معرفی کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

تحلیل تکنیکال جان مورفی

برای این که بتوانید دربازارهای مالی به موفقیت برسید باید به درک درستی از بازار و ساختار آن داشته باشید. یکی از روش‌های که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به این درک برسید مطالعه کتاب‌های مطرح در این زمینه است. یکی از کتاب‌هایی که به هر تریدری در ابتدای مسیر توصیه می‌شود کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی است که در ابن بلاگ قصد داریم به طور کامل آن را معرفی کنیم. تا انتها با ما همراه شوید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

معرفی جان مورفی (John Murphy)

تحلیل تکنیکال چیست؟

سرفصل‌های کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

بررسی مباحث کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

معرفی جان مورفی (John Murphy)

جان مورفی (John Murphy) که احتمالا نام آن تا به حال زیاد به گوشتان خورده است یکی از تحلیل گران بازار بورس آمریکا است که دارای مدرک کارشناسی اقتصاد و ارشد مدیریت تجاری است و از او به عنوان پدر علم تکنیکال یاد می‌شود.

او تجربه 40 ساله خود در بازارهای مالی را در قالب 3 کتاب منتشر نموده است. کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی در سال 1999 توسط موسسه مالی نیویورک منتشر شد و به مدت 10 سال جز پر فروش‌ترین کتاب‌ها در این حوزه بوده است و به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. این کتاب 18 فصل دارد و تمامی مباحث تحلیل تکنیکال را به طور کامل می‌دهد.

سایر کتاب‌های جان مورفی عبارتند از:

  • تحلیل تکنیکال بازارهای آتی (Technical analysis of the futures markets)
  • تحلیل تکنیکال بین بازارها (Intermarket technical analysis)
  • سرمایه گذار بصری (The visual investor)

جان مدیر تحقیقات تکنیکال و مشاور ارشد تجاری مری لینچ بود. علاوه بر این سابقه حضور 7 ساله به عنوان تحلیل گر را در شبکه تلویزیونی CNBC دارد. وی در حال حاضر یکی از تریدرهای برجسته در فارکس و معاملات آتی است.

جوایز جان مورفی

  • تحلیلگر برتر تکنیکال در جهان (سال 1992)
  • جایزه سالانه تحلیل تکنیکال (سال 2022)

تحلیل تکنیکال چیست؟

قبل از این که بخواهیم به معرفی سرفصل های این کتاب برسیم بهتر است ابتدا تحلیل تکنیکال را تعریف کنیم.

در تحلیل تکنیکال یا فنی به کمک بررسی گذشته بازار سعی می‌کنیم وضعیت آینده قیمت را پیشبینی کنیم. در این سبک معتقدیم که تاریخ مجددا تکرار خواهد شد. این که قیمت تا کجا بالا یا پایین خواهد رفت و چه زمانی روند خود را تغییر می‌دهد موضوع مورد بحث در علم تکنیکال است.

در این علم به کمک نوسانات قیمت، بررسی عرضه و تقاضا و در نظر گرفتن حجم می‌توانیم وضعیت قیمت را در کوتاه مدت و بلند مدت پیشبینی کنیم.

تحلیل تکنیکال پایه و اساس همه بازارهای مالی در دنیاست بنابراین شما با آموختن این علم می‌توانید آن را در تمامی بازارها به کار بگیرید.

به طور کلی برای ترید در بازارهای مالی شما دو راه دارید: تحلیل تکنیکال و فاندامنتال. در تحلیل فاندامنتال شما شاخص‌ها و اخبار را در مورد جفت ارز بررسی می‌کنید و مطابق با آن‌ها وارد معامله می‌شوید.

سرفصل‌های کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

فلسفه تحلیل تکنیکال

نظریه داو

ساختار انواع نمودار

مفاهیم مقدماتی روند

الگوهای مهم برگشتی

الگوهای ادامه دهنده

حجم معاملات

نمودارهای بلند مدت

میانگین های متحرک

اسیلاتورها

نمودار نقطه و رقم

نمودارهای شمعی ژاپنی

نظریه موج الیوت

چرخه های زمانی

کامپیوترها و سیستم های داد و ستد

مدیریت مالی و تاکتیک های معامله

شاخص های بازار سرمایه

جمع بندی مباحث

پیوست ها

بررسی مباحث کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی

فصل اول کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی شامل تشریح فلسفه نمودارها، مزایا و معایب استفاده از تحلیل تکنیکال است.

فصل دوم شامل تاریخچه و اصول مقدماتی Technical analysis به همراه ذکر مثال‌های کاربردی است.

در سومین فصل ساختار نمودارها، انواع تایم فریم و اهمیت حجم را درک خواهید کرد.

برای این که بتوانید مفهوم روند، حمایت و مقاومت، خطوط کانال، درصدهای بازگشتی و سایر ابزارها را شناسایی کنید فصل چهارم را مطالعه کنید.

در تحلیل تکنیکال یکی از مهم ترین اهداف و دغدغه تریدرها شناسایی نقاط بازگشت بازار است. با مطالعه فصل پنج دید مناسبی نسبت به الگوهای نموداری و انواع آن‌ها پیدا خواهید کرد.

در فصل ششم الگوی مثلث، پرچم، مستطیل، واگرایی، هم گرایی و … به همراه ذکر مثال معرفی شده است.

یکی از مؤلفه‌های اصلی تابلوی معاملات بازار و تحلیل تکنیکال در عین سادگی حجم است. در فصل هفتم نحوه تفسیر حجم روزانه و شرح ماهیت انواع شاخص‌های مبتنی بر آن را می‌آموزید.

برای آشنایی با انواع افق‌های سرمایه‌گذاری شامل کوتاه، میان و بلندمدت فصل هشتم را مطالعه کنید. با مطالعه این فصل از کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی می‌توانید بهترین رویکرد زمانی سرمایه‌گذاری را برای معاملات شخصی خود انتخاب کنید.

جان پس از تشریح مفاهیم و ابزارهای بنیادین تحلیل نمودار قیمت، به مبحث جذاب اندیکاتورهای تکنیکال پرداخته است. فصل نهم شامل تعریف انواع میانگین‌های متحرک، ارتباط میانگین و چرخه زمانی، کاربرد اعداد فیبوناچی در میانگین‌ها و نحوه بهینه‌سازی آن‌ها است.

برای آشنایی با مهم‌ترین اسیلاتورهای مورد استفاده معامله‌گران شامل اندیکاتور استوکاستیک (K%D)، RSI، شاخص کانال کالا (CCI)، لری ویلیامز (%R) و اندیکاتور مکدی (MACD) فصل دهم را مورد مطالعه قرار دهید.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که نمودارهای قیمتی برایتان مرموز و پر از ابهام به نظر می‌رسد با مطالعه فصل یازدهم می‌توانید به درک درستی از ساختار، روش‌های تفسیر و تکنیک‌های معاملاتی نمودار نقطه و رقم برسید.

تعاریف الگوی شمعی و انواع مختلف آن به همراه راهنمایی تصویری در فصل دوازدهم ذکر شده است.

تاریخچه و مبانی امواج الیوت، روش‌های موج شماری، کانالیزه شدن و کاربرد اعداد فیبوناچی در تئوری الیوت که جز مفاهیم پیشرفته تحلیل تکنیکال هستند در فصل سیزدهم به طور کامل ذکر شده است.

یک بعد نمودارهای تحلیل تکنیکال زمان است. مفهوم چرخه‌های زمانی، تاثیر آن بر حرکات بلند مدت و کوتاه مدت و نحوه ترکیب آن ها با ابزارهای دیگر موضوع مورد بررسی در فصل 14 است.

برای درک نقش ابزارهای کامپیوتری در فرآیند تحلیل نموداری و مزایا و معایب آن‌ها باید فصل پانزدهم را مطالعه کنید.

شما هر چقدر هم که تحلیل بدانید بدون مدیریت صحیح سرمایه نمی‌توانید به موفقیت برسید. در فصل شانزدهم این کتاب جان به معرفی مدیریت سرمایه، انواع دستورات معاملاتی و عناصر اساسی معاملات موفق می‌پردازد.

در فصل پایانی کتاب نیز دیدگاه تکنوفاندامنتالی، نحوه تدوین و بهینه سازی استراتژی معاملاتی برای آمادگی معامله گران برای ورود به بازارها ذکر شده است.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین منابع برای یادگیری در هر زمینه‌ای مطالعه کتاب است. سعی کنید پس از مطالعه این کتاب آموخته‌های خود را در بازار به کار ببررید زیرا فقط با تمرین زیاد، بررسی چارت و درک منطق پشت کندل هاست که می‌توانید به یک معامله گر موفق تبدیل شوید. با مطالعه مطلب بهترین کتاب های فارکس می‌توانید با سایر منابع مطالعاتی بازار آشنا شوید.

امتیاز دهید