آموزش اصول نمودارهای فارکس

یادگیری درک و نحوه خواندن نمودار فارکس یک علم محسوب می‌شود. در وهله اول بررسی چارت های فارکس تا حدی پیچیده به نظر می‌رسند. نمودارهای فارکس بسته به گزینه‌هایی که برای استفاده مد نظر دارید؛ ممکن است تا حد زیادی متفاوت باشد. نمودارها معمولاً دارای تنظیماتی برای سبک نمایش قیمت و بازه زمانی هستند. قیمت معمولاً می‌تواند به صورت کندل استیک، خط یا نوار نمایش داده شود.

|at_cta_form|

انواع نمودارهای قیمتی فارکس

نمودار خطی (Line Chart)

نمودار خطی یکی از متادول ترین نوع چارت در بازارهای مالی است. این نوع نمودار نسبت به بقیه نمودارهای فارکس، به دلیل سادگی که دارد برای افرادی که تاره کار خود را شروع کردند، مفید خواهد بود؛ چون می‌تواند قبل از استفاده از ابزارهای پیچیده‌تر، مهارت نمودارخوانی خود را تقویت کنند. با این حال، شاید لاین چارت‌ها اطلاعات کافی از قیمت را در اختیار تریدرها قرار ندهند.

نمودار خطی به این صورت می باشد که مجموعه ای از اطلاعات قیمت لحظه‌ای یک ارز، در طی یک دوره در کنار هم، به صورت یک خط ممتد بر روی چارت نمایش داده می‌شود. نمودارهای خطی بسیار ساده هستند و ممکن است روند یا الگو را به‌طور کامل نشان ندهند.

نمودار خطی، یکی از انواع نمودارهای فارکس است و برای مواردی مناسب می باشد که بخواهیم از از رفتار قیمت یک دارایی بررسی کلی انجام بدهیم، چون در این نوع نمودار جزئیات در موقع تشکیل خط حذف شده و تنها قیمت باز و بسته شدن در آن لحاظ مدنظر قرار می گیرد. اگر بخواهید یک نمای کلی از رفتار قیمتی یک دارایی را بررسی کنید، نمودار خطی می تواند انتخاب خوبی باشد؛ زیرا در این نوع نمودار جزئیات در زمان تشکیل خط حذف شده و تنها قیمت باز و بسته شدن در آن لحاظ مدنظر قرار می گیرد؛ البته باید توجه داشت که قیمت بازشدن، همان قیمت بسته شدن بخش پیشین در نمودار قیمتی است.

نمودار خطی (Line Chart) فارکس

نمودار کندلی (Candlestick)

نمودار کندلی، نوعی نمودار برای نمایش قیمت یک کالای یا ارز در بازه مشخصی از زمان است. در این نوع نمودار از نمودارهای فارکس، برای نشان دادن روند صعودی و نزولی قیمت یک ارز یا کالا از ستون‌های شمعی شکل در دو رنگ متفاوت استفاده می شود. اصولا هدف از استفاده این نوع چارت‌ها، پیدا کردن الگوهای قیمتی توسط تریدرها است.

در نمودار کندل ستون‌های که به شکل شمع های سفید یا سبز می باشد، نشان دهنده فشار خرید قوی است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت قیمت در زمان بسته شدن کندل بالاتر از قیمت در زمان بازشدن کندل بوده است. در حالی‌که ستون‌های شمعی سیاه یا قرمز حاکی از یک فشار فروش قابل توجه هستند، این به معنای روند نزولی قیمت در آن بازه زمانی است.

به میله های بالا و پایین بدنه کندل سایه Shadow گفته میشود که میزان نوسان قیمت قبل از بسته شدن را نشان میدهد. هرچه سایه کندل بلند تر باشد یعنی بازار نوسان بیشتری را تجربه میکند.

نمودار کندلی (Candlestick) در فارکس

نمودار میله‌ای (Bar Chart)

نمودار میله ای، قیمت دوره ای یک ارز را نشان می دهد و یکی از انوع نمودار فارکس است. برخلاف بقیه نمودارهای فارکس، از نمودار میله ای فقط برای مشخص کردن پایین‌ترین و بالاترین قیمت و نقطه بسته شدن معامله استفاده می‌کنیم.

در این نمودار درصورتی که قیمت بسته شدن ارز از قیمت باز شدن آن بیش تر باشد، میله به رنگ سبز یا سیاه نمایش داده می‌شود. ولی درصورتی که قیمت بسته شدن معامله کمتر از قیمت باز شدن آن باشد، میله قرمز رنگ بوده و ریزش را نشان می‌دهد.

به دلیل این که در نمودار میله ای می توانیم روندها و حرکات قیمت را به روشنی ببینیم، تریدر ها از این شرایط استفاده می کنند و موقعیت را تحلیل می کنند. با توجه به اینکه قیمت موقع بسته شدن به سمت بالا یا پایین حرکت کرده است به تریدرهای فارکس کمک می‌کند تا حرکات و روند قیمت را واضح‌تر ببینند تا بتوانند بررسی دقیق تری داشته باشند.

 نمودار خطی برای معامله گرانی مناسب است که ترید یک روزه انجام می دهند و مناسب کسانی نیست که سرمایه گذاری طولانی رو مد نظر دارند. برای سرمایه گذاری طولانی مدت، نمودار میله مناسب تر می باشد.

اگر توانسته باشید مفهوم کندل های مثبت و منفی را که پیش از این شرح دادیم، متوجه شوید، درک نمودار میله ای که از انواع نمودار در بازار فارکس است، برای شما بسیار ساده خواهد بود؛ زیرا این دو نوع نمودار شباهت بسیاری به هم دارند. همان طور که در تصویر هم آمده است، در نمودارهای مثبت که معمولاً با رنگ سبز نشان داده می شوند، قیمت در زمان بسته شدن میله یا بار، بیشتر از قیمت در زمان باز شدن آن است.

مانند نمودار کندال در نمودارهای فارکس، وقتی که قیمت بسته شدن، کمتر از قیمت باز شدن آن باشد و دچار نوسان شود، در بالا و پایین بنده میله یا بار، شاهد سایه یا شدو خواهیم بود.

نمودار میله‌ای (Bar Chart)

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی و تجزیه تحلیل قیمت ها در نمودارهای فارکس است. این پیش‌بینی از طریق داده‌های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … انجام می‌شود. تحلیل تکنیکال بر سه فرض اساسی استوار است: همه چیز در قیمت لحاظ شده است، قیمت‌ها بر اساس روندها حرکت می‌کنند و تاریخ تکرار می‌شود.

یکی از بهترین دلایل برای یادگیری نحوه صحیح خواندن نمودار، تمرین به کار گیری تجزیه و تحلیل تکنیکال است. هر تریدری به استفاده از تحلیل تکنیکال اعتقاد ندارد و روش‌های دیگری را برای بررسی نمودار و معاملات خود استفاده می‌کند. اما به صورت کلی استفاده از این روش مفید است و حتی اگر روش اصلی شما برای معامله نباشد، بهتر است در معاملات خود از آن استفاده کنید.

 با استفاده از تحلیل تکنیکال و استراتژی مناسب می‌توانید:

  1. پیدا کردن نقاط ورود به معامله.
  2. پیدا کردن نقاط خروج از معامله.
  3. مشخص کردن میزان سود و ضرر احتمالی در یک معامله.

درنهایت با ورود به‌موقع به معامله و خروج از آن در بهترین زمان ممکن، بیشترین سود دهی از بازارهای مالی را به دست خواهید آورد.

تحلیل تکنیکال فارکس

مراقب مسائل بیش از حد پیچیده باشید

متاسفانه گاهی تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، با شلوغ کردن نمودار دچار حواس پرتی می‌شوند. سریع ترین راه برای تشخیص اشتباه در یک تحلیل تکنیکال زمانی است که در یافتن قیمت در نمودار مشکل دارید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از ابزارها و اندیکاتورهای زیادی بر روی نمودار قیمتی استفاده می‌کنید. اغلب بهتر است نمودار قیمتی خود را ساده نگه دارید. به یاد داشته باشید که نمودار همیشه نمی‌تواند آینده را به دقت پیش بینی کند و هیمشه باید استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک را به ذهن بسپارید.

زمانی که تریدرها احساس می‌کنند با نگاه کردن به یک الگو، مشابه الگوهای گذشته روی نمودار، می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. لطفاً به یاد داشته باشید که وقتی الگوهای تاریخی به روشی مشابه الگوهای بالقوه فعلی توسعه یافتند، تریدرهای مختلف موجود در بازار با دیدگاه‌های متفاوتی به نقاط داده نگاه کرده‌اند.

5/5 (1 امتیاز)