الگوی کنج نزولی یا Falling Wedge چیست؟

الگوی کنج نزولی یا Falling Wedge چیست؟

الگوی کنج نزولی یا Falling Wedge نوعی الگوی چارت است که در روند نزولی با دو خط روند، یکی در بالای روند نزولی و دیگری در زیر روند نزولی، تشکیل می‌شود. این دو خط در جهت‌های یکسان و به سمت پایین حرکت می‌کنند؛ این در حالی است که شیب خط پایینی از شیب خط بالایی کمتر است. این الگو یک «محدوده جمع شونده» در قیمت بازار است. بسیاری الگوهای دیگر نیز مانند مثلث‌ها، کنج‌ها و پرچم‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. این دسته بندی به این دلیل است که حجم در این سختار‌ها قابل توجه است. این الگوها معمولا به عنوان الگوهای ادامه دهنده در نظر گرفته می‌شوند.

همه این الگوها فشار نوسانات را نشان می‌دهند، که تریدرها را متوجه بریک اوت‌ها کرده و آنها به دنبال ادامه هر گونه بریک اوت از این محدوده هستند. الگوهای کنج نزولی نشان دهنده یک توقف موقت در فعالیت‌های مهم بازار، بدون نقض روند موجود، هستند. از این رو، شناخت آنها و دانستن اینکه چه کار باید انجام داد و از چه کارهایی باید اجتناب کرد ضروری است.

الگوی کنج نزولی چیست؟

الگوی کنج نزولی چیست؟

دقیق ترین مشخصه‌های تعیین کننده یک الگوی کنج نزولی، خطوط روند همگرا هستند که یک ساختار کنج را تشکیل می‌دهند. بنابراین خطوط روند همگرا یک الگوی مثلث است. اکثر تریدرها این ساختار را به این معنا می‌دانند که حمایت در برابر روند نزولی بازه زمانی پایین‌تر ایستادگی می‌کند.

الگوهای کنج نزولی معمولا یک فرصت بریک اوت را نشان می‌دهند که ممکن است به شکل زیر باشد:

بریک اوت به سقف تاریخی جدید:

بریک اوت به سقف تاریخی جدید:

تصویر بالا نمونه معمول‌تری از آنچه ممکن است برای این نمودار رخ دهد را نشان می‌دهد. پس از اینکه قیمت از کنج خارج شد، بالاترین مقاومت را شکسته و قبل از اینکه روند از سر گرفته شود حمایت را آزمایش می‌کند.

از آنجایی که این الگوها انقباضات نوسانی هستند، در زمانی که قیمت بریک اوت می‌زند معمولا با مومنتوم همراه می‌شوند. پولبک ممکن است قبل از شکستن نوسان قبلی انجام نشود.

اگر بر اساس ایده‌های فاندامنتال پوزیشن‌هایی که پتانسیل بریک اوت زدن دارد را پیدا کنید، معامله با این الگو ساده‌‌تر خواهد بود.

تست در بالای کنج

تست در بالای کنج

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، گاهی اوقات کنج قبل از اینکه سقفش را مجددا آزمایش کند، دچار بریک اوت کوتاهی می‌شود. خط روند بالا یا نزدیک ترین مقاومت که به حمایت تبدیل شده و قبل از ادامه بریک اوت مجددا آزمایش می‌شود.

معامله با این الگو برای تریدرهایی که ترجیح می‌دهند ببینند که این الگو قبل از ورود شکل گرفته و شروع به کار کرده است آسان‌تر خواهد بود. در حالی که هنوز قیمت ورودی مطلوبی را ارائه می‌دهد؛ پولبک در بالای کنج این تایید را فراهم می‌کند.

عملکرد الگوی کنج نزولی به چه صورت است؟

الگوهای کنج نزولی نشان دهنده توقف در یک روند صعودی یا یک بازار صعودی است. الگوی کنج نزولی نقطه مقابل الگوی کنج صعودی است. وقتی الگوی کنج نزولی تشکیل می‌شود؛ فعالان بازار شروع به سیو سود یا تغییر پوزیشن معاملاتی خود می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر در یک روند صعودی الگوی کنج نزولی تشکیل شود، باید به دنبال این باشید که حرکت های صعودی بزرگ تر و چشمگیرتر از حرکات نزولی باشند. از نظر روانشناسی، این الگوها فرصت معامله با قیمتی منصفانه را برای تریدرها و سرمایه‌ گذاران فراهم کرده و به آنها بریک اوت‌ها را نشان می‌دهند. در این الگو، بریک اوت صرفا از سرگیری روند اولیه با تریدرهای جدید تر و گاهی بیشتر است.

الگوی کنج نزولی چیزی بیش از یک الگوی مثلثی، انقباض نوسانات و یک بریک اوت زود هنگام در روند نیست. این الگو معمولا بعد از بیش خرید اتفاق می‌افتد. در بیش فروش حجم معاملات بالا می‌رود و پس از آن یک الگوی کنج نزولی تشکیل می‌شود و در نتیحه این موضوع، روند معکوس قیمت‌ها شروع می‌شود. حجم معاملات نیز در زمان شکل گیری این الگو کاهش پیدا می‌کند. معمولا در این حالت انتظار اینکه قیمت پایین‌تر از سطح بیش فروش رود وجود ندارد. در نهایت خط بالایی شکسته می‌شود. در هنگام شکسته شدن این خط، اگر شاهد افزایش حجم معاملات باشیم نشانه خوبی برای بازگشت قیمت‌ها است.

البته در برخی موارد ممکن است یک کنج نزولی با کاهش قیمت بیشتری همراه باشد؛ ولی به صورت کلی در بیشتر موارد قیمت روند صعودی در پیش می‌گیرد.

نکات کلیدی الگوی کنج نزولی

  • سقوط الگوهای کنج زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها همگرایی داشته باشند.
  • معامله با الگوهای کنج هم برای تریدرهایی که با بریک اوت معامله می‌کنند و هم تریدرهایی که با پولبک معامله می‌کنند، ساده است. الگوهای کنج همچنین نقاط ورود عالی برای تریدرهایی هستند که در درجه اول از فاندامنتال استفاده می‌کنند.
  • تریدرهایی که با بریک اوت معامله می‌کنند، به محض افزایش قیمت، می‌توانند در بالای الگوی کنج وارد پوزیشن شوند. از آنجایی که این الگو معمولا نشان می‌دهد که مومنتوم با روند همراه است؛ تریدرهایی که با پولبک معامله می‌کنند، می‌توانند با اولین پولبک وارد بازار شوند.
  • نسبت ریسک به ریوارد این الگوها معمولاً نسبتاً بالاست.

تاثیر الگوی کنج نزولی بر سرمایه گذاران خرد

این الگو به این معناست که سرمایه گذاران خرد و تریدرها وقتی متوجه از دست رفتن یک فرصت می‌شوند؛ نباید ترس از جا ماندن از بازار (FOMO) را تجربه کنند. اگر فرصت پیوستن به یک روند را از دست دادیم، این الگو تنها یکی از مواردی است که نشان می‌دهد بازارها همواره در حال حرکت هستند و قیمت‌ها دوباره مطلوب خواهد شد.

الگوهای کنج نزولی همچنین می‌توانند به صورت تهاجمی (در بریک اوت‌ها) یا محافظه کارانه (ابتدا پولبک و سپس بریک اوت) عمل کنند، در این حالت آنها بسیار پویا بوده و برای تریدرهایی با معیارهای مختلف قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید

 

سیگنال فارکس
بازار خرسی (نزولی) چیست؟
چطور از تحلیل تکنیکال در بازار فارکس استفاده کنیم؟
کپی تریدینگ و معاملات خودکار

امتیاز دهید