چگونه با استفاده از کندل های پوشاننده صعودی و نزولی معامله کنیم؟

چگونه با استفاده از کندل های پوشاننده صعودی و نزولی معامله کنیم؟

کندل های صعودی و نزولی بخش کلیدی تحلیل تکنیکال هستند. اغلب از این کندل‌‌ها برای شناسایی معکوس‌ شدن روند قیمت دارایی در بازارهای مالی استفاده می‌شود. الگوی کندل استیک پوشاننده یک الگوی بازگشتی است. در این مقاله به بررسی مفهوم الگوهای پوشاننده (engulfing pattern) و کاربرد آنها در معاملات بازارهای مالی، به ویژه فارکس، می‌پردازیم.

|at_cta_form|

الگوی کندل پوشاننده (engulfing pattern) چیست؟

الگوی کندل پوشاننده از دو ستون (کندل) در نمودار قیمت تشکیل شده است. از این الگوها برای نشان دادن معکوس شدن روند بازار استفاده می‌شود. کندل دوم، از کندل اول بزرگ‌تر است، به طوری که طول کندل قبلی را کاملا می‌پوشاند. دو نوع از این الگو وجود دارد:

  1. الگوی کندل‌های پوشاننده صعودی
  2. الگوی کندل‌های پوشاننده نزولی

به صورت کلی این الگوها نشان دهنده این موضوع است که بازار پس از روند قبلی، در شرف تغییر جهت است. صعودی بودن یا نزولی بودن این سیگنال نیز به ترتیب کندل‌ها بستگی دارد.

بدنه یک کندل استیک محدوده باز تا بسته شدن یک دوره معاملاتی را نشان می‌دهد که بسته به تنظیمات نمودار، تایم فریم آن می‌تواند از یک ثانیه تا یک ماه یا بیشتر متغیر باشد. با توجه به دو خط کنار یگدیگر، می‌توان به مقایسه خوبی از وضعیت حرکت بازار از یک دوره به دوره دیگر رسید. رنگ کندل نشان می‌دهد که جهت قیمت بالا (سبز) یا پایین (قرمز) است.

برای تشکیل یک الگوی کندل‌ پوشاننده خوب، هیچ بخشی از کندل اول نباید از بخش فیتیله کندل دوم، که در بازارهای مالی به آن سایه یا شدو گفته می‌شود، فراتر رود. در این حالت بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت کندل دوم ،کل کندل اول را می‌پوشاند؛ از همین رو به این الگو، الگوی پوشاننده گفته می‌شود. البته در این حالت تمرکز بر روی بدنه کندل است نه بر روی شدو یا سایه آن.

مفهوم کندل پوشاننده صعودی

یک الگوی پوشاننده صعودی در یک روند نزولی ظاهر می‌شود. این الگو از یک کندل قرمز کوتاه در کنار یک کندل سبز بسیار بزرگ تر تشکیل شده است.

اولین کندل استیک نشان دهنده حاکم بودن روند نزولی در بازار است. اگر چه بازه دوم زمانی به قیمتی پایین‌تر‌ از دوره اول باز می‌شود، اما فشار صعودی جدید قیمت بازار را به سمت بالا می‌راند.

چگونه با استفاده از کندل های پوشاننده صعودی و نزولی معامله کنیم؟

کندل پوشاننده صعودی چه مفهومی برای تریدرها دارد؟

کندل صعودی به تریدر می‌گوید که خریداران پس از گذشت دوره نزولی قبلی، کنترل کامل بازار را در دست دارند. اگر چه در الگوی پوشاننده، شدو به اندازه کندل‌ها اهمیت ندارد؛ اما کندل دوم در یک روند صعودی می‌تواند نشانه خوبی از محل استاپ لاس یا حد ضرر برای یک پوزیشن معاملاتی بلند مدت باشد.

هنگامی که به یک الگوی پوشاننده صعودی نگاه می‌کنید، به کندل‌های قبلی نیز برای تأیید عملکرد قیمت نگاه کنید، و از شاخص‌های تحلیل تکنیکال مناسب برای تأیید معکوس شدن روند استفاده کنید.

مفهوم کندل پوشاننده نزولی

کندل پوشاننده نزولی برعکس الگوی پوشاننده صعودی است؛ این الگو شامل یک کندل سبز کوتاه است که به طور کامل توسط کندل قرمز پوشانده شده است. کندل اول نشان می‌دهد که  روند صعودی در بازار غالب است؛ در حالی که کندل دوم نشان می‌دهد که فشار نزولی باعث کاهش قیمت بازار شده است. کندل دوم به قیمتی بالاتر از روز قبل باز می‌شود اما به طور قابل توجهی با قیمتی کمتر به پایان می‌رسد.

مفهوم کندل پوشاننده نزولی
مفهوم کندل پوشاننده نزولی

کندل پوشاننده نزولی چه مفهومی برای تریدرها دارد؟

یک الگوی نزولی پوشاننده به تریدرها می‌گوید که بازار به دنبال روند افزایشی قبلی قیمت‌ها، اکنون در شرف ورود به یک روند نزولی است. الگوی معکوس سیگنالی است که نشان می‌دهد تریدرهایی که معتقد بودند بازار نزولی می‌شود، اکنون بازار را تسخیر کرده‌اند و می‌توانند قیمت‌ها را حتی بیشتر نیز پایین بیاورند. این حالت اغلب به عنوان نشانه‌ای برای ورود به یک موقعیت معاملاتی کوتاه مدت در بازار دیده می‌شود.

همانطور که گفته شد، اگر چه در الگوی پوشاننده، شدو به اندازه کندل‌ها اهمیت ندارد؛ کندل دوم در یک روند نزولی می‌تواند نشانه خوبی از محل استاپ لاس یا حد ضرر برای یک پوزیشن معاملاتی باشد.

در یک الگوی پوشاننده نزولی، باید یک حد ضرر در بالای شدوی کندل قرمز قرار داد؛ زیرا این قسمت بیشترین قیمتی بوده که خریداران مایل به پرداخت آن بودند.

چطور از الگوی پوشاننده استفاده کنیم؟

کندل‌های پوشاننده را می‌توان برای شناسایی معکوس‌ شدن روندها و بخشی از تحلیل تکنیکال استفاده کرد. این الگوها بیشتر به عنوان بخشی از استراتژی معاملات فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا می‌توانند نشانه‌های مشخصی از محل حرکت قیمت، که در چنین بازار بی ثباتی حیاتی است، ارائه دهند.

توجه داشته باشید که کندل‌های پوشاننده تنها بخشی از استراتژی تحلیل تکنیکال هستند. برای موفقیت در یک معامله باید از چند استراتژی معاملاتی، که قبلا کارایی خود را اثبات کرده‌اند، استفاده کرد. به یاد داشته باشید که مقالات زیادی درباره این استراتژی‌های معاملاتی نوشته شده است و نیازی به اینکه تریدر تمامی آنها را شخصا امتحان کرده و در این راه سرمایه خود را در معرض ریسک قرار دهد نیست.

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع استفاده از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز (CRSI)

معرفی و بررسی حساب Ecn آلپاری

امتیاز دهید