همه چیز درباره جفت ارز های عجیب و غریب یا اگزوتیک در فارکس

همه چیز درباره جفت ارز های عجیب و غریب یا اگزوتیک در فارکس

معامله جفت ارز های اگزوتیک یا عجیب و غریب می‌تواند راهی برای تنوع بخشیدن به ریسک با انجام معاملات ارزهایی باشد که ارتباط چندانی با جفت ارز های ماژور ندارند. اکثر تریدرها با با جفت ارز های ماژور معامله می‌کنند؛ زیرا این ارزها نقدینگی بالایی داشته واخبار پیرامون آنها زیاد است. جفت ارز های ماژور ابزار مناسبی برای شروع معاملات در بازار فارکس است و همچنین مقدار نوسانات این جفت ارزها متوسط است.

کانال VIP فارکس

با این حال، این ارزها همبستگی بالایی با یکدیگر دارند. برای مثال اگر EUR / USD حرکت صعودی را تجربه کند، به احتمال زیاد جفت ارزهایی مثل GBP / USD و AUD / USD نیز به نوعی این روند صعودی را تجربه می‌کنند. این در حالی است که جفت ارز های اگزوتیک یا عجیب و غریب تمایل کمتری به جفت ارز های اصلی یا ماژور دارند. این به دلیل این واقعیت است که اقتصاد جفت ارز های اگزوتیک با اقتصادهای توسعه یافته اشتراک کمتری دارد. واضح است که ایالات متحده، منطقه یورو، بریتانیا و استرالیا شباهت‌های بیشتری در اقتصاد خود نسبت به ترکیه، چین یا مجارستان دارند.

جفت ارز های اگزوتیک یا عجیب و غریب

جفت های اگزوتیک Exotic pairs از یک واحد پولی ماژور یا همان اصلی در کنار یک ارز با اقتصاد در حال ظهور یا هر ارز قابل معامله است.

یک جفت ارز اگزوتیک به عنوان یک ارز از کشوری در مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپای شرقی یا آسیا تعریف می‌شود. برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی ممکن است اقتصاد توسعه نیافته‌ای داشته باشند؛ اما سایر کشورهای توسعه یافته تر مانند مجارستان، لهستان و کره جنوبی نیز به عنوان کشورهایی با ارز اگزوتیک در نظر گرفته می‌شوند.

بیشترین مقدار معاملات در یک جفت ارز اگزوتیک مربوط به USD / CNY است، CNY مخفف یوان چین است. طبق داده های بانک تسویه بین المللی (Bank of International Settlements)، این جفت ارز اگزوتیک 4.2 درصد از کل معاملات روزانه یا 270.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

در طول سال‌ها، معاملات جفت های اگزوتیک با گسترش اقتصاد این کشورها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. گسترش اقتصادی تقاضای بیشتری را برای ارزهای آنها ایجاد می‌کند و همچنین سفته بازان بیشتری، به خصوص صندوق‌های تامینی و خانه‌های معاملاتی، را به خود جذب می‌کند.

لیست ارز های اگزوتیک

توجه داشته باشید که لیست زیر تنها بر اساس علاقه تریدرهای خرده فروشی است. همانطور که گفته شد بیشترین معاملات ارز اگزاتیک مربوط به USD / CNY است. دومین و سومین جفت های اگزوتیک که حجم معاملات بالایی دارد عبارتند از USD / HKD (دلار هنگ کنگ) با 3.3 درصد یا 217.8 میلیارد دلار و USD / KRW (وون کره) با 1.9 درصد یا 125.4 میلیارد دلار. با این حال، تجربه قرار گرفتن در معرض معاملات اگزوتیک نشان داده است که لیست زیر ممکن است برای تریدرهای خرده فروشی مناسب تر باشد.

USD / MXN – پزو مکزیک / دلار آمریکا (US Dollar / Mexican Peso)

USD / BRL – رئال برزیل / دلار آمریکا (US Dollar / Brazilian Real)

USD / HUF – فورینت مجارستان / دلار آمریکا (US Dollar / Hungarian Forint)

USD / DKK – کرون دانمارک / دلار آمریکا (US Dollar / Danish Krone)

USD / CZK – کرون چک / دلار آمریکا (US Dollar / Czech Koruna)

USD / PLN – زلوتی لهستانی / دلار آمریکا (US Dollar /  Polish Zloty)

USD / SEK – کرون سوئد / دلار آمریکا (US Dollar / Swedish Krona)

USD / TRY – لیر ترکیه / دلار آمریکا (US Dollar / Turkish Lira)

USD / ZAR – راند آفریقای جنوبی / دلار آمریکا (US Dollar / South African Rand)

USD / RUB – روبل روسیه / دلار آمریکا (US Dollar / Russian Ruble)

EUR / TRY – لیر ترکیه / یورو (Euro / Turkish Lira)

EUR / DKK – کرون دانمارک / یورو (Euro / Danish Krone)

EUR / SEK – کرون سوئد / یورو (Euro / Swedish Krona)

EUR / HUF – فورینت مجارستان / یورو (Euro / Hungarian Forint)

EUR / PLN – زلوتی لهستانی / یورو (Euro / Polish Zloty)

داده های اقتصادی

توانایی دسترسی به داده‌های اقتصادی به موقع و دقیق در معاملات فارکس اساسی است. شاید گاهی مشکل باشد که در جریان همگی رویدادهای اقتصادی و اخبار ارزها قرار بگیرید. هنگام معامله با ارز های عجیب و غریب، ممکن است این مشکل بیشتر خود را نشان بدهد. دسترسی به داده‌های اقتصادی مربوطه برای هر ارز عجیب وغریب برای معامله نباید زیاد مشکل باشد.

همچنین بحث قابل اعتماد بودن داده‌ها وجود دارد. برخی از کشورها با رژیم‌های سیاسی بسته به جای واقعیت‌ها، داده‌ها را بر اساس نیازهای خود انتشار می‌دهند. برخی از کشورها در انتشار داده‌ها ضعیف هستند؛ زیرا تمام فرآیندها در دست دولت است.

تحلیل تکنیکال و جفت ارز اگزوتیک

تجزیه و تحلیل تکنیکال به لطف قدرت کامپیوترهای شخصی مدرن و اتصالات اینترنتی پرسرعت به مسئله مهمی در فارکس تبدیل شده است. این دو عامل به تریدرها اجازه داده است تا به اطلاعات و ابزارهای نموداری دسترسی داشته باشند که تا چند سال پیش دسترسی به آنها دشوار بود.

می‌دانیم که اندیکاتور های تکنیکال چگونه کار می‌کنند و چقدر برای جفت ارزهای ماژور قابل اعتماد هستند. برای اکثر اندیکاتورها، جفت ارز های ماژور مکانی مناسب برای آزمایش آنها بود. شما احتمالا از بسیاری از این ابزار در معاملات خود با ارزهای اگزوتیک استفاده می‌کنید، با این حال، واقعیت این است که این تنظیمات خاص ممکن است با جفت‌ های عجیب و غریب به خوبی کار کرده یا عملکرد خوبی نداشته باشند. ترجیحاً باید خودتان هر یک از اندیکاتورها و ابزارهای خود را با هر جفت ارز عجیب و غریب آزمایش کنید. سپس می‌توانید نحوه عملکرد آنها را در سطح فردی مشاهده کنید و بنابراین تصمیم بگیرید که کدام یک به اندازه کافی قابل اعتماد هستند که در مجموعه ابزارهای تجزیه و تحلیل شما گنجانده شود.

جمع بندی

جفت ارز های عجیب و غریب نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند و همین موضوع آن‌ها را برای افرادی با ریسک ‌پذیری بیشتری دارند جالب می‌کند. دسترسی به اطلاعات برای اکثر ارزها نسبتاً آسان است، اگر چه برای برخی ممکن است واکنش‌های غیرمنتظره‌ای را در انتشار داده‌ها تجربه کنید؛ زیرا پیش‌ بینی‌های شما ممکن است نادرست بوده باشند. مداخله دولت برای انتشار داده‌ها در برخی ارزها نیز ممکن است برخی معاملات تریدرها را دچار مشکل کند.

به طور کلی، جفت ارز های اگزوتیک یا عجیب و غریب یک راه عملی برای تنوع بخشیدن به ریسک ایجاد می‌کنند، زیرا ارتباط زیادی با یکدیگر یا با شرکت‌های اصلی ندارند. استراتژی‌های معاملاتی که روی جفت ارز های ماژور کار می‌کنند ممکن است برای جفت‌ های عجیب و غریب نیز عملکرد خوبی داشته باشند یا به درستی عمل نکنند. برای مشخص شدن این موضوع تریدر باید این ابزارها را بر روی دارایی مورد نظر خود امتحان کند.

آموزش معامله با الگوهای پرچم نزولی

5 نکته قدیمی اما طلایی برای موفقیت در بازار فارکس

امتیاز دهید