راهنمای جامع استفاده از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز (CRSI)

کانرز

اندیکاتورهای تکنیکال سنتی زیادی وجود دارد که تریدرها از طریق پلتفرم‌های مختلف از آنها استفاده می‌‌کنند. یکی از محبوب ترین این اندیکاتورها، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) است. اگر چه اندیکاتور شاخص قدرت نسبی ابزاری عالی برای زمان‌ بندی است؛ اما تریدرها بارها تلاش کردند تا آن را بهبود ببخشند. در این مقاله اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز یا سی آر اس آی(CRSI) را مورد بحث قرار خواهیم داد، که بسیاری معتقدند برترین ابزار تکنیکال برای تریدرهای کوتاه‌ مدت است.

بهترین سیگنال فارکس

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز (CRSI)

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز که معمولا به اختصار CRSI نامیده می‌شود، یک اندیکاتور مبتنی بر مومنتوم است که به هدف بهبود شاخص RSI معمولی ( 14 دوره‌ای) ایجاد شده است. این اندیکاتور توسط لری کانرز (Larry Connors) توسعه یافته است. هدف  از ساخت این اندیکاتور ایجاد تغییراتی بود که در نتیجه آنها این اندیکاتور بهتر با تغییرات کوتاه مدت بازار سازگار شود. برخلاف شاخص RSI معمولی (14 دوره‌ای)، CRSI از یک RSI دو دوره‌ای به عنوان پارامتر ورودی برای بررسی مجدد استفاده می‌کند.

به طور مشابه، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز سطح بیش فروش را زمانی که به آستانه 10 یا کمتر می‌رسد، تعریف می‌کند. این اصلاح به تریدر اجازه می‌دهد تا از حرکات کوتاه مدت قیمت سود بیشتری ببرند. در تصویر زیر می‌توانید اندیکاتور CRSI را که در زیر قیمت ترسیم شده است مشاهده کنید:

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز (CRSI)

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز (CRSI) را هم در فاز بازار روند و هم در مرحله تثبیت یا بازار رنج می‌توان استفاده کرد. هنگام استفاده از اندیکاتور CRSI برای بازارهای رنج، می‌خواهیم از برخی مطالعات مبتنی بر تکنیکال، مانند باند بولینگر یا اندیکاتور ADX استفاده کنیم تا به ما کمک کند تا نوسانات درون بازار و تمایلات بازگشت میانگین متحرک را بسنجیم.

محاسبه اندیکاتور CRSI

اندیکاتور CRSI از 3 بخش تشکیل شده است. بخش اول شاخص قدرت نسبی، بخش دوم طول رگه بالا و پایین، و بخش سوم میزان تغییر قیمت است.

بخش اول اندیکاتور شامل شاخص قدرت نسبی است. بخش دوم اندیکاتور به دنبال اندازه گیری طول یک روند است. سومین و آخرین جزء اندیکاتور به دنبال تجزیه و تحلیل تغییر قیمت بین آخرین دوره و دوره مشخص دیگر است.

تکنیک معامله با CRSI

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اندیکاتور CRSI را می‌توان هم برای استراتژی‌های مبتنی بر روند و هم استراتژی‌های مبتنی بر معکوس شدن روند استفاده کرد.

در یک استراتزی مبتنی بر روند بازار، باید به دنبال پولبک‌های نزولی در چارچوب یک روند صعودی برای ورود به یک معامله بلند مدت بود. اندیکاتور CRSI با ارائه ابزاری عینی برای اندازه گیری نقطه پایانی احتمالی یک پولبک نزولی یا رالی صعودی در این زمینه کمک می‌کند. در زیر نمودار قیمتی را مشاهده می‌کنید که میانگین متحرک ساده دوره 200 و اندیکاتور CRSI را نشان می‌دهد.

تکنیک معامله با CRSI

خط آبی در نمودار قیمت نشان‌ دهنده میانگین متحرک ساده دوره 200 است. اندیکاتور CRSI در قسمت پایینی قرار دارد. می‌توانید دو ناحیه دایره‌ را روی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کانرز ببینید که در آن میزان بیش خرید نشان داده است. پس از هر بار پولبک و بیش فروش، مشاهده می‌کنید که قیمت معکوس شده و در جهت روند صعودی ادامه می‌یابد.

برخلاف رویکرد مبتنی بر روند، همچنین می‌توان با استفاده از اندیکاتور CRSI به روشی مخالف معامله کنیم. برای انجام این کار، باید یک بازار را به عنوان محدوده رنج یا بدون جهت تعریف کرد. یکی از اندیکاتورهایی که به تعیین ترند بودن یک بازار به کار برده می‌شود، اندیکاتور ADX است. اندیکاتور ADX، نشانگر میانگین شاخص جهتی است. این اندیکاتور اطلاعاتی در مورد جهت روند در اختیار ما قرار نمی‌دهد، بلکه روند کلی یک بازار را در اختیار ما قرار می‌دهد.

زمانی که اندیکاتور ADX بالاتر از آستانه 25 باشد، نشان دهنده وضعیت روند بازار است و بالعکس، زمانی که اندیکاتور ADX زیر آستانه 25 باشد، نشان دهنده شرایط بازار غیر ترند است. بنابراین، هنگامی که به دنبال یک بازار رنج برای معاملات خود باشید، می‌توانید بررسی کنید که آیا ADX در حال ثبت عدد زیر 25 است یا خیر. در زیر نمودار قیمتی را مشاهده می‌کنید که اندیکاتور ADX را همراه با اوسیلاتور شاخص قدرت نسبی کانرز نشان می‌دهد.

تکنیک معامله با CRSI

در نمودار بالا، می‌توان حرکات قیمت را در بالا، و اندیکاتور ADX را در قسمت میانی، و شاخص قدرت نسبی کانرز را در قسمت پایین مشاهده کرد. خط سبز در اندیکاتور ADX آستانه 25 را نشان می‌دهد.

اولین و آخرین CRSI نشان داد که بازار در شرایط بیش خرید بوده و قیمت‌ها پس از آن کاهش می‌یابد. دومین و سومین CRSI نیز نشان ‌دهنده وضعیت بیش فروش در بازار بود و پس از آن قیمت‌ها بالاتر رفته است.

استراتژی شاخص قدرت نسبی کانرز در EURUSD

اکنون که قوانین استراتژی معامله CRSI را بیان کردیم، بیایید در عمل به آن نگاه کنیم. در زیر نمودار قیمت جفت ارز EURUSD را می‌بینید که در بازه زمانی روزانه رسم شده است.

استراتژی شاخص قدرت نسبی کانرز در EURUSD

بولینگرباندز را می‌توان در نمودار مشاهده کرد و می‌توانید ببینید که چگونه شامل عملکرد قیمت در باندها است. نوار مرکزی به رنگ نارنجی نشان دهنده خط سیگنال بوده و اندیکاتور ADX در قسمت مرکزی نشان داده شده است. خط قرمز درون ADX نشان دهنده خط ADX و خط سبز افقی نشان داده شده روی اندیکاتور سطح آستانه 25 را نشان می‌دهد.

در ابتدای نمودار، می‌توان دید که عملکرد قیمت در یک بازار رنج حرکت می‌کند. در قسمت میانی نمودار قیمت، از آنجایی که نوسانات در حال کاهش است؛ باند بولینگر در حال انقباض است.

این شرایطی است که باید قبل از شروع هرگونه خرید یا فروش با استفاده از استراتژی معاملاتی CRSI دید. اندیکاتور CRSI نسبت به اندیکاتور RSI سنتی، به ویژه برای تریدرهای کوتاه‌ مدتی که به سیگنال زمان‌ بندی حساس‌تری نیاز دارند، گزینه بسیار مناسبی است. این اندیکاتور بسیار متنوع است زیرا می‌توان از آن در یک محیط ترند و هم در یک محیط غیر ترند استفاده کرد. با این حال، تریدرها باید مراقب باشند که همسو با شرایط فعلی بازار حرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

معرفی و بررسی حساب Ecn آلپاری

بازدهی اوراق قرضه (bond Yield) چیست؟

قیمت سر به سر (Break Even) در فارکس چیست؟

امتیاز دهید