چه عواملی بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارد؟

قیمت ارز

هیچ بازار مالی به اندازه بازار فارکس از اتفاقات جامعه تجاری جهانی تاثیر نمی‌پذیرد. با این وجود در نهایت، قیمت یک ارز در فارکس در نتیجه نیروهای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این تفاوت نرخ بهره است که باعث تغییرات قیمتی در فارکس شده و یک ارز را جذاب‌‌تر از دیگری می‌کند.

سیگنال VIP فارکس

قیمت یک ارز نسبت به ارز دیگر به دلیل فشار عرضه و تقاضا دائماً در حال تغییر است. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که ارزش یک ارز تحت تاثیر یک عامل واحد نیست، بلکه از چندین عامل متفاوت تاثیر می‌پذیرد. این فاکتورها را می‌توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد.

روانشناسی بازار چگونه قیمت فارکس را افزایش می‌دهد؟

یکی از مشکل‌ترین جنبه‌های درک فارکس و عملکرد قیمتی آن، تاثیر روانشناسی بازار بر قیمت یک ارز است. از آنجایی که شامل صورت‌های مالی یا تصمیم‌ گیری‌های سیاست بانک مرکزی نمی‌شود، تریدرهای فارکس به سختی می‌توانند تاثیر احساسات بر روی بازار را درک کنند.

گاهی اوقات این تاثیر بعد از بیانیه‌ای از بانک مرکزی و تاثیر آن بر روی روانشناسی بازار خود را نشان می‌دهد. روانشناسی بازار از روش‌های زیر بر روی بازار تاثیر می‌گذارد:

گرایش به قیمت یک ارز است که تاثیر یک اقدام را قبل از وقوع و در زمان رخ دادن رویداد منعکس کرده و در جهت مخالف عمل می‌کند.

وقتی رویدادی وجود داشته باشد که بر روی ذهنیت تریدرها تاثیر بگذارد، تریدرها تلاش می‌کنند تا آن ارز را از ریسک‌های قیمتی حفظ کنند که تحت تاثیر احساسات بازار رخ می‌دهند. در طول این رویدادها، تقاضای سرمایه‌ گذاران برای ارزهای قوی‌تر بیشتر می‌شود.

در شرایطی که بازار شفاف باشد، طبیعتا تریدرها به دنبال ارزی هستند که بالاترین بازدهی را ارائه دهد. در زمانی که احساسات بازار تحت تاثیر است، ذهنیت سرمایه گذاران ممکن است به ذهنیت «ریسک گریز» برگردد. در این حالت تریدرها ارزهایی با بازدهی بیشتر را به دلیل ریسک بالاتر می‌فروشند؛ تا ارزهای مطمئن‌تر با بازدهی کمتر را خریداری کنند.

ترند یا روندهای بلند مدت

در روندهای اقتصادی یا سیاسی، اغلب ارزهای خاصی در روندهای بلند مدت توجه سرمایه گذاران چرخه بلند مدت را به خود جلب می‌کند. از آنجایی که هیچ اتفاق یا چرخه اقتصادی بر قیمت ارز تاثیری ندارد، انواع خاصی از سرمایه گذاران که در این بازار باقی می‌مانند، به دنبال بهره برداری بلند مدت از ارزها هستند.

چه تغییرات اقتصادی باعث افزایش قیمت در بازار فارکس می‌شود؟

عوامل کلیدی اقتصادی که منجر به اقدامات قیمتی می‌شوند معمولاً توسط سازمان‌های دولتی، بانک‌های مرکزی و کارشناسان عمده صنعت خصوصی منتشر می‌شوند. این تاثیرات به صورت گزارش‌های برنامه ریزی شده منظم، کنفرانس‌های مطبوعاتی، انتشار اخبار، سخنرانی‌ها و نقل قول‌های رسانه‌های خبری ارائه می‌شوند.

ارقام اقتصادی

اگرچه همه اعداد اقتصادی در کوتاه مدت تأثیری بر بازارهای فارکس دارند، برخی از اعداد تأثیرات قوی‌ تری بر حرکت بازارها دارند. این اعداد هر کدام تاثیر متفاوتی بر بازار دارد و این تاثیر به مرور زمان تغییر می‌کند. برای مثال زمانی که رشد اقتصادی کلی یک موضوع مهم است، تریدرها تاکید بیشتری بر گزارش تولید ناخالص داخلی دارند تا گزارش خرده فروشی. گاهی اوقات، گزارش هفتگی بیکاری، بیشتر از گزارش مشاغل بر روی یک ارز تاثیر دارد.

ورود به آلپاری

تحت شرایط خاص، داده های اقتصادی بیشتر از تصمیم بانک مرکزی بر یک ارز تاثیر خواهد داشت. گاهی اوقات تصمیم بانک مرکزی تاثیری بر روی بازار ندارد؛ اما یک گزارش خاص ممکن است قیمت ارز را تا حد زیادی تغییر دهد. ساده ترین راه برای درک این موضوع این است که فرض کنیم سلایق و ترجیحات تریدر دستخوش تغییر می‌شود.

سیاست اقتصادی

سیاست اقتصادی شامل سیاست مالی دولت (روش‌های بودجه/ هزینه) و سیاست پولی است. سیاست‌های دولت و بانک مرکزی اغلب می‌توانند تغییر کنند، زیرا هر دو تمایل به شناسایی مشکل دارند و سپس با ارائه محرک‌های مالی اضطراری (دولت) یا کاهش نرخ بهره (بانک‌های مرکزی) سعی در رفع آن دارند.

منظور از اندیکاتور های پیشرو و تاخیری چیست؟

حرکات قیمتی یورو/دلار آمریکا در ژوئن (دی) 2021 نشان داد که چگونه سیاست بانک مرکزی می‌تواند بر جهت حرکت قیمت جفت ارز فارکس تأثیر بگذارد. پول در آن ماه، زمانی که فدرال رزرو با بالا بردن تاریخ افزایش بعدی نرخ بهره، لحن خود را به حالت تندرو تغییر داد، سقوط کرد. در همین حال، بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره را ثابت نگه داشت و هیچ راهنمایی در مورد زمان خروج از سیاست پولی خود ارائه نکرد.

شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که معمولاً توسط رویدادهای بلندمدت هدایت می‌شود. با این توصیفات، روند ضعیف در اشتغال یا ارقام تورم قوی در رده “شرایط اقتصادی” قرار می‌گیرد؛ اما یک گزارش بد، شرایط اقتصادی در نظر گرفته نمی‌شود.

کسری یا مازاد بودجه دولت

کاهش کسری بودجه معمولاً برای ارزش یک ارز خوب است. در حالی که، افزایش کسری بودجه دولت به طور کلی بد است. این گزارش‌ها تاثیر بلند مدت‌تری بر روی قیمت ارز دارد و معمولاً تا زمانی که به سطح فوق‌العاده‌ای نرسند باعث نوسانات کوتاه ‌مدت نمی‌شوند.

تاثیر شرایط اقتصادی بر روی قیمت‌های فارکس

شرایط سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین المللی می‌تواند تاثیر عمیقی بر قیمت ارز داشته باشد. تحولات سیاسی و بی‌ثباتی تأثیر منفی بر اقتصاد یک کشور دارد، در حالی که ظهور یک جناح سیاسی که از نظر مالی مسئول است می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

یک کشور در یک منطقه ممکن است بر منافع مثبت یا منفی کشور همسایه و بر فرآیند پول آن تأثیر بگذارد.

تفاوت نرخ بهره در نهایت قدرت یک ارز را تعیین می‌کند

همه عواملی که قبلاً در مقاله ذکر شد برای شناسایی نوسانات کوتاه مدت و روندهای بلند مدت عالی هستند؛ اما در نهایت، همه اینها به تفاوت نرخ بهره یا تفاوت در بازده اوراق قرضه دولتی باز می‌گردد. تفاوت نرخ بهره است که باعث تغییرات قیمتی در فارکس شده و یک ارز را جذاب‌‌تر از دیگری می‌کند.

با بهبود شرایط اقتصادی، بازده اوراق قرضه دولتی نیز بیشتر می‌شود. بازدهی در اقتصادهای در حال بهبود سریعتر از سایرین افزایش می‌یابد. از آنجایی که پول به دنبال بالاترین بازدهی است، سرمایه گذاران ارزی را خریداری می‌کنند که جذاب ترین بازدهی را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

معرفی معاملات سوئینگ یا نوسانی (Swing trading)

بررسی بروکر لایت فارکس (LiteForex)

چگونه می توان باز شدن بازار را پیش بینی کرد؟!

امتیاز دهید