ترس در فارکس و نحوه مقابله با آن

ترس در فارکس و نحوه مقابله با آن

در بازارهای مالی بیشتر از این که تحلیل تکنیکال اهمیت داشته باشد روانشناسی فردی و مدیریت هیجانات و احساسات است که فرد را به موفقیت می‌رساند. در بحث روانشناسی ترید اگر بخواهیم لیستی از این احساسات ایجاد کنیم بدون شک ترس اول این لیست قرار خواهد داشت. ترس علاوه بر این که یک احساس قدرتمند است سایر احساسات مانند اضطراب، خشم و غم را هم با خود به همراه می‌آورد. در این مقاله از امیر تریدر قصد داریم به بررسی صفر تا صد ترس در فارکس، علت ایجاد و راهکارهای مدیریت آن بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

|at_cta_form|

علت ایجاد ترس

تجربه ترس یک اتفاق طبیعی است که همه انسان ها در طول زندگیشان با آن روبه رو شده‌اند. ترس علیرغم تمام مشکلاتی که ممکن است برای ما ایجاد کند حافظ بقای ما است. چرا که بدون این حس نمی‌توانیم خطر را تشخیص و به درستی به آن واکنش نشان دهیم.

هنگامی که در معرض خطر قرار بگیرید، مغز حس ترس را به وجود می‌آورد تا فرد را در بالاترین سطح هوشیاری و آگاهی قرار دهد و از خطر حفظ کند. به عنوان مثال حالتی را در نظر بگیرید که در چند معامله پشت سر هم ضرر کرده‌اید و اکنون قصد بازکردن معامله جدیدی را دارید. با وجود این که تمامی بررسی‌های لازم را انجام داده‌اید و حتی آن معامله می‌تواند تمام ضررهای شما را جبران کند، اما به دلیل وجود ترس وارد پوزیشن نمی‌شوید.

این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که مغز انسان تمایلی به صرف انرژی ندارد. بلکه دوست دارد شرایط موجود و عادت‌ها و روتین‌هایی را که در ذهن ما ثبت شده‌اند حفظ کند. هنگامی که در چند معامله متوالی ضرر می‌کنید مغز این حس را تبدیل به عادت می‌کند. همچنین سعی می‌کند برای جلوگیری از ترسِ بیشتر مانع انجام معامله شود.

انواع ترس های تریدرها

بر اساس تحقیقاتی که مارک داگلاس و گری دیتون نویسنده کتاب‌های «معامله گر منظم» و «معامله گری با ذهن آگاهانه» انجام دادند، یک معامله گر به طور کلی با 4 نوع ترس در بازارهای مالی مواجه است:

1- ترس از اشتباه کردن

می‌توان گفت بزرگ ترین ترس در معاملات فارکس، ترس از اشتباه کردن است. زمانی که تریدر در معاملات خود اشتباه کند، اعتماد به نفسش به شدت کاهش می‌یابد. ممکن است از اشتباه کردن در معاملات بترسید مثلا ترس از این داشته باشید که نقطه ورود و خروجتان اشتباه است. حتی از این بترسید که با انجام این معامله کل سرمایه‌تان را ممکن است از دست بدهید. نتیجه این است که ذهن ناخودآگاه‌تان شما را در همان مسیر از دست دادن پول قرار می‌دهد. وقتی تریدر تصور می‌کند که حق ضرر کردن در بازار را ندارد از معامله‌ای که در ضرر است، خارج نمی شود چون نمی‌تواند بپذیرد که اشتباه کرده است.

2- ترس از دست دادن پول

بازار بر اساس احتمالات پیش می‌رود بنابراین نتیجه آن برد یا باخت است. شما هنگام معامله باید این نکته را در نظر بگیرید. بنابراین طبق یک استراتژی برای خود حد ضرر تعریف کنید تا در صورتی که نتیجه تحلیل شما اشتباه بود دچار خسارت‌های مالی و روانی نشوید.

داشتن استراتژی خوب و پایبند بودن به آن کمک می‌کند تا با وجود این که ضرر می‌کنید اما باز هم برآیند معاملات شما مثبت باشد.

3- ترس جا ماندن از بازار یا فومو

نوع دیگر ترس در معاملات فارکس، ترس از دست دادن سود است. به این صورت که تریدر تحت تأثیر قرار گرفته و در بالاترین نقطه نمودار بدون توجه به استراتژی ترید می‌کند. ممکن است نتیجه این معامله سودآور باشد اما باعث ایجاد طرز تفکری می‌شود که در نهایت منجر به از دست دادن سرمایه زیادی از شخص می‌شود.

4- ترس به دست نیاوردن بالاترین سود ممکن

گاهی اوقات تریدرها به دلیل ترس از جا ماندن از سودِ بیشتر یک معامله را بیش از حد باز نگه می‌دارند. این باعث می‌شود تمام سودهایی که به دست آورده‌اند را در یک حرکت ناگهانی بازار از دست بدهند.

با شناخت این 4 نوع ترسی که ممکن است در وجود شما هم باشد، می‌توانید تا حدودی احساس ترس خود را مدیریت نمایید. زیرا ترس یک حالت روحی اجتناب‌ناپذیر است که نمی‌توان به طور کامل آن را از بین برد.

روش مقابله با ترس

درست است که این ترس در معاملات فارکس وجود دارد اما شما باید راهکارهایی برای مقابله با آن بیابید. برت استین بارگر، نویسنده کتاب The Daily Trading Coach می‌گوید ترس را دوست خود قرار دهید زیرا سعی دارد به شما هشدار دهد که چه چیزی در معامله گری صحیح نیست. باید بفهمید چه چیزی درست پیش نمی‌رود. برای این که بهتر متوجه شوید بهتر است سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • چرا احساس ناراحتی می‌کنم؟
  • آیا منشأ ترس من از دست دادن پول است؟
  • آیا عوامل فاندامنتال و تکنیکال به من سیگنال خارج شدن از بازار را می‌دهند؟

هنگامی که دلایل ترس خود را شناسایی کنید می‌توانید از آن ها برای تصمیم‌گیری بهتر در پوزیشن‌هایتان استفاده کنید.

اگر بتوانید ریشه این احساسات را تجزیه و تحلیل و آن را روی پلن معاملاتی خود پیاده‌سازی کنید، می‌توانید در سناریوهای خود موفق‌تر عمل کنید.

توصیه‌هایی برای مواجهه با ترس

  1. ترس را در آغوش بگیرید.

ترس بخشی از طبیعت انسان هاست. بنابراین آن را بپزیرید و سعی کنید با شناسایی و آنالیز عوامل محرک، در جت بهبود معملات‌تان از آن استفاده نمایید.

  • منبع ترس خود را شناسایی کنید.

یاد بگیرید ترس‌های منطقی و ترس‌های غیر واقعی را از هم تشخیص دهید تا بتوانید راهکار مناسب برای آن بیابید.

  • از ترس برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده کنید.

هنگامی که منبع ترس را شناسایی نمودید سعی کنید از آن در جهت بهبود معامله هایتان استفاده کنید. با این کار توانسته‌اید از ترس جهت پیشرفت در فضای تریدینگ استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم به موضوع پر اهمیت  ترس در معاملات فارکس و دلایل وجود آن بپردازیم. تیم امیر تریدر با داشتن تحلیلگران حرفه‌ای در کنار شما خواهد بود تا بتوانید معاملات پر سودی در بازار فارکس داشته باشید. شما می‌توانید با عضویت رایگان در کانال VIP ما به سیگنال فارکس حرفه ای متخصصان ما دسترسی داشته باشید. منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما در بخش نظرات هستیم.

4/5 (2 امتیاز)