آموزش استفاده از اندیکاتور MACD (میانگین متحرک همگرایی / واگرایی)

اندیکاتور MACD یا مک دی

در تحلیل تکنیکال نمودار ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله گران قرار می دهد و شاخص‌هایی که می‌توانند در تشخیص یک روند به تریدرها و معامله گران کمک کند، قبلاً به عنوان MACD یا مک دی (میانگین متحرک همگرایی / واگرایی) و میانگین متحرک شناسایی شده‌اند. این شاخص‌ها به محض ایجاد روند، روندها را شناسایی می‌کنند و در ورود به بازار کمک کننده است. نکته مثبتی که در استفاده از آنها وجود دارد این است که حتمال اشتباه کمتری وجود دارد.

اندیکاتور MACD یا مک دی

اندیکاتور MACD یا مک دی مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است. این عبارت همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) در میانگین متحرک را نشان می‌دهد. اندیکاتور MACD توسط آقای جرالد بی اپل ابداع شد و از آن در تحلیل تکنیکال برای تشخص قدرت، جهت و شتاب یک روند استفاده می‌شود. در اغلب موارد اندیکاتور مک دی با استفاده از  قیمت پایانی محاسبه شده و روی نمودار قرار می‌گیرد. بر خلاف سایر اندیکاتورهای تشخیص روند، محاسبه اندیکاتور  MACD  فرمول سختی ندارد.

نمایش اندیکاتور MACD در بخش پایینی نمودار قیمت است؛ به‌ این صورت که به‌راحتی می توان حرکت قیمت با تغییرات MACD را به راحتی مقایسه کرد. در نمودار MACD سه بخش اصلی وجود دارد که عبارتند از: خط سیگنال (Signal Line)، خط  مکدی (MACD Line) و هیستوگرام (MACD Histogram) که حول یک محور افقی به نام خط مبنا ترسیم شده است.

اندیکاتور MACD یا مک دی

در نمودار روزانه GBP / USD در بالا، میانگین متحرک نمایی 10 (EMA) که با رنگ آبی مشخص شده، میانگین متحرک نمایی 20 (EMA) که با رنگ قرمز مشخص شده و اندیکاتور MACD (میانگین متحرک همگرایی / واگرایی) را قرار دادیم.

اگر به تاریخ 15 اکتبر دقت کنید، میانگین متحرک نمایی 10 از میانگین متحرک نمایی 20 عبور کرده، که یک کراس اوور صعودی را ایجاد کرده است. همچنین به طور مشابه، اندیکاتور MACD یک کراس اوور صعودی ایجاد کرده که یک سیگنال خرید را نشان می‌دهد. اگر در آن زمان وارد یک معامله لانگ مدت شوید، روند صعودی بعد از آن سود خوبی به شما می‌رساند.

بعد از آن، میانگین متحرک و MACD چند سیگنال فروش ارائه کردند. و با توجه به روندهای نزولی که اتفاق افتاد، انجام این معاملات شورت سود زیادی به همراه داشت.

بررسی یک مثال دیگر

حال بیایید نمودار دیگری را بررسی کنیم، تا متوجه شوید که چگونه این سیگنال‌های کراس اور گاهی اوقات سیگنال‌‎های نادرست ارائه می‌دهند. معمولا این سیگنال‌ها را فیک‌ اوت (fakeout) می‌نامند.

سیگنال خرید MACD

در نمودار بالا به تاریخ 15 مارس نگاه کنید، اندیکاتور MACD یک کراس اور صعودی ایجاد کرد در حالی که میانگین‌های متحرک هیچ سیگنالی ارائه نکردند. در این شرایط اگر بر اساس سیگنال خرید MACD عمل کنید، فقط دچار خطای فیک‌ اوت شدید.

به طور مشابه سیگنال خرید اندیکاتور MACD تا پایان ماه می با هیچ کراس اوری از طرف میانگین متحرک همراه نبوده است. اگر در همان لحظه و بدون توجه به میانگین متحرک وارد یک معامله لانگ شوید، ممکن است خود را در معرض ضرر قرار داده باشید؛ زیرا پس از آن قیمت کمی کاهش یافته است.

سیگنال‌های اندیکاتور مکدی

بسیاری از تحلیل گران حرفه ای برای این که بتوانند نقاط خرید و فروش را شناسایی کنند، از سیگنال‌های اندیکاتور MACD استفاده می‌کنند. تحلیل گران اعتقاد دارند اگر خط مکدی و خط سیگنال از یکدیگر عبور کنند، به تعبیری مکدی متقاطع رخ داده است.

در این مواقع وقتی سیگنال خرید اتفاق می افتد که اخط مکدی خط سیگنال را به سمت بالا قطع ‌کند و وقتی فروش اتفاق می افتد که خط مکدی خط سیگنال را به سمت پایین قطع کند. توجه داشته باشید که سیگنال خرید در فاز منفی هیستوگرام و سیگنال‌ فروش در فاز مثبت هیستوگرام، هر چقدر طول نوارهای هیستوگرام بلندتر باشد، شاهد سیگنال قوی‌تری خواهیم بود .

اندیکاتور مکدی در بازار فارکس کاربرد زیادی دارد و می‌توانید از تلفیق آن با سبک‌های معاملاتی دیگر یک استراتژی مناسب پیدا کنید. شما با آموزش فارکس می‌توانید دریچه‌ای به روی درآمد دلاری پیدا کنید.

امتیاز دهید