معاملات فارکس: نکاتی که در یک معامله باید رعایت کنید

معاملات فارکس

درحالی که بازار فارکس و معامله در آن برای بسیاری هیجان زیادی دارد و سلطه‌گری این بازار توجه بسیاری از معامله‌گران را به جود جلب کرده است؛ اما موفقیت در معاملات مهارتی است که به‌مرور زمان یاد‌ خواهید گرفت. با‌این‌وجود اگر از اطلاعات مناسب برخوردار باشید، شانس کسب سود بیشتری خواهید داشت. ممکن است بازار فارکس یا به طور کلی دنیای بازارهای مالی، برای افراد عادی ترسناک باشد. اولین قدم برای غلبه بر این ترس، یادگیری جوانب اساسی و همچنین اصطلاحات رایج در معاملات فارکس است. در‌این مقاله به بررسی نکاتی می‌پردازیم که برای شروع یک معامله فارکس باید آن‌ها را بدانید.

لازم به ذکر است که در این آموزش قصد داریم از FXTrade، پلتفرم معاملاتی Oanda به عنوان مثال استفاده کنیم.

|at_cta_form|

راه اندازی پلتفرم معاملاتی

اولین قدم در انجام معاملات فارکس، باز کردن یک پلتفرم معاملاتی است. یک پلتفرم معاملاتی نرم‌افزاری است که برای معاملات استفاده می‌شود: باز کردن، بستن و مدیریت موقعیت‌های مالی بازار از طریق یک واسطه مالی مانند بروکر (کارگزاری آنلاین). پلتفرم‌های معاملاتی اغلب توسط بروکر به صورت رایگان یا با حداقل نرخ بهره در ازای حفظ یک حساب سرمایه‌گذاری یا انجام معاملات در ماه ارائه می‌شود. یک پلتفرم معاملاتی مناسب باید ترکیبی از ویژگی‌های قوی و کارمزد پایین ارائه دهد.

معاملات فارکس
راه اندازی پلتفرم معاملاتی

انتخاب پلتفرم معاملاتی مناسب

هنگام انتخاب بین پلتفرم‌های معاملاتی، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید ویژگی‌های موجود و کارمزد را در نظر بگیرند. کارمزد نکته مهمی در انتخاب پلتفرم معاملاتی است. به طور کلی، معامله‌گران همیشه هزینه‌های کمتر را ترجیح می‌دهند. البته باید دقت کنید که کارمزد پایین‌تر منجر به ویژگی‌های کمتر نشود.

پلتفرم‌های معاملاتی ممکن است الزامات خاصی نیاز داشته باشد. برای مثال در برخی پلتفرم‌ها، مانند پلتفرم‌های روزانه، معامله‌گران باید حداقل ۲۵۰۰۰ دلار در حساب خود داشته و توسط معاملات مارجین تایید شوند.

باز کردن نمودارها

حال یک جفت ارز را انتخاب کرده و نمودار آن را باز کنید. یک تایم فریم (بازه زمانی) انتخاب کنید. در این مثال، از یک تایم فریم ۱۵دقیقه‌‌ای استفاده کردیم. بر اساس تایم فریم انتخابی نوع کندل‌ها متفاوت می‌شود. در تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای، هر کندل نشان‌دهنده ۱۵دقیقه از تغییرات قیمتی این جفت ارز است.

برای این مثال، از دلار استرالیا/ین ژاپن، یعنی جفت ارز AUD/JPY استفاده کردیم. این نمودار یک روند نزولی قوی را نشان می‌دهد و به نظر یک معامله ساده است.

معاملات فارکس
جفت ارز AUD/JPY

استفاده از اندیکاتور در معاملات فارکس

اکنون زمان اضافه کردن اندیکاتورها به نمودار است. شاخص‌ها یا اندیکاتورها برای اندازه‌گیری شرایط فعلی و پیش‌بینی روندهای مالی یا اقتصادی استفاده می‌شوند. در دنیای سرمایه‌گذاری، اندیکاتورها معمولا الگوهایی ناشی از قیمت، حجم یا سود هستند. اندیکاتورها شامل دو دسته، اندیکاتورهای اقتصادی و اندیکاتورهای تکنیکال هستند. در معاملات فارکس برای تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی تغییرات در روند یک جفت ارز از اندیکاتور استفاده می‌شود.

برای این نمودار، از اندیکاتورهای MACD و میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ (200 EMA) استفاده کردیم. این اندیکاتورها در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهد کرد.

معاملات فارکس
استفاده از اندیکاتور در نمودار AUD/JPY

در استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی ۲۰۰، اگر قیمت بالاتر از خط باشد، این احتمال وجود دارد که بالاتر رفته و روند صعودی ادامه پیدا کند. در مقابل اگر قیمت پایین‌تر باشد، احتمالا روند نزولی را ادامه خواهد داد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت زیر خط میانگین متحرک نمایی 200 است. این موضوع تایید می‌کند که قیمت در یک روند نزولی با ثبات قرار دارد.

در نظر داشته باشید که در روند فروش AUD/JPY، ما ین ژاپن را خریده و دلار استرالیا می‌فروشیم.

از اندیکاتور MACD برای اطمینان از کاهش دوباره قیمت استفاده می‌کنیم. اندیکاتور MACD به تنهایی مورد اعتماد نیست؛ اما هنگامی که به عنوان بخشی از یک سیستم معاملاتی بزرگتر استفاده شود، برای تعیین دقیق چرخش احتمالی قیمت مفید است.

قرار دادن یک سفارش

حال باید سفارش را قرار دهید. انواع مختلفی از سفارش در بازار فارکس وجود دارد که معامله‌گران جهت مدیریت معاملات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. با وجود اینکه سفارش‌های متفاوتی در بروکرها وجود دارد، اما تمامی بروکرها از یک سری سفارشات یکسان استفاده می‌کنند. آشنایی با این موارد و داشتن درک دقیق می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا به طور مناسب وارد بازار شده و از آن خارج شوند.

حال می‌دانید که روند نزولی ثابت است، بنابراین معامله شورت (Short) انجام می‌دهیم. معامله شورت ۱۰۰۰۰ دلار استرالیا در برابر ین ژاپن است.

معاملات فارکس
قرار دادن سفارش

انواع سفارشات در معاملات فارکس

سفارش بازار (Market Order)

سفارش بازار احتمالاً ابتدایی‌ترین و اغلب اولین سفارشی است که معامله‌گران با آن مواجه می‌شوند. همان‌طور که از نام آن پیداست، سفارشات بازار در بازار معامله می‌شوند. اگر بخواهید معامله فارکس شما فورا انجام شود، این سفارش شما را با قیمت لحظه‌ای جفت ارز مورد نظر وارد بازار می‌کند.

سفارش ورود (Entry Orders)

رایج‌ترین سفارش بازار، سفارش ورود است. این سفارشات از این جهت منحصر به فرد هستند که می‌توان آن‌ها را از قیمت‌های فعلی بازار جدا کرد. اگر قیمت با قیمت از پیش انتخاب شده معامله شود، معیارهای سفارش ورود رعایت شده و موقعیت معاملاتی جدیدی ایجاد می‌شود.

سفارش لیمیت (Limit Order)

دو نوع سفارش محدود یا لیمیت اوردر داریم:

سفارش لیمیت برای باز کردن معامله

این سفارش لیمیت به شما در ورود به معامله با قیمت بهتر کمک می‌کند. اگر EUR/USD با قیمت ۱.۱۲۹۴ معامله می‌شد و شما فکر می‌کردید قیمت آن تا ۱.۱۲۰۰ پایین خواهد آمد، سفارش لیمیت خود را در قیمت ۱.۱۲۰۰ قرار می‌دهید.

سفارش لیمیت برای بستن معامله

هنگامی که بازار مقداری به نفع شما حرکت ‌کند، می‌توانید از یک سفارش لیمیت برای بستن معامله استفاده کنید. اگر EUR/USD را به قیمت ۱.۱۳۰۰ خریدید و می‌خواهید با سود مشخصی خارج شوید، سفارش فروش لیمیت خود را در سطح مورد نظر (مثلا ۱.۱۴۰۰) قرار می‌دهید.

سفارش استاپ ( Stop Order)

استاپ اوردر نیز مانند سفارش لیمیت دو نوع دارد. سفارش استاپ برای ورود به معامله و سفارش استاپ جهت خروج از آن.

قرار دادن حد ضرر و دریافت سود

اکنون باید استاپ لاس (Stop Loss) و دریافت سود (Take Profit) قرار دهید. با وجود اینکه این مرحله اختیاری است ولی به شدت توصیه می‌شود. اگر بازار در جهت دلخواه شما حرکت نکند، تعیین حد ضرر، میزان ضرر شما را محدود می‌کند. دریافت سود نیز تضمین می‌کند که وقتی بازار حرکت نزولی مورد انتظار را انجام داد، معامله با سود خارج می‌شود.

معاملات فارکس
قرار دادن حد ضرر و دریافت سود

تایید سفارش

در این مرحله باید سفارش خود را تایید کرده و منتظر پنجره تاییدیه باشید. این قسمت را به دقت بررسی کنید زیرا ممکن است در روند کار کارگزاری مشکلی وجود داشته باشد.

معاملات فارکس
تایید سفارش

دوره انتظار در معاملات فارکس

اکنون دوره انتظار آغاز می‌شود. این مرحله یکی از مراحل دشوار در معاملات فارکس است. برخی از معامله‌گران در این دوره استرس زیادی را تحمل می‌کنند. برخی نیز ترجیح می‌دهند به صفحه مانیتور و معاملات نگاه نکنند. در هر صورت، استفاده از ریسک به ریوارد مفید است، حد ضرر یا دریافت سود در هر قیمتی اجرا شود، سود خواهید کرد.

معاملات فارکس
دوره انتظار

تکمیل معامله

این مرحله، آخرین مرحله است. به یاد داشته باشید که تمامی معاملات منجر به سود نمی‌شوند و باید اقداماتی را برای محدود کردن ریسک انجام داد.  

معاملات فارکس
مرحله آخر در معاملات فارکس
امتیاز دهید