مقایسه لوریج در فارکس و کریپتو، بررسی یک اشتباه رایج در میان معامله‌گران

مقایسه لوریج در فارکس و کریپتو، بررسی یک اشتباه رایج در میان معامله‌گران

در این مقاله از امیرتریدر قصد داریم به یک مسئله مهم و بسیار کاربردی که حتماً باید از آن اطلاع داشته باشید، بپردازیم. مقایسه لوریج در فارکس و کریپتو و دانستن تفاوتی که اهرم در این دو بازار دارد یکی از واجبات برای فعالین این دو بازار است. سعی می‌کنم در این قسمت اضافه گویی نکنم و شما را به ادامه مقاله ارجاع بدهم. توصیه می‌کنم این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید زیرا به جرئت می‌توان گفت هیچ وبسایتی تا به حال این موضوع را با این دقت بررسی نکرده است. پس تا انتها با من همراه باشید.

بهتر است قبل از بررسی مفهوم لوریج ابتدا به معرفی دو بازار کریپتو و فارکس بپردازیم.

بازار فارکس چیست؟

به طور ساده فارکس یک بازار جهانی است که در آن افراد امکان داد و ستد ارزها را دارند. این بازار که از سال 1971 شروع به فعالیت کرد فقط از اشخاص و سفته بازان تشکیل نشده است. بلکه عمده فعالان این بازار بانک‌های مرکزی، موسسات مالی، شرکت های صادرات و واردات و … هستند. بنابراین یک شخص هر چقدر هم که سرمایه زیادی داشته باشد نمی‌تواند تغییری در روند این بازار داشته باشد، حجم بالای این معاملات (6.6 تریلیون دلار) به اندازه‌ای است که می‌تواند اقتصاد چند کشور را متحول کند.

فارکس یا FX بستری برای مبادله ارزهای مختلف در یک بازار غیر متمرکز جهانی است. این مارکت یکی از بزرگترین و و نقدشونده‌ترین بازارهای جهان است که به صورت غیر متمرکز خرید و فروش ارزهای مختلف را تسهیل می‌کند.

این بازار در ابتدا با هدف خرید و فروش و تبادل ارز کشورها ایجاد شد اما در ادامه گسترش یافت. امروزه شما می‌توانید در آن به معامله انواع جفت ارز، شاخص‌ها، فلزات گران‌بها، ارزهای دیجیتال و … بپردازید.

برای انجام این معاملات مکان خاصی وجود ندارد و تریدرها برای خرید و فروش از پلتفرم هایی که یروکرها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند استفاده می‌کنند.

بازار کریپتو کارنسی چیست؟

بلاک چین، رمز ارز، غیر متمرکز، شت کوین، ارز دیجیتال، کریپتو کارنسی و … اصطلاحاتی که با حضور در هر مکانی از مترو گرفته تا گوشه و کنار خیابان و … به کرات آ‌ن‌ها را می‌شنوید و معمولاً اکثر افراد در آن صاحب نظر هستند😅😅!

اما این که این بازار واقعاً چیست و آیا قرار است با دوج کوین به ماه برویم یا خیر را، در ادامه بررسی خواهیم کرد.

کریپتو کارنسی که از آن به عنوان آینده دنیا یاد می‌شود از دو واژه کریپتو + کارنسی ساخته شده است که به معنای ارز ساخته شده با تکنیک رمزنگاری است و این رمز نگاری به اندازه‌ای پیچیده است که قابل هک نیستند. علاوه بر این غیر متمرکزند و هیچ وابستگی به ارگان یا کشور خاصی ندارند.

بیت کوین که به عنوان پادشاه این ارزها شناخته می‌شود تقریبا از سال 2008 توسط فرد یا سازمانی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو به منظور بهبود سیستم پولی و رفع معایب آن ایجاد شد.

برای پوشش دادن نقایص بیت کوین و ارائه ویژگی‌هایی که BTC ارائه نمی‌داد، آلت کوین ها به وجود آمدند. Altcoin ها بالای 45 درصد از بازار کریپتو کارنسی را تشکیل می‌دهند.

این بازار نسبت به بازار فارکس حجم نقدینگی بالایی ندارد و به راحتی افرادی سرشناس و نهنگ‌ها (افرادی که سرمایه زیادی دارند) می‌توانند روند آن را تغییر دهند. یکی از افرادی که با توئیت‌های خود از این بازار سود زیادی به دست آورد ایلان ماسک است که توانست با شعار با دوج کوین به ماه خواهیم رفت نوسان زیادی از این مارکت بگیرد.

به هر حال این بازار در مقابل بازار فارکس بسیار نو پا است و جای بحث زیادی دارد که هدف ما در این مقاله بررسی این تفاوت‌ها نیست. اگر می‌خواهید تفاوت این دو بازار را بهتر درک کنید به مطلب مقایسه فارکس و کریپتو مراجعه کنید.

مقایسه لوریج در فارکس و کریپتو
مقایسه لوریج در فارکس و کریپتو، بررسی یک اشتباه رایج در میان معامله‌گران

بررسی مفهوم لوریج در فارکس

بهتر است برای فهم بهتر، این موضوع را با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید شما قصد دارید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و نیاز به 1 میلیارد پول دارید. در حالی که موجودی شما 100 میلیون است پس نیاز دارید که 900 میلیون دیگر را قرض کنید. یکی از دوستان شما حاضر می‌شود این پول را به شما قرض بدهد ولی با این شرط که اگر ضرر کردید با پول او حق ضرر ندارید و فقط به اندازه 100 میلیون خود امکان ضرر دارید و اگر سود هم کنید سودی از شما دریافت نخواهد کرد.

درست است که این مثال در دنیای امروز محال است و این یک مثال خیالی است (اگر فکر می‌کنید خیالی نیست و چنین دوستی دارید لطفا در بخش دیدگاه‌ها به ما معرفی‌اش کنید😊🙏). خب بهتر است تا یادمان نرفته به بحث شیرین لوریج برگردیم. درست است که ممکن است این مثال در دنیای واقعی صدق نکند اما در بازار فارکس بروکرها این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند.

لوریج به شما امکان چند برابر کردن سرمایه تان را می‌دهد. یعنی این که اگر شما 100 دلار داشته باشید با استفاده از اهرم 1:400 می‌توانید حجمی به اندازه 40000$ بگیرید.

ممکن است این مورد در نگاه اول بسیار هیجان انگیز به نظر برسد اما شما فقط به اندازه پول خودتان می‌توانید ریسک کنید. اگر پوزیشنی که باز کرده اید خوب پیش نرود تا زمانی می‌توانید معامله را باز نگه دارید که 100 دلارتان از دست نرفته باشد. در غیر اینصورت بروکر پول خود به همراه کمیسیونش را از شما خواهد گرفت. در مقابل اگر سود هم کنید کارگزاری چیزی از شما دریافت نمی‌کند و فقط کمیسیون دریافت می‌کند.

سوالی که در این جا ممکن است مطرح شود این است که آیا قرض گرفتن این پول از صرافی درست است یا خیر؟ پاسخ می‌تواند بله باشد یا خیر!! بستگی به شما دارد. این موضوع به میزان و درصد موفقیت استراتژی و پلن معاملاتی شما بستگی دارد.

تا زمانی که شما درک درستی از روانشناسی بازار ندارید، با تحلیل تکنیکال غریبه‌اید، به خوبی سطوح را نمی‌شناسید و با وجود تمام این موارد از کانال VIP و سیگنال های رایگان ما هم استفاده نمی‌کنید🤨، فقط کافی است مارکت کمی خلاف میل شما پیش برود و کال مارجین شوید. (تعجب که نکردید؟ معمولاً در بازار های مالی VIP بودن و رایگان بودن با هم جور در نمی‌آیند ولی ما مفتخریم که در امیرتریدر این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید از سیگنال‌های رایگان بهترین تریدرها و تحلیلگران ایران به صورت رایگان بهره‌مند شوید).

لوریج درست است که یک امکان عالی است اما آیا شما آمادگی کامل از نظر روانشناسی فردی و تحلیل تکنیکال را دارید؟ بهتر است با خودتان صادق باشید.

اگر تمام جوانب استراتژی خود را سنجیده‌اید، از نظر شخصیتی با خود کنار آمده‌اید و یاد گرفتید چگونه با خشم و طمع و ترس کنار بیایید و وین ریت بالایی دارید، استفاده از این وام بسیار برای شما مفید خواهد بود. زیرا شما نیاز به بازپرداخت آن نخواهید داشت و فقط باید هزینه کمی در حد چند دلار بسته به حجم معامله تان بابت کمیسیون بپردازید.

بررسی مفهوم لوریج در کریپتو کارنسی

برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال شما دو راه دارید. معامله در بازار اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures).
ترید در فضای اسپات به این معنا است که شما مالک رمز ارزهایی که خریداری می‌کنید هستید و می‌توانید آن‌ها را برای نگه‌داری به کیف پولتان منتقل کنید.مارجین نیز زیر مجموعه معاملات اسپات است. شما می‌توانید تا 10 برابر پولتان از صرافی پول قرض بگیرید اما این معاملات در جهت خرید خواهد بود.

معامله در بخش فیوچرز هم به این معنی است که شما از صرافی پول قرض می‌گیرید. مثلا 10 میلیون دارید و با اهرم 3 ، با 30 میلیون تومان وارد معامله می‌شوید. برای معامله در Futures شما دو روش دارید. روش اول که Cross نامیده می‌شود در صورتی که در حال لیکوئید شدن بودید، سرمایه که خارج از معامله داشتید را وارد معامله می‌کند و نقطه لیکوئیدی شما را جا به جا می‌کند. در این روش احتمال از دست دادن کل سرمایه وجود دارد.

روش دیگر Isolated است که در آن فقط به اندازه سرمایه‌ای که وارد می‌کنید دچار ضرر خواهید شد و در صورت لیکوئیدی پوزیشن شما بسته خواهد شد. در فیوچرز شما امکان این را دارید که تا 125 برابر سرمایه تان از صرافی وام بگیرید و بر خلاف مارجین می‌توانید از این سرمایه در جهت خرید یا فروش استفاده کنید.

در پایان این مطلب سوالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت لوریج در کریپتو و فارکس چیست؟ به شدت تمایل دارم که بگویم هیچ تفاوتی وجود ندارد و بحث را در همین جا به اتمام برسانم. اما متاسفانه تفاوت زیادی دارد.

لوریج در کریپتو باعث می‌شود شما سود بیشتری کنید اما در فارکس ابزاری است که به کمک آن می‌توانید سرمایه خود را به اندازه کنید که بتوانید وارد معامله شوید و تاثیری در سود و زیان شما نخواهد داشت. به همین علت بهتر است لوریجی که انتخاب می‌کنید بین 300 تا 500 باشد. پس بر خلاف کریپتو که انتخاب اهرم بالاتر سود بیشتری برای شما دارد در Forex این تاثیر وجود ندارد و برای به دست آوردن سود بیشتر باید اقدامات دیگری مانند عضویت در کانال VIP فارکس ما انجام دهید.

در صورتی که در این مورد ابهام یا سوالی دارید می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید.

2.5/5 (2 امتیاز)