصمیم بگیرید.

معامله فارکس
نمودار GBPUSD

خروج از معاملات اختیاری‌ترین بخش یک معامله است و نیاز به تکرار و تمرین دارد. بزرگ‌ترین مشکل اکثر معامله‌گران این است که به امید سود بیشتر در معامله خود باقی می‌مانند و به موقع خارج نمی‌شوند. سعی کنید معامله‌گر حریصی نباشید. اگر قبلا تصمیم گرفتید که بر اساس تحلیل خود از شرایط فعلی بازار، به امید سود بیشتر معامله خود را ادامه دهید، مشکلی در معامله شما وجود ندارد. فقط به یادداشته باشید که پس‌ازاینکه قیمت به هدف شما نزدیک شد، سپس استاپ خود را جابجا کنید. هیچوقت فکر نکنید که بازار همیشه به نفع شما حرکت خواهد کرد.

چگونه معامله فارکس خود را مدیریت کنیم؟

کار اصلی بعد از ورود به معامله شروع می‌شود. بیشتر معامله‌‌‌گران، وقتی کار به مدیریت معاملات فارکس می‌رسد، همه چیز خراب می‌شود. بعدازاینکه وارد معامله شدید خود را درگیر آن نکنید، تنها کافیست روزی یکبار معامله خود را بررسی کنید.

سعی کنید روزی یک بار مقدار ریسک خود را بررسی کنید و سپس نسبت به معامله تصمیم بگیرید. خارج شدن از موقعیت سودآور هیچ اشکالی ندارد. مطمئن شوید که عملکرد شما از روی حرص و طمع نیست و نسبت ریسک به ریوارد خود را بیشتر از ۲.۵ قرار ندهید.

کنترل احساسات در زمان معامله فارکس

شاید بهترین راه برای کسب اطمینان از اینکه معاملات ما از روی احساس نیست، استفاده از پول کم در هر معامله فارکس است. وقتی پول زیادی را برای یک معامله استفاده می‌کنید، میزان استرس ناشی از از دست دادن آن پول نیز بیشتر خواهد بود. تنها دلیلی که معامله‌گران تنش زیادی را تجربه می‌کنند، معامله بیش از حد و استفاده از پول زیاد است. اگر معاملات خود را با مبلغی انجام دهید که توانایی از دست دادن آن را دارید، میزان این تنش کمتر خواهد شد.

هر استراتژی معاملاتی که استفاد کنید، در نهایت احتمال از دست دادن تمام پول وجود دارد. هر معامله‌ای که در بازارهای مالی انجام می‌دهید، باید مدیریت شود.

جمع بندی

پس از خروج از معامله ( پس از دریافت سود یا زیان)، باید جزئیات معامله را برای خود یادداشت کنید. به‌صورت‌کلی روش معامله در بازارها پیچیدگی خاصی ندارد. شما می‌توانید با افزایش مطالعه و تجربه خود، معاملات موفق‌تری داشته باشید. تمام مواردی که در این مقاله گفته شد نیاز به تمرین زیادی دارد. مهارت معاملاتی خود را توسعه دهید، اطلاعات خود را افزایش دهید و با میزان پولی معامله کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید. اگر در این بازار مبتدی هستید توصیه می‌کنیم مجموعه آموزش فارکس امیر تریدر تریدر را مشاهده کنید. پس از دیدن این دوره به طور کامل با مفاهیم و اصطلاحات اولیه این بازار آشنا می‌شوید. 

5/5 (2 امتیاز)