بررسی شاخص‌ های اقتصادی تاثیر گذار در بازار فارکس

شاخص های اقصادی تاثیر گذار در بازار فارکس

شاخص های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت‌ جفت ارز های فارکس و CFD ها دارد. به همین علت اکثر تریدرها توجه ویژه‌های به این داده‌ها دارند تا از نوساناتی که ممکن است پیش بیاید آگاه باشند. به عنوان کسی که در بازار فعالیت دارد باید از این شاخص‌ها و تاثیری که بر روی بازارها می‌گذارند آگاه باشید بنابراین در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به معرفی این موارد بپردازیم تا پایان با ما همراه باشید.  

|at_cta_form|

شاخص های اقتصادی چه هستند و چه تاثیری بر روی بازار فارکس دارند؟

این شاخص‌ها مجموعه‌ای از داده‌ها و ارقام دوره‌ای هستند که اقتصاد دانان از آن‌ها برای بررسی وضعیت اقتصاد در بخش‌های مختلف و میزان ضعف و قدرت آن استفاده می‌کنند. تحلیلگران و تریدرها از این شاخص‌ها استفاده می‌کنند تا وضعیت فعلی بازار و آینده را پیشبینی کنند.

هر چه قدر داده‌ها قوی‌تر باشند یعنی رشد اقتصاد قوی‌تر است. شاخص‌های اقتصادی هر کشور بیانگر میزان رشد یا افت اقتصادی آن کشور خواهد بود و این مستقیما بر روی قیمت جفت ارز آن کشور تاثیر گذار خواهد بود.

انواع شاخص های اقتصادی

شاخص‌ها در اقتصاد به 3 دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند. که عبارتند از:

  • شاخص‌های پیشرو (Leading indicator)
  • شاخص‌های پسرو (Lagging indicator)
  • شاخص‌های همزمان یا تصادفی (Coincident indicator)

شاخص‌های پیشرو (Leading indicator)

این شاخص‌ها به تغییرات آتی در اقتصاد اشاره می‌کند. این Indicator برای پیشبینی روند قیمت در کوتاه مدت بسیار مفید است و معمولا قبل از تغییر وضعیت اقتصاد تغییر می‌کند.

شاخص‌های پسرو (Lagging indicator)

پس از تغییر اقتصاد به وجود می‌آیند. شما می‌توانید از این الگوها برای پیش بینی روند آینده اقتصاد استفاده کنید اما نمی‌توان از آن مستقیما برای تعیین تغییرات اقتصادی استفاده کرد.

شاخص‌های همزمان یا تصادفی (Coincident indicator)

این Indicatorها اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت کنونی اقتصاد در یک منطقه خاص در اختیار ما قرار می‌دهند.

این سه شاخص هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند و به روش‌های مختلف بر بازار تاثیر می‌گذارند. اولین موردی که شما به عنوان یک تریدر تازه کار باید به آن توجه کنید این است که کدام یک از شاخص‌ها تاثیر بیشتری  بر روی بازار فارکس دارند زیرا در طول یک روز Indicator‌های زیادی منتشر می‌شود که توجه به همه آن‌ها امکان پذیر نیست.

اگر به دنبال منبعی برای پیدا کردن اخبار پر اهمیت هستید می‌توانید از کانال تلگرام ما استفاده کنید. در این کانال اخبار مهم هر روز را منتشر می‌کنیم.

در ادامه قصد داریم به معرفی مهم‌ترین شاخص‌های تاثیر گذار اقتصادی بپردازیم:

شاخص های اقتصادی تاثیر گذار

Indicator‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم به اقتصاددانان، تحلیلگران و سرمایه گذران کمک می‌کنند تا هوشمندانه تر عمل کنند این شاخص ها عبارتند از:

تولید ناخالص داخلی یا Gross Domestic Product (GDP)

اولین شاخص اقتصادی که قصد بررسی آن را داریم، GDP است. تولید ناخالص داخلی گسترده‌ترین معیار سنجش سلامت یک اقتصاد است و جز شاخص‌های عقب مانده است.

تولید ناخالص داخلی مقدار کلی محصولات و خدماتی است که یک کشور در طول یک سال تولید می‌کند. بانک فدرال رزرو از این شاخص به عنوان معیاری برای سنجش اقتصاد استفاده می‌کند.

افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که کسب و کارها درآمد بیشتری دارند. همچنین نشان دهنده افزایش سطح زندگی مردم است. این شاخص معمولا نسبت به سه ماهه اول سال یا سال گذشته سنجیده می‌شود. به عنوان مثال وقتی GDP در سال 2018 ، 2 درصد افزایش یابد به این معنی است که این شاخص نسبت به سال 2017، 2 درصد افزایش یافته است.

گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی یا Non-Farm Payrolls (NFP)

نمودار EUR/USD را که در تایم فریم یک دقیقه است در نظر بگیرید. قسمتی که با یک خط آبی نشان داده شده است نشان دهنده انتشار وضعیت اشتغال در نوامبر 2019 است.

شاخص های اقتصادی تاثیر گذار

اما بهتر است با هم بررسی کنیم که چرا این مورد به این شدت تاثیر گذار است.

این تاثیر به این علت است که چرخه اشتغال و چرخه تجاری ارتباط نزدیکی با هم دارند و از نظر تاریخی نیز تغییرات در آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی در مسیری مشابه با تغییرات تولید ناخالص داخلی حرکت می‌کند.

تفاوت بین شاخص اقتصادی GDP با NFP این است که گزارشات مربوط به تولید ناخالص داخلی به صورت فصلی منتشر می‌شود اما آمار مربوط به اشتغال بخش غیر کشاورزی در پایان هر ماه انتشار می‌یابد.

دلیل دیگر تاثیر این گزارش بر روی سیاست پولی است. اشتغال حداکثری و ثبات قیمت‌ها دو مورد از 3 هدف فدرال رزرو است. بنابراین این داده‌ها تاثیر مستقیمی بر روی  ادراک بازار از آینده سیاست پولی دارد.

شاخص نرخ بیکاری

نرخ بیکاری درصدی از افراد جویای کار است که به شدت به دنبال کار هستند. البته باید این مورد را در نظر گرفت که صرف بی کار بودن مهم نیست و آن شخص باید در 4 هفته گذشته به دنبال کار بوده باشد. این نرخ به عنون معیاری برای سنجش کارایی و اثر بخشی یک اقتصاد برای جذب نیرو است.

این شاخص جز Indicatorهای دارای تاخیر است و رویدادهایی مانند رکود را اندازه گیری می‌کند.

نرخ بهره فدرال رزرو  

فدرال رزرو 8 بار در طول سال برای تعیین سیاست‌های پولی ایالت متحده آمریکا جلسه تشکیل می‌دهد. نتایج این جلسات تاثیر قابل توجهی بر بازار فارکس می‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که بر بازار Forex تاثیر گذار است نرخ بهره است. نرخ‌های بهره در دو کشور درگیر و انتظارات مربوط به آن بر روی ارز آن کشور تاثیر می‌گذارد. اگر فدرال رزرو تغییری در نرخ وجوه فدرال ایجاد کند، یا صرفاً تصورات را در مورد مسیر آتی سیاست پولی تغییر دهد باعث ایجاد نوسانات در دلار آمریکا می‌شود.

یک تریدر حرفه‌ای فارکس همیشه باید از تقویم جلسات FOMC آگاه باشد.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

یکی از شاخص های اقتصادی دیگری که ایالت متحده به شدت به آن متکی است و جز Indicator های پسرو به حساب می‌آید  CPI است. تغییرات میزان تورم می‌تواند فدرال رزرو را به سمت تغییر در سیاست‌های پولی سوق دهد.

شاخص قیمت مصرف کننده تغییرات قیمت‌های پرداخت شده برای کالاها توسط شهروندان را در طول یک ماه مشخص اندازه گیری می‌کند. این شاخص از چند صد کالا و خدمات در 200 دسته نمونه برداری می‌کند.

شاخص قیمت تولید کننده (PPI)

 PPI یک شاخص تصادفی است که تغییرات قیمت را در تمام بخش‌های تولید کننده کالا از جمله معدن، کشاورزی، جنگل داری و … اندازه گیری می‌کند. در واقع این گزارش قیمت کالاهای نهایی، کالاهای واسطه‌ای و کالاهای خام را اندازه گیری می کند و از این نظر حائز اهمیت است که اولین معیار برای سنجش تورم موجود در ماه است.

سخن پایانی

در بلاگ امروز سعی کردیم مهم‌ترین شاخص های اقتصادی که بر بازار فارکس تاثیر می‌گذارند را بررسی کنیم. به عنوان یک تریدر حرفه‌ای بهتر است قبل از شروع هفته معاملاتی مروری بر اخبار و داده های که در هفته پیش رو ممکن است منتشر شود داده باشید.

راهکار دیگری که می‌توانید به کمک آن حواستان به داده‌های اقتصادی باشد استفاده از کانال سیگنال فارکس ما است. تمامی اخبار و شاخص‌های مهم اقتصادی توسط تیم تحلیلی امیرتریدر رصد می‌شود و در سیگنال‌ هایی که با شما به اشتراک گذاشته می‌شود تمامی این عوامل لحاظ می‌شود. بنابراین شما با استفاده از سیگنال‌ های رایگان کانال ما می‌توانید با خیال راحت معامله کنید.   

5/5 (1 امتیاز)