اندیکاتور مکدی (MACD) چیست و چگونه از آن سیگنال بگیریم؟

اندیکاتور مکدی

امروزه تقریبا هر تریدری برای انجام معاملات خود از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کند. اندیکاتورها و اسیلاتورها، ابزارهایی هستند که برای این سبک تحلیل به کار می‌روند. در میان شاخص‌های موجود MACD یک Indicator پرکاربرد است که به معامله گران کمک می‌کنند جهت و قدرت روند را پیدا کنند. این اندیکاتور مبتنی بر میانگین متحرک است و با نام واگرایی و همگرایی میانگین متحرک شناخته می‌شود. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به معرفی اندیکاتور مکدی بپردازیم و روش سیگنال‌گیری از آن را بیان کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

  • اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟
  • فرمول محاسباتی MACD
  • توصیه‌هایی برای استفاده از مکدی
  • مقایسه اندیکاتور مکدی (MACD) و ار اس ای (RSI)
  • تنظیمات اندیکاتور MACD
  • تحلیل به کمک مکدی

اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence و به معنای واگرایی همگرایی میانگین متحرک است. این اندیکاتور در سال 1979 توسط جرالد آپل (Gerald Appel) توسعه یافت و از آن زمان تا الان به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارها بین تریدرهای تازه کار و حرفه‌ای شناخته می‌شود. همان طور که از نام این اندیکاتور مشخص است از نسبت‌های بین چند میانگین متحرک به دست می‌آید. این شاخص از مقادیر میانگین متحرک نمایی استفاده می کند و بازه های زمانی مختلف را پوشش می دهد.

12 و 26 تنظیمات پیش فرض مکدی هستند. با استفاده از خطوط این اندیکاتور می‌توان جهت روند را تشخیص داد علاوه بر این می‌توان از آن برای سیگنال گیری نیز استفاده نمود.

دقت داشته باشید که Indicator ها را نمی‌توان مبنایی برای خرید و فروش قرار داد بلکه این شاخص ها ابزاری برای گرفتن تائیدیه هستند. زیرا به راحتی خطا می‌دهند. Indicator ها و اسیلاتورها انواع گوناگونی دارند که برای شناخت آن‌ها می‌توانید به مطلب بهترین اندیکاتورهای فارکس مراجعه نمایید.

فرمول محاسباتی MACD

این اندیکاتور در نمایش نموداری از 3 جز اصلی تشکیل شده است. خط مکدی، سیگنال و هیستوگرام

خط مکدی (MACD): با کم کردن میانگین متحرک نمایی (EMA ) 26 دوره‌ای از 12 محاسبه می شود.

MACD=12-Period EMA − 26-Period EMA

خط سیگنال (Signal): رابطه مستقیمی با مکدی دارد و از میانگین متحرک نمایی 9 روزه آن به دست می‌آید.

هیستوگرام (Histogram): از کم کردن خط مکدی و خط سیگنال به دست می‌آید.

البته چند سالی است که ظاهر نمودار مکدی تغییر کرده است، بنابراین شاهد دو نوع نمودار کلاسیک و مدرن هستیم. نمودارهای کلاسیک شامل هر 3 جز هستند اما در نمودارهای مدرن خط مکدی به صورت هیستوگرام ارائه شده است. در عملکرد این دو چارت هیچ تفاوتی وجود ندارد و این دو مورد فقط از نظر ظاهری به هم متفاوت هستند. اگر از تریدینگ ویو و متا تریدر استفاده کرده باشید تفاوت این دو را مشاهده می‌کنید. در تریدینگ ویو مکدی به صورت کلاسیک و در متاتریدر به صورت مدرن ارائه می‌شوید. در صورتی که با شکل ظاهری این اندیکاتور در متاتریدر مشکل دارید می‌توانید مکدی کلاسیک را بر روی نمودار خود اعمال کنید. از طریق لینک‌ زیر می‌توانید اندیکاتور کلاسیک را برای متاتریدر دانلود کنید.

دانلود اندیکاتور مکدی کلاسیک در متاتریدر

برای اعمال این Indicator ابتدا وارد متاتریدر شوید. سپس از مسیر File بر روی Open Date Folder کلیک کنید و فایل دانلود شده را در قسمت Indicator پوشه MQL بارگذاری کنید سپس Metatrader را ببندید و مجدد باز کنید.

توصیه‌هایی برای استفاده از مکدی

معمولا سوالی که اکثرا پرسیده می‌شود این است که بهتر است از چه اندیکاتوری در کنار مکدی استفاده کنیم. به طور کلی همان طور که در بالا اشاره شد باز کردن پوزیشن بر اساس اندیکاتور درست نیست. بلکه این ابزارها فقط برای گرفتن تائیدیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این توصیه می‌شود که از چند Indicator به طور هم زمان استفاده نکنید زیرا باعث می‌شود بیشتر گیج شوید. اما اگر خواستید استفاده کنید می‌توانید از اندیکاتور ار اس ای استفاده کنید.

مقایسه اندیکاتور مکدی (MACD) و ار اس ای (RSI)

اندیکاتور Rsi نشان می‌دهد که آیا قیمت در سطوح قبلی به مناطق اشباع خرید و فروش رسیده است یا خیر. این شاخص یک نوسان ساز است و بازه زمانی 14 روزه را در نظر می‌گیرد و دارای  مقیاس 0 تا 100 است.

مکدی رابطه بین دو میانگین متحرک نمایی را اندازه گیری می‌کند. در حالی که که ار اس ای تغییرات قیمت را در بالا و پایین‌های اخیر قیمت اندازه گیری می‌کند. این دو شاخص معمولا در کنار هم به منظور دادن دید بهتر به تریدرها استفاده می‌شوند. هر دو این اندیکاتورها حرکت بازار را در نظر می‌گیرند اما به دلیل این که موارد مختلف را در نظر می‌گیرند گاهی سیگنال‌های مخالفی می‌دهند. مثلا ممکن است RSI در یک بازه زمانی بالای 70 باشد که به معنای ناحیه اشباع خرید باشد در حالی که ممکن است مکدی نشان دهنده ادامه دهنده روند باشد. علاوه بر این می‌توان از هر یک از این نشانگرها تغییرات روند را از طریق واگرایی تشخیص داد.

تنظیمات اندیکاتور MACD

پیش فرض این شاخص بر روی دوره‌های 9، 12 و 26 است. این اعداد با توجه به سبک معاملاتی تریدر می‌تواند تغییر کند، برای این کار می‌توانید از قسمت تنظیمات این اعداد را تغییر دهید. در صورتی که به دنبال کاهش حساسیت این نشانگر هستید باید اعداد بزرگ تری انتخاب کنید. مثلا اعداد 5،35،5 برای تایم فریم‌های بلند مدت تر مانند هفتگی یا ماهانه مناسب هستند. در این حالت شاخص همچنان نوسان دارد اما تعداد قله ها و دره‌ها کمتر می‌شود. اگر به دنبال افزایش حساسیت هستید باید دوره‌های کوتاه تری را در نظر بگیرید.   

تحلیل به کمک مکدی

اندیکاتور مکدی

شناسایی روند به کمک مکدی

برای اندیکاتور مکدی دو فاز منفی و مثبت می‌توانیم در نظر بگیریم. در فاز منفی خط مکدی پایین تر از خط سیگنال قرار گرفته و میله‌های هیستوگرام زیر خط صفر قرار دارد. در چنین شرایطی روند نزولی خواهد بود. زمانی که خط مکدی بالاتر از خط سیگنال قرار داشته باشد و Histogram بالای خط صفر باشد، در فاز مثبت هستیم و بازار صعودی است. به طور کلی هر چه ارتفاع میله‌های هیستوگرام بلندتر باشد شاهد روند قوی‌تری هستیم.

تشخیص تغییر روند به کمک مکدی

زمانی که روند صعودی و نزولی قصد تغییر داشته باشند، نشانه‌هایی را در مکدی مشاهده می‌کنیم که عبارتند از:

  • ارتفاع میله‌های هیستوگرام کاهش می‌یابد.
  • شاهد تقاطع خط سیگنال و مکدی هستیم.

 دریافت سیگنال فروش از مکدی

 زمانی که خط مکدی بالای صفر قرار داشته باشد و خط سیگنال را رو به پایین قطع کند، به معنای اصلاح موقت روند صعودی یا تغییر روند خواهد بود. همچنین وقتی هیستوگرام بالای صفر باشد و خط Signal از میله‌ها خارج شود نیز سیگنال خروج خواهد بود.

دریافت سیگنال خرید از مکدی

هنگامی که خط مکدی در پایین خط صفر قرار داشته باشد و خط سیگنال را رو به بالا قطع کند نشان دهنده آغاز یک حرکت صعودی است که ممکن است یک فاز اصلاحی رو به بالا باشد. علاوه بر این زمانی که هیستوگرام زیر صفر باشد و خط سیگنال وارد آن شود نیز سیگنال خرید خواهد بود.

واگرایی در اندیکاتور مکدی

واگرایی در اندیکاتور مکدی

واگرایی در بازارهای مالی به وضعیتی گفته می‌شود که قیمت و سایر ابزارها مانند اندیکاتورها و اسیلاتورها در خلاف جهت یکدیگر عمل کنند و می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای در نظر گرفت که به معنای تضعیف روند فعلی و تغییر روند در آینده است. یکی از کاربردهای اصلی اندیکاتور مکدی به کارگیری آن برای شناسایی واگرایی ها است. واگرایی‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • واگرایی مخفی (Hidden Divergence)
  • واگرایی معمولی (Regular Divergence)

واگرایی معمولی (Regular Divergence)

واگرایی معمولی در اندیکاتور مکدی شامل واگرایی مثبت و منفی است که اصطلاحا با RD شناخته می‌شود. در واگرایی معمولی منفی قیمت موفق می‌شود سقف جدید بزند اما اندیکاتور موفق نمی‌شود. در چنین حالتی باید انتظار افت و ریزش قیمت را داشت. واگرایی معمولی مثبت وضعیتی است که که قیمت کف پایین تری می‌زند اما Indicator کف بالاتری نسبت به کف قبلی می‌زند. با مشاهده این نوع Divergence انتظار رشد قیمت را خواهیم داشت.

واگرایی مخفی (Hidden Divergence)  

این نوع واگرایی با HD شناخته می‌شود و به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شود. در واگرایی مخفی منفی قیمت سقف پایین‌تری نسبت به سقف قبلی خود می‌زند اما اندیکاتور سقفی بالاتر ثبت می‌کند. در چنین حالتی انتظار ریزش قیمت را خواهیم داشت. زمانی که قیمت کف بالاتری ثبت کند اما اندیکاتور موفق به این کار نشود شاهد واگرایی مخفی مثبت خواهیم بود. در چنین حالتی می‌توان انتظار داشت قیمت افزایش یابد.

امتیاز دهید