ایچیموکو، محبوب‌‌ترین اندیکاتور معاملاتی

ایچیموکو

ایچیموکو (Ichimoku) یکی از بهترین و کامل‌ترین اندیکاتورهای دنیا است که به آن خدای اندیکاتورها گفته می‌شود. این Indicator یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های معاملاتی است که ممکن است در نگاه اول سخت و پیچیده به نظر برسد اما کسانی که با چارت و نمودارها آشنایی دارند سیگنال‌گیری از آن را آسان می‌دانند. تنکانسن، کیجنسن، ابر کومو و … اصطلاحاتی هستند که برای استفاده از Ichimoku باید با آن ها آشنا باشید. در این مطلب از امیر تریدر به معرفی مفاهیم مورد نیاز و فرمول‌های محاسباتی این اندیکاتور پرداخته و کاربردهای آن را بیان می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانید:

  • تاریخچه اندیکاتور ایچیموکو
  • معرفی اجزا اندیکاتور ایچیموکو
  • فرمول محاسبه خطوط
  • تفاوت بین ابر ایچیموکو و میانگین متحرک
  • کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

تاریخچه اندیکاتور ایچیموکو

این سیستم تجاری در سال 1930 توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی (Goichi Hosoda) توسعه یافت. گوئیچی 30 سال از عمر خود را صرف بهینه سازی آن کرد و در سال 1960 آن را برای عموم منتشر کرد. هدف او از ساخت این اندیکاتور نشان دادن گرایش بازار به صورت مصور بود.  

واژه Ichimoku در ژاپنی به معنای «یک نگاه» است و به این واقعیت اشاره دارد که سطوح حمایت و مقاوت را تنها با یک نگاه می‌توان مشخص کرد و روند بازار را تشخیص داد.

این اندیکاتور مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی است که سطوح حمایت و مقاومت، حرکت و جهت روند را نشان می‌دهد. این کار با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آن‌ها بر روی چارت انجام می‌شود. از این اعداد برای رسم یک ابر استفاده می‌شود که به کمک آن می‌توان حرکات قیمت در آینده را پیش‌بینی کرد.

معرفی اجزا اندیکاتور ایچیموکو

Ichimoku Cloud در درجه اول برای شناسایی سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود. این شاخص مبتنی بر میانگین متحرک است و معمولاً حاوی داده های بیشتری نسبت به نمودار شمعی است و تصویر واضحی از عملکرد قیمت ارائه می دهد زیرا روند و زمان را نیز در نظر می‌گیرد. به طور کلی ایچیموکو گروهی از پنج شاخص است که در مجموع به عنوان شاخص دنبال کننده روند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عناصر عبارتند از:

  • کیجنسن (Kijun Sen)
  • تنکانسن (Tenkan Sen)
  • سنکو A و B
  • چیکو (Chikou)
  • کومو (Kumo)

فرمول محاسبه خطوط

کیجنسن

به عنوان خط استاندارد یا خط پایه شناخته می‌شود و با میانگین گیری از بالاترین و کمترین قیمت در طول 26 روز به دست می‌آید.

۲ / (بالاترین قیمت ۲۶ دوره قبل + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره قبل) = کیجنسن

اگر قیمت بالای Kijun Sen قرار بگیرد یعنی روند صعودی و اگر در پایین خط باشد روند صعودی خواهد بود بنابراین می‌توان خط کیجنسن را به عنوان نقطه برابری عرضه و تقاضا دانست. خط Kijun شبیه به خط میانگین متحرک آهسته است، زیرا روندهای بلندمدت را نشان می دهد.

تنکانسن

به عنوان خط تبدیل یا عطف از آن یاد می‌شود و با میانگین گیری از بالاترین و کم‌ترین قیمت در طول 9 کندل قبل به دست می‌آید. خط تنکان که خط میانگین متحرک سریع نیز نامیده می‌شود، روندهای کوتاه مدت را نشان می‌دهد.

۲ / (کمترین قیمت پایین کندال استیک ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای کندال استیک ۹ دوره اخیر) = تنکانسن

سنکو A

با محاسبه میانگین تنکنسن و کیجنسن، سنکو اسپن A به دست می‌آید.

   2 / (تنکانسن+ کیجنسن)  = سنکو اسپن A

سنکو B

از میانگین بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت در طول 52 کندل گذشته به وجود می‌آید.

   2 / (بالاترین قیمت+ پایین‌ترین قیمت)  = سنکو اسپن B

اگر خط سنکو B رو به بالا باشد قیمت در آینده صعودی و اگر رو به پایین باشد روند نزولی خواهد بود. همواره یکی از خطوط سنکو بالاتر قرار می‌گیرد و فاصله این دو به عنوان ابرکومو در نظر گرفته می‌شود. اگر قیمت در بالای ابر قرار داشته باشد روند صعودی، اگر در پایین ابر باشد روند نزولی خواهد بود. اگر قیمت درون ابر باشد معمولا معامله‌ای انجام نمی‌شود زیرا روند خنثی و بدون تغییر است.

چیکو اسپن

به عنوان خط عقب مانده شناخته می‌شود و با انتقال قیمت بسته شدن کندل به 26 روز گذشته ترسیم می‌شود.

کومو

همانطور که در بالا اشاره کردیم فضای بین دو خط  سنکو A  و  B ابرکومو را می‌سازد که مهم‌ترین جز در ایچیموکو به حساب می‌آید. هرچه این ابر ضخیم تر باشد حمایت و مقامت قوی‌تری خواهیم داشت. اکثر تریدرها به دنبال نقاطی هستند که سنکو A  و  B با هم تقاطع پیدا می‌کنند زیرا این نقاط سیگنالی برای تغییر روند به حساب می‌آیند.

تفاوت بین ابر ایچیموکو و میانگین متحرک

درست است که Ichimoku Cloud از میانگین‌های متحرک استفاده می‌کند اما با میانگین‌های متحرک معمولی متفاوت خواهد بود. میانگین‌های متحرک ساده قیمت‌های پایانی را می‌گیرند، آن‌ها را جمع می‌کنند و کل آن‌ها را تقسیم بر تعداد می‌کنند. اما محاسبات برای ابر کومو متفاوت است و میانگین در این مورد بر اساس بالاترین و پایین‌ترین قیمت در دوره زمانی مد نظر تقسیم بر 2 به دست می‌آید.

کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

از اندیکاتور Ichimoku برای شناسایی و بررسی روند سهم و خطوط حمایت و مقاومت استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان جهت و قدرت روند، سیگنال‌هایی برای خرید و فروش، حد ضرر و تعیین نقاط برگشت بازار را به دست آورد.

تحلیل اجزا ایچی موکو

سطوح حمایت و مقاومت: اگر شمع‌ها در بالای ابر باشند روند صعودی است در این حالت خطوط ابر کومو به عنوان حمایت‌های اول و دوم استفاده می‌شود. اگر کندل‌ها در پایین ابر باشد و ما با یک روند نزولی روبه رو باشیم خطوط مرز به عنوان مقاومت عمل خواهند کرد. معمولا قیمت فقط خوط حمایت و مقاومت اول رو می‌شکند و در وسط ابر باقی می‌ماند در چنین حالتی معمولا بازار رنج خواهد بود و بهتر است وارد معامله نشوید.

ضخامت ابر: هرچه ابر ضخیم تر باشد احتمال عبور قیمت از آن کمتر خواهد بود. تنها نکته حائز اهمیت این است که داخل ابر معامله انجام نشود.

تنکانسن و کیجنسن: تنکانسن روندهای کوتاه مدت را به ما نشان می‌دهد و با مشاهده آن می‌تونیم تشخیص دهیم که در چارت چه اتقاقی می‌افتد. اگر روبه بالا باشد روند کوتاه مدت صعودی و اگر روبه پایین باشد ترند نزولی خواهد بود. هر چه شیب زیاد باشد قدرت روند بیشتر است. این سطح معمولا جاذبه دارد و تمایل دارد قیمت را به سمت خود بکشد. پس زمانی که قیمت از آن فاصله می‌گیرد روند در حال تمام شدن است و احتمال تغییر روند وجود دارد. توجه کنید که این میانگین فقط روند کوتاه مدت را به ما نشان می‌دهد.

کیجنسن به صورت یک سطح حمایتی و مقاومتی در بازار عمل می‌کند و برای تحلیل سعی می کنیم حرکاتش را نسبت به تنکانسن بسنجیم. Kijun Sen با قیمت حرکت می‌کند. مهم ترین جز در ایچیموکو است و زمانی که به صورت فلت در می‌آید جاذبه بییشتری برای نزدیک‌تر کردن قیمت‌ها پیدا می‌کند.

هنگامی که این دو میانگین بر هم تطابق یافته و با هم حرکت می‌کنند به یک حمایت و مقاومت خوب تبدیل می‌شوند که قیمت به آن‌ها واکنش می‌دهد و در صورت شکست مانند یک فنر عمل کرده و حرکات بازار شارپ خواهد بود.

کراس بین میانگین 9 و 26 بسیار حائز اهمیت است و به عنوان یک سیگنال قوی شناخته می‌شود. زمانی که قیمت از این دو فاصله می‌گیرد اصطلاحا گفته می‌شود که قیمت نیاز به استراحت دارد و تمایل دارد مجددا به سطح این خطوط بر گردد.

کراس بین تنکانسن و کیجنسن اطمینان 90 درصد به ما می‌دهد. گلدن کراس و شت کراس اسمی هستند که معمولا این تقاطع با آن ها شناخته می‎‌شود. برای معامله بر اساس این Cross ها باید شروط دیگری را نیز مد نظر قرار دهید.

سخن پایانی

Ichimoku indicator بسیار قدرتمند است و بهتر است در کنار یک اندیکاتور مبتنی بر حجم به کار برود. این شاخص نوعی میانگین متحرک به حساب می‌آید با این تفاوت که فقط Highها و Lowها را به خود می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان نگاهی به گذشته، حال و آینده داشت. معمولا روش‌های تحلیل زیادی بر اساس این خطوط وجود دارد که برای موفقیت در آن نیاز به تمرین و تکرار خواهید داشت.

امتیاز دهید