چطور از امواج الیوت در معاملات فارکس استفاده کنیم؟

امواج الیوت

اگر کار تحلیل‌گران خوب را دنبال کرده باشید؛ به احتمال زیاد درباره امواج الیوت شنیده‌اید. امواج الیوت اغلب با الگوهای فیبوناچی مورد بحث قرار می‌گیرند. تئوری امواج الیوت در دهه 1920 توسط رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott)، حسابدار و نویسنده آمریکایی، توسعه یافت، به همین دلیل به نام وی نام‌گذاری شد. رالف الیوت اعتقاد داشت بازارهای سهام در چرخه‌های تکراری معامله می‌شوند. تفکر او، یک تفکر انقلابی بین معامله‌گران دهه 1920 و بازار سهام بود. از آن زمان، نظریه امواج الیوت در بازارهای مالی به عنوان یک روش تحلیل در دنیای فارکس نیز مورد توجه قرار گرفت.

الیوت معتقد بود بازارهای مالی که عموما تصور براین بود که تاحدودی تصادفی و آشفته رفتار می‌کنند، درواقع با الگوهای معاملاتی ثابت و تکراری معامله می‌شود. در این مقاله نگاهی به تاریچخه این تئوری و نحوه اعمال آن در معاملات خواهیم پرداخت، به برخی‌از تنظیمات نگاه کرده و دانش خود را درباره امواج الیوت برای تعیین نقاط ورود، توقف و خروج به کار می‌بریم.

امواج (Waves)

الیوت پیشنهاد کرد که روندهای قیمت مالی ناشی از روانشناسی غالب سرمایه‌گذاران است. او دریافت که نوسانات در روانشناسی توده همیشه در همان الگوهای نموداری تکرار شونده یا امواج در بازارهای مالی دیده می‌شود. الگوهای نموداری (فراکتال) ساختارهای ریاضی هستند که در مقیاسی کوچک‌تر روند بی‌انتهای خود را تکرار می‌کنند. الیوت کشف کرد که الگوهای قیمتی شاخص سهام به همین ترتیب ساختار یافته‌اند. سپس شروع به بررسی کرد که این موضوع چگونه می‌تواند در پیش‌بینی روند قیمتی یک دارایی خاص تاثیر بگذارد.

پیش‌بینی بازار بر اساس الگوهای موجی

الیوت بر اساس ویژگی‌هایی که در الگوهای موجی کشف کرده بود، پیش بینی‌های دقیقی در بازار سهام انجام داد. یک موج ضربه‌ای، که شبکه در همان مسیر روند بزرگ‌تر حرکت می‌کند، همیشه پنج موج را در الگوی خود نشان می‌دهد. از سوی دیگر، یک موج اصلاحی، موجی است که شبکه در خلاف جهت روند اصلی حرکت می‌کند. در مقیاس کوچک‌تر، هر موج تکانشی از پنج موج تشکیل شده است.

این الگوی بعدی تا بی‌نهایت در مقیاس‌های کوچک‌تر تکرار می‌شود. الیوت این ساختار الگویی را در بازارهای مالی دهه 1930 کشف کرد، چند دهه بعد دانشمندان آنها را به صورت ریاضی نشان دادند. بعدها از آنها برای تحلیل دارایی‌های بازار فارکس و سایر بازارهای مالی استفاده شد.

در بازارهای مالی، می‌دانیم که «آنچه بالا می‌رود، باید پایین بیاید»، زیرا حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین همیشه با حرکت مخالف خودش همراه است. حرکات قیمت شامل روندها و اصلاحات است. روندها جهت اصلی قیمت را نشان می‌دهند، در‌حالی‌که اصطلاحات بر خلاف روند موجود حرکت می‌کنند.

تفسیر نظریه امواج الیوت

نظریه امواج الیوت به صورت زیر تقسیم می‌شود:

  • پنج موج در جهت روند اصلی حرکت می‌کنند و به دنبال آن، سه موج اصلاحی داریم. سپس این حرکت 3-5 تبدیل به دو بخش فرعی حرکت موج بالاتر بعدی می‌شود.
  • الگوی موردنظر 3-5 ثابت می‌ماند، اگرچه بازه زمانی هر موج ممکن است متفاوت باشد.

نمودار زیر را مشاهده کنید که از هشت موج تشکیل شده است. این موج‌ها با برچسب‌های 1، 2، 3، 4، 5، B، A و C تشکیل شده است.

امواج الیوت
تئوری امواج الیوت

امواج 1، 2، 3، 4 و 5 در جهت روند اصلی و A، B و C سه موج اصلاحی هستند. در پنج موج ضربه‌ای، موج 1 در بزرگ‌ترین درجه و در سه موج اصلاحی، موج 2 بزرگ‌ترین موج است.

موج اصلاحی معمولا داراری سه حرکت قیمتی منحصربه‌فرد است. در این سه موج اصلاحی، موج‌های اصلی اصلاحی (A و C ) و یکی از آنها (B) در مقابل قرار دارد. امواج 2 و 4 در تصویر بالا اصلاحی هستند. این امواج معمولا ساختاری مطابق زیر دارند:

امواج الیوت
موج‌های اصلاحی در الیوت

توجه داشته باشید که در این تصویر، امواج A و C در جهت روند حرکت می‌کنند و بنابراین ضربه‌ای بوده و از پنج موج تشکیل شده‌اند. امواج B، خلاف روند و در نتیجه اصلاح کننده بوده و از سه موج تشکیل شده است.

درجات موج

رالف الیوت 9 درجه موج را شناسایی کرد که انها را به صورت زیر از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین نامگذاری کرد.

  • چرخه خیلی ‌بزرگ (Grand Supercycle)
  • چرخه بزرگ (Supercycle)
  • چرخه (Cycle)
  • اولیه (Primary)
  • حد وسط (Intermediate)
  • کوچک (Minor)
  • جزئی (Minute)
  • خیلی جزئی (Minuette)
  • زیرگروه خیلی جزئی (Sub-Minuette)

بررسی دو سناریو استفاده از امواج الیوت در فارکس

سناریوی شماره 1

بیایید شمارش امواج را شروع کنیم. به نظر می‌رسد قیمت به کف رسیده و حرکت جدیدی به سمت بالا را آغاز کرده است.

با استفاده از امواج الیوت، حرکت به سمت بالا را به عنوان موج 1 و اصلاح آن را موج 2 در نظر می‌گیریم.

امواج الیوت
به کف رسیدن قیمت

به دو نکته دقت کنید:

  • موج 2 هرگز نمی‌تواند فراتر از شروع موج 1 باشد.
  • امواج 2 و 4 اغلب از سطوح اصلاحی فیبوناچی منعکس می‌شوند.

به چارت زیر دقت کنید. با استفاده از اعداد فیبوناچی، متوجه می‌شوید که قیمت تقریبا در حدود 50 درصد قرار دارد. این نشان می‌دهد که موج 3 شروع شده است و این یک سیگنال خرید بسیار قوی است.

امواج الیوت
شروع موج 3 و سیگنال خرید

نقطه استاپ خود را قرار دهید. دقت کنید که موج شماره 2 هرگز نمی‌تواند فراتر از شروع موج 1 برود، بنابراین استاپ خود را زیر سطح قبلی قرار دهید.

اگر قیمت بیش از 100 درصد از موج 1 بازگردد، شما امواج خود را به اشتباه انتخاب کرده‌اید.

امواج الیوت
نتیجه تحلیل الیوت

تحلیل الیوت شما نتیجه داد و از این حرکت رو به بالا سود خوبی کسب کردید.

سناریوی شماره 2

در این سناریو، از اطلاعاتی که درباره موج اصلاحی کسب کردید برای دریافت سود استفاده می‌کنیم. شما امواج را در یک روند نزولی شماره گذاری کرده و موج اصلاحی ABC را پیدا می‌کنید.

امواج الیوت
موج اصلاحی ABC

با توجه به نمودار متوجه می‌شوید که قیمت ممکن است به محض پایان موج C، یک موج ضربه‌ای را آغاز کند.

امواج الیوت
پایان موج C

با توجه به اطلاعاتی که در امواج الیوت کسب کردید، به امید اینکه موج ضربه‌ای جدیدی تشکیل شود، به قیمت بازار می‌فروشید. درصورتی‌که شمارش شما اشتباه باشد، استاپ خود را فقط چند پیپ بالاتر از شروع موج 4 قرار دهید.

امواج الیوت
تحلیل موفقیت‌آمیز
امتیاز دهید