چطور با ابزار فیبوناچی معامله کنیم؟ | آموزش فیبوناچی

آموزش فیبوناچی

معامله با فیبوناچی به سرمایه‌گذارانی اشاره دارد که نسبت‌هایی را از دنباله اعداد فیبوناچی در بازارهای مالی و اوراق بهادار مختلف اعمال می‌کنند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را پیدا کنند. دنباله فیبوناچی به شناسایی الگوهای تکرارشونده کمک می‌کند که ممکن است افراد را از اتفاقاتی که امکان رخ دادن آنها در آینده وجود دارد آگاه کند.

سیگنال VIP فارکس

در نمودار قیمت، معاملات فیبوناچی به عنوان یک اندیکاتور تکینکال نیز شناخته می‌شود، که در آن سرمایه‌ گذاران فاصله بین دو قیمت (معمولاً بالا و پایین) را با نسبت‌های زیر تقسیم می‌کنند:

  • 23.6%

  • 38.2%

  • 50%

  • 61.8%

  • 100%

پس از محاسبه، سرمایه گذاران از این سطوح برای برآورد سطوح قیمت حمایت یا مقاومت آتی استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی تاریخچه معاملات فیبوناچی (Fibonacci)، نحوه عملکرد آنها و اینکه آیا گنجاندن آن در استراتژی برای سرمایه گذاران مفید است یا خیر خواهیم پرداخت.

تاریخچه معاملات فیبوناچی (Fibonacci)

لئوناردو فیبوناچی، بنیانگذار معاملات فیبوناچی، ریاضیدان ایتالیایی متولد «پیزا» بود. او در ابتدا مفاهیم دنباله فیبوناچی را در «کتاب چرتکه» با دنیا به اشتراک گذاشت.

مردی یک خرگوش نر و یک خرگوش ماده را در مکانی قرار داد که از هر طرف با دیوار احاطه شده بود. بعد از یک ماه، این دو خرگوش صاحب دو خرگوش نر و ماده‌ دیگر می‌شوند. ماه بعد خرگوش نر و ماده جدید دو خرگوش دیگر به دنیا می‌آورند. بعد از گذشت یک سال چند خرگوش خواهد داشت؟

پاسخ، دنباله اعدادی را ایجاد می‌کند که اکنون آن را به عنوان دنباله فیبوناچی می‌شناسیم: 1، 1، 5، 8، 13، 21، 34، 55، … هر عدد حاصل جمع دو عدد قبلی است. این توالی پایه و اساس بسیاری از اتفاقات رایج در سطح جهانی است و توسط سرمایه گذاران برای تجزیه و تحلیل پرتفوی خود استفاده می‌شود.

توضیح معاملات فیبوناچی بر روی نمودار

در نمودارهای قیمت، سرمایه‌ گذاران دنباله فیبوناچی را نمی‌بینند، بلکه مجموعه‌ای از نسبت‌های مرتبط با آن دنباله را خواهند دید:

نسبت 1:

نسبت طلایی: هر عددی در دنباله فیبوناچی تقسیم بر عددی که بلافاصله بعد از آن است. پاسخ همیشه تقریباً 0.618 خواهد بود.

توضیح معاملات فیبوناچی بر روی نمودار

نسبت 2 :

هر عددی در دنباله فیبوناچی تقسیم بر نقاط شماره 2 سمت راست شود، پاسخ همیشه تقریباً 0.382 خواهد بود.

نسبت 3:

هر عددی در دنباله فیبوناچی تقسیم بر 3 نقطه سمت راست همیشه تقریباً 0.235 خواهد بود.

اینها اعدادی هستند که بر روی هر ابزار فیبوناچی که ممکن است با آنها آشنایی داشته باشید به صورت درصد مشاهده می‌شود.

  • 23.6%
  • 38.2%
  • 50%
  • 61.8%
  • 100%

از آنجایی که این نسبت‌ها اغلب در طبیعت اتفاق می‌افتند، معامله‌گران مدت‌ها پیش تصمیم گرفتند که آن‌ها را در بازارهای مالی نیز جستجو کنند.

اندیکاتور فیبوناچی گسترشی (Fibonacci Extension Indicator)

در یک روند، حرکات جهت دار طولانی تر از پولبک یا اصلاحات است. بنابراین، منطقی است که فرض کنیم حرکت بعدی در روند، پس از پولبک باید تقریباً همان فاصله حرکت قبلی را پوشش دهد. در ابزار اصلاح، اعداد گسترش ‌یافته در واقع تکراری از همان نسبت‌های روند قبلی هستند، اما بار دیگر فراتر از اوج حرکت گسترش یافته‌اند.

اندیکاتور فیبوناجی گسترشی (Fibonacci Extension Indicator)

در ابزار گسترش، نسبت فیبوناچی از حالت اصلاحی شروع می‌شود. به همین دلیل است که بهتر است از این ابزارها برای یافتن اصلاح و تعیین اهداف با هم استفاده کنید.

اندیکاتور فیبوناجی گسترشی (Fibonacci Extension Indicator)

زمانی که سرمایه گذاران از ابزار گسترش فیبوناچی استفاده می‌کنند، ما سه نقطه به دست می‌آوریم. نقطه اول از ابتدای حرکت تکانه یا روند شروع می شود، نقطه دوم در پایان حرکت مذکور و نقطه سوم در حرکت اصلاحی قرار دارد.

به راحتی می‌توانید نقطه سوم را به صورت افقی بکشید تا با اهداف شما مطابقت داشته باشد، اینکار را تا زمانی که خط صفر در یک راستا با خط برگشتی باقی بماند ادامه دهید.

اندیکاتور فیبوناچی

از این ابزار برای تنظیم دقیق تر سطوح کسب سود یا Take Profit استفاده می‌شود. ایده این است که پس از ادامه حرکت در جهت روند، قیمت باید به صد درصد از تکانه قبلی برسد. بنابراین، سطح 100٪ یک هدف اول عالی است.

اگر بازار در حال ثبت اوج‌های قیمتی جدید باشد و هیچ نقطه مقاومتی وجود نداشته باشد که بتوان از آن به عنوان سطوح توقف محافظه کارانه استفاده کرد، این ممکن است منطقی باشد.

چطور با ابزار فیبوناچی معامله کنیم؟ | آموزش فیبوناچی - امیر تریدر

اندیکاتور زمانی فیبوناچی (Fibonacci Time Indicator)

این اندیکاتور برای اعمال دنباله فیبوناچی به سمت جلو در زمان، به جای پیپ، طراحی شده است. از آنجایی که سایر ابزارهای فیبوناچی از نظر مقدار در امتداد محور y به صورت عمودی به نظر می‌رسند، این ابزار در طول زمان، در امتداد محور x، افقی به نظر می‌رسد. سرمایه گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که قیمت‌ها به روش‌های خاصی در سطوح فیبوناچی، معمولا در ترکیب با روند موجود، واکنش نشان دهند.

اندیکاتور زمانی فیبوناچی (Fibonacci Time Indicator)

از یک نقطه نوسان به نقطه دیگر و سطوح زمانی در امتداد دنباله فیبوناچی رسم شده است. طبیعی است که واکنش‌هایی نزدیک به یکی از این سطوح وجود داشته باشد. درست مانند هر ابزار فیبوناچی دیگر، سطوح زیادی وجود دارد که به سادگی احتمال دارد یکی از آنها بخورد. از این رو، سطحی قابل توجه است که با حمایت و مقاومت در یک سطح قرار بگیرد.

چطور با ابزار فیبوناچی معامله کنیم؟ | آموزش فیبوناچی - امیر تریدر

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ابزار اصلاح فیبوناچی و ابزار زمان فیبوناچی را ترکیب کنیم تا مشخص کنیم که قیمت در چه سطحی و در چه زمانی واکنش نشان می‌دهد؟

اندیکاتور زمانی فیبوناچی (Fibonacci Time Indicator)

با توجه به نمودار، قیمت دوباره در همان سطح قیمت واکنش نشان می‌دهد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. دوباره در چند کندل دیگر واکنش نشان خواهد داد. تا آن زمان، اگر بخواهیم به این ابزارها اعتقاد داشته باشیم، می‌توانیم انتظار تثبیت‌های قیمتی را داشته باشیم.

اندیکاتور زمانی فیبوناچی (Fibonacci Time Indicator)

در اینجا سطوح فیبوناچی مبتنی بر زمان و قیمت در یک شاخص ترکیب شده است. این ابزار همانند ابزارهای فیبوناچی قبلی ترسیم شده است اما داده‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. این ابزار دارای خطوط روندی است که به منظور نمایش دقیق سطوح تیک پروفیت مبتنی بر فیبوناچی را به طور منظم در آینده نشان می‌دهد.

چگونه دراو داون یا افت سرمایه در فارکس را کنترل کنیم؟

مزایا و معایب معاملات فیبوناچی

به دلیل سادگی، سرمایه گذاران ممکن است قربانی سهولت استفاده از سطوح معاملاتی فیبوناچی، به عنوان جایگزینی برای یک استراتژی سرمایه گذاری کامل شوند. معاملات فیبوناچی، اگر چه یک پدیده جذاب است، اما با معایبی نیز همراه است.

مزایا

  • چند منظوره: می‌توان از آن برای جلوگیری از ضرر،بدست اوردن نقطه ورود و تیک پروفیت استفاده کرد.
  • استاتیک: همه سطوح یکسانی را می‌بینند وهیچ تغییری وجود ندارد.
  • استاندارد شده: از آن می‌توان در هر طبقه دارایی استفاده کرد زیرا بسیاری از تریدرها این سطوح را می‌بینند.

معایب

  • وابسته به نظر شخصی: بسیاری از خطوط، حرکات را کاهش می‌دهند و اهمیت هر سطح را به اوج می‌رساند.
  • سوگیری رویداد گرایی: در آزمایش مجدد یا بک تستینگ، آسان‌تر از معاملات واقعی است.
  • پیچیده و بغرنج: انواع مختلفی از ابزار فیبوناچی وجود دارد.

جمع بندی

موضوع درباره اعداد جادویی نیست. مفاهیم زیربنایی ساده هستند. بیایید چند نکته را مرور کنیم:

قیمت در امواج حرکت می‌کند. عمق حرکات ضد روند به ما اطلاعات ارزشمندی در مورد فعالیت تریدرها در بازار می‌دهد. با اصلاحات عمیق، به دنبال تغییر روند باشید یا انتظار شکل گیری الگوی فیبوناچی را داشته باشید. با اصلاح‌های سطحی مانند الگوهای پرچم، به دنبال ادامه روند باشید.

اندیکاتورهای فیبوناچی تنظیماتی ندارند. بنابراین، هر سطحی که مشاهده کنید توسط سایر تریدرها نیز دیده می‌شود. از این رو سطوح مشخص است. حجم تریدرها در آن سطح به حمایت تبدیل می‌شود؛ زیرا همه انتظار دارند دیگران نیز در آن سطوح وارد شوند. اگر همه ما به طور همزمان در یک سطح شروع به خرید کنیم، تقاضا و قیمت افزایش می‌یابد.

سطوح زیادی در ابزارهای فیبوناچی وجود دارد. با این حال، سطحی که نزدیک‌ ترین سطح را با مناطق حمایت و مقاومت موجود یا عرضه و تقاضا همسو می‌کند، بهترین عملکرد را دارد. اصلاح میزان انتظار برای پولبک را اندازه گیری می‌کند، و گسترش را اندازه گیری می‌کند که تکانه یا روند تا چه اندازه پیش روی خواهد کرد. این ابزارها همچنین می توانند به روش‌های مختلفی از طریق فن، دایره، اشعه و غیره نمایش داده شوند. تمام این ابزارها از این اطلاعات برای کمک به سنجش مومنتوم استفاده می‌کنند.

فیبوناچی یک از ابزارهای معاملاتی است که در تحلیل تکنیکال به کار می‌رود برای آشنایی با مفاهیم مقدماتی و پایه بازار forex می‌توانید به دوره آموزش فارکس مجموعه ما مراجعه نمایید.

منظور از معاملات CFD چیست و چه عملکردی دارد؟

استراتژی ها و اندیکاتور های اساسی در معاملات فارکس

5 نکته قدیمی اما طلایی برای موفقیت در بازار فارکس

امتیاز دهید