معاملات فیوچرز ارز و بازارهای آن

معاملات فیوچرز ارز و بازارهای آن

قراردادهای فیوچرز ارز یک ابزار معاملاتی است که در آن دارایی پایه نرخ مبادله ارز است، مانند نرخ تبدیل یورو به دلار آمریکا یا پوند انگلیس به دلار آمریکا. معاملات فیوچرز ارز اساساً مانند سایر بازارهای فیوچرز (بازارهای فیوچرز شاخص و کالا) است و به همان شیوه معامله می‌شود.

معاملات فیوچرز بر اساس ارزها مشابه بازارهای ارز واقعی است (همان بازاری که اغلب تحت عنوان فارکس شناخته می‌شود). اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، معاملات فیوچرز ارز از طریق صرافی‌ معامله می‌شود؛ بازارهای ارز از طریق بروکر ارز معامله می‌شوند. بنابراین، آنها به اندازه معاملات فیوچرز ارز تحت نظارت نیستند.

راهنمای ورود به آلپاری

برخی از تریدرهای روزانه بازارهای ارز را ترجیح می‌دهند؛ دیگران معاملات فیوچرز ارز را ترجیح می‌دهند. اگر به معامله در فیوچرز ارز فکر می‌کنید، مطمئن شوید که ابتدا اصول آن را درک کرده‌اید و مطالعات لازم را انجام داده‌اید. همچنین، شیوه عملکرد تراکنش‌ها را بیاموزید، ماهیت مارجین را درک کنید و برخی از ارزهای محبوب را برای معاملات فیوچرز بشناسید.

پیشینه معاملات فیوچرز ارز

به صورت کلی معاملات فیوچرز ارز بر اساس نرخ مبادله دو ارز متفاوت است. به عنوان مثال، جفت ارز یورو و دلار (EUR/USD) دارای نرخ مبادله‌ای هستند. ارز کنترل کننده (controlling currency) اولین ارزی است که در این جفت فهرست شده است. تریدرها قراردادی را به ارزش مشخصی می‌خرند، ارزش قرارداد با ارزش یورو بالا یا پایین می‌شود.

معاملات فیوچرز ارز فقط در یک اندازه قرارداد معامله می‌شود، بنابراین تریدرهای باید چند برابر آن معامله کنند. به عنوان مثال، خرید یک قرارداد یورو فارکس به این معنی است که تریدر عملاً 125,000 دلار یورو را در اختیار دارد.

نکته مهم: معاملات فیوچرز ارز از برخی مشکلات بازار ارز، مانند بروکرهای ارز که علیه مشتریان خود معامله می‌کنند و قیمت گذاری غیر متمرکز، به دور است. از طرف دیگر، معاملات فارکس بسیار انعطاف پذیرتر است و به تریدرها امکان استفاده از لوریج بالا و اندازه‌ پوزیشن‌های بسیار خاص را می‌دهد.

از آنجایی که بازارها به صورت تیک حرکت می‌کنند، هر تیک برای هر نوع سرمایه گذاری و بازار، مقدار مشخصی ارزش دارد. بازار یورو فارکس در اندازه‌های تیک 0.00005 دلار در هر یورو یا حرکات قیمت 6.25 دلار حرکت می‌کند. به عبارت دیگر، شما یک قرارداد یورو فارکس را به قیمت 125,000 دلار خریداری می‌کنید؛ سپس مقدار تعداد مشخصی از تیک‌ها در روز بالا یا پایین می‌شود. اگر تغییر قیمت به ازای هر یورو 0.0051 دلار در هر روز بود، شما 637.50 دلار درآمد خواهید داشت.

در بازار فارکس، یک تریدر می‌تواند در مضرب 1000 دلار معامله کند، که به آنها اجازه می‌دهد تا اندازه پوزیشن معاملاتی خود را بسیار بیشتر تنظیم کنند. دقت کنید که هیچ بازاری از بازار دیگر بهتر نیست؛ اما ممکن است برای یک تریدر و متناسب با سرمایه او یک بازار بهتر از دیگری باشد.

تسویه، تحویل و سود

معاملات فیوچرز ارز بر اساس نرخ مبادله یک جفت ارز است. آنها به صورت نقدی و به ارز اصلی تسویه می‌شوند. برای مثال، بازار فیوچرز یورو بر اساس نرخ مبادله یورو به دلار است. تسویه و تحویل زمانی اتفاق می‌افتد که قرارداد فیوچرز جفت ارز EUR/USD منقضی می‌شود. تریدرهای روزانه معمولاً قراردادهای فیوچرز را تا قبل از انقضای آنها نگهداری می‌کنند.

تریدرهای روزانه یا هر کسی که معاملات فیوچرز ارز را برای سفته بازی و سود انجام می‌دهد، بر اساس تفاوت بین قیمت خرید و فروش، سود دریافت می‌کند. با قرارداد فیوچرز نیز می‌توانید ابتدا بفروشید و بعد خرید کنید و در صورت کاهش قیمت سود کسب کنید.

مارجین در معاملات فیوچرز

مارجین در معاملات فیوچرز ارز نباید با مارجین یا لوریج اشتباه گرفته شود؛ زیرا در مورد سهام یا بازار ارز پایه اعمال می‌شود. در قراردادهای فیوچرز ارز (یا به طور کلی قرارداد فیوچرز)، مارجین به این معناست که تریدر باید چه مقدار در حساب خود داشته باشد تا یک معامله باز کند.

مارجین هزینه نیست. آن را به عنوان پولی در نظر بگیرید که توسط بروکر نگهداری می‌شود تا هرگونه ضرری که ممکن است در معامله متحمل شوید را جبران کند. پس از بسته شدن معامله، می‌توانید دوباره از آن وجوه مارجین استفاده کنید.

معاملات فیوچرز ارز محبوب

بسیاری از محبوب‌ترین بازارهای فیوچرز که بر اساس ارزها هستند توسط بورس کالای شیکاگو ارائه می‌شوند، از جمله موارد زیر:

  • EUR – فیوچرز ارز یورو به دلار آمریکا
  • GBP – فیوچرز ارز پوند انگلیس به دلار آمریکا
  • CHF – فیوچرز ارز فرانک سوئیس به دلار آمریکا
  • AUD – فیوچرز ارز دلار استرالیا به دلار آمریکا
  • CAD – فیوچرز ارز دلار کانادا به دلار آمریکا
  • RP – فیوچرز ارز یورو به پوند انگلیس
  • RF – فیوچرز ارز یورو به فرانک سوئیس

بسیاری از جفت ارزهای دیگر نیز برای معامله از طریق قراردادهای فیوچرز ارائه می‌شوند.

جمع بندی

معاملات فیوچرز ارز روشی تنظیم شده و متمرکز برای مشارکت در حرکات بازار ارز است. معاملات فیوچرز ارزها در واحدهایی به نام تیک حرکت می‌کنند و هر تیک دارای یک ارزش است. تعداد تیک‌های ساخته شده یا از دست رفته در یک معامله، ضرر یا سود معامله را تعیین می‌کند.

برای افتتاح یک معامله فیوچرز ارز، تریدر باید حداقل مقدار سرمایه در حساب خود داشته باشد که به آن مارجین می‌گویند. قراردادهای فیوچرز ارزی زیادی برای معامله وجود دارد؛ مشخصات هر یک باید قبل از معامله در وب سایت صرافی بررسی شود.

امتیاز دهید