وقایع فارکس، بررسی رویدادهای تاثیر گذار بر نرخ ارزها

وقایع فارکس، بررسی رویدادهای تاثیر گذار بر نرخ ارزها

بازار ارز یا فارکس بزرگ‌ترین و فعال‌ترین بازار در جهان است. هر روز افراد زیادی در سراسر جهان شروع به معامله در این مارکت می‌کنند. همین باعث شده که حجم معاملات آن به حدود 6.6 دلار برسد. وقایعی که در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهند می‌تواند به دلیل جهانی بودن تأثیر مستقیمی بر Forex، نرخ ارز و ارزش آن داشته باشند. در این مطلب از امیرتریدر قصد داریم به بررسی وقایع فارکس بپردازیم.

|at_cta_form|

ورود به آلپاری

وقایع موثر بر فارکس و اقتصاد

تاثیر عوامل سیاسی بر روی قیمت ارز

انتخابات رویدادی رایج در همه ملت‌ها است که بر روی پول یک کشور تاثیر زیادی دارد. به طور کلی معامله گرها انتخابات را به عنوان یک شرایط حاکی از بی ثباتی و عدم اطمینان سیاسی در نظر می‌گیرند. در بیشتر مواقع تریدرهای بازار فارکس صرفا نظرسنجی‌های پیش از انتخابات را در نظر می‌گیرند تا بفهمند چه چیزی باید انتظار داشته باشند. از آن جایی که تغییر یک دولت به معنای تغییر ایدئولوژی برای شهروندان آن کشور است معمولا معادل رویکردی متفاوت به سیاست‌های مالی و پولی است. درواقع هر کدام به عنوان محرک‌های بزرگ ارزش ارز عمل می‌کنند.

یکی از شرایطی که باعث نابودی ارز یک کشور می‌شود، انتخابات برنامه‌ریزی نشده است که می‌تواند به دلیل رای عدم اعتماد، رسوایی، فساد و … باشد. مورد دیگر نا آرامی بین شهروندان و اعتراض آن‌ها است که منجر به بی ثباتی سیاسی می‌شود. زمانی که یک دولت خودکامه توسط یک دولت دموکراتیک به چالش کشیده می‌شود نیز از نظر تریدرها فارکس نامناسب است. چرا که آن‌ها این بی‌اعتمادی را دوست ندارند. بی ثباتی باعث کاهش ارزش ارز می شود. با وجود این، عوامل و اصول اساسیِ ارزش‌گذاری بار دیگر اعمال خواهند شد. به عبارت دیگر ارزها باید با نرخی که نشان‌دهنده چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور در بلند مدت است یا در حدود آن تسویه شود.

تاثیر بلایا و عوامل طبیعی بر روی قیمت ارز

زلزله، سیل، طوفان و … از جمله وقایعی هستند که برای یک کشور فاجعه‌اند و باعث از بین رفتن زیر ساخت‌ها، روحیه شهروندان و ارزش پول آن منطقه می‌شوند. آسیب به کارخانه ها و مراکز توزیع، تلفات جانی و از همه مهم‌تر بلاتکلیفی خبر بدی برای یک ارز هستند. بلاهای طبیعی را از این رو می توان یکی از وقایع تاثیر گذار در فارکس دانست که این زیرساخت‌ها ستون فقرات هر اقتصاد هستند که در هنگام وقوع رخدادها تولید یک منطقه را به شدت محدود می‌کنند. علاوه بر این هزینه‌هایی دولتی و خصوصی که می‌توانستند صرف توسعه و عمران شود برای بازسازی و پاک سازی به کار رفته و از بین می‌روند. در این حالت تمامی نقاط قوت اقتصادی به نقطه ضعف تبدیل می‌شوند.

تاثیر جنگ بر روی فارکس

بر خلاف جنگِ ارزی که در آن دولت‌ها برای به دست آوردن مزایای تجاری ارز خود را عامدانه پایین می‌آورند تا اقتصاد داخلی خود را با صادرات بهبود دهند، جنگ فیزیکی می‌تواند تاثیرات بسیار مخرب‌تری داشته باشد. تاثیر جنگ به اندازه بلاهای طبیعی گسترده است. آسیب به زیر ساخت‌ها ضربه بزرگی به دوام اقتصادی وارد می‌کند و میلیاردها دلار برای دولت و مردم هزینه دارد. تاریخ نشان می‌دهد برای جبران و بهبود اقتصاد معمولا نرخ بهره پایین در نظر گرفته می‌شود و این ناچارا باعث کاهش نرخ ارز می‌شود. بنابراین کشورهایی که درگیر جنگ هستند نسبت به سایر کشورها نوسانات ارزی بیشتری را تجربه می‌کنند.

در نتیجه جنگ یکی از وقایع به شدت موثر بر فارکس است.

تعدادی از اقتصاددان‌ها معتقدند جنگ می تواند بر روی اقتصاد تاثیر مثبت داشته باشد. چرا که می‌تواند یک اقتصاد نو پا را ایجاد کند و بر بخش‌های تولیدی اثر بگذارد است زیرا تلاش کشور بر تولیدات مرتبط با جنگ متمرکز می‌شود. به عنوان مثال ایالت متحده با ورود به جنگ جهانی دوم به دنبال حمله ژاپن به پایگاه دریایی پرل هاربر از چنگال رکود بزرگی رها شد. اگر چه شواهد زیادی در این مورد وجود دارد اما بهبود اقتصادی با فدا کردن جان انسان‌‌ها کار درستی نیست.

سخن پایانی

آشفتگی‌های سیاسی، بلایای طبیعی و جنگ چند مورد از رویدادهای تاثیر گذار در فارکس هستند که می‌توانند تاثیر عمیقی بر بازار ارز داشته باشند. مقدار زیادی از ارزش یک ارز به قدرت آن دولت بستگی دارد و هر گونه شرایط اقتصادی که باعث بروز ناامنی و بی‌ثباتی شود به نفع پول رایج آن کشور عمل نخواهد کرد. در حالی که برنامه ریزی برای موارد و وقایع غیرمنتظره در بازار فارکس بسیار دشوار است، یک معامله گر آگاه از رویدادهای جهانی به عنوان شاخص اصلی در یک استراتژی معاملاتی جامع استفاده می کند.

امتیاز دهید