الگوی کانال صعودی یا گاوی

الگوی کانال صعودی یا گاوی

الگوی کانال صعودی یا گاوی یک الگوی نمودار ادامه‌دار (از یک روند) است. یک کانال صعودی یا گاوی از دو خط صعودی موازی تشکیل شده است. قیمت بین این دو خط موازی پیشرفت می‌کند. خط بالایی «خط مقاومت» و خط پایین «خط حمایت» نام دارد.

الگوی کانال چیست؟

پیش از آن که الگوی کانال صعودی را کامل‌تر شرح بدهیم باید ابتدا بدانیم «الگوی کانال» چیست.

الگوی کانال که به عنوان کانال قیمت نیز شناخته می‌شود، یک ابزار تحلیل تکنیکال است که روی روند گرایش‌های بازار سرمایه‌گذاری می‌کند. این یک الگوی ادامه‌دار است که جهش قیمت‌ها را بین خطوط موازی مقاومت و حمایت نشان می‌دهد. خط روند پایین نشان‌دهنده حمایت و خط روند بالا نشان‌دهنده مقاومت است.

سیگنال فارکس

خطوط موازی مقاومت و حمایت می‌توانند شیب‌دار به سمت پایین (تشکیل کانال سقوط)، شیب‌دار به سمت بالا (تشکیل کانال صعود)، یا به صورت افقی باشند. مزیت اصلی الگوی کانال این است که با هر بازه زمانی معاملاتی بدون در نظر گرفتن شورت یا لانگ بودن پوزیشن کار می‌کند.

الگوی کانال صعودی یا گاوی چیست؟

یک الگوی کانال صعودی یا گاوی زمانی شکل می‌گیرد که قیمت بالاترین سطح در ادامه‌ی پایین‌ترین سطح و رو به پیشرفت باشد. قیمت در خطوط حمایت و مقاومت کانال باقی می‌ماند. تا زمانی که قیمت ها به رشد خود ادامه دهند و در محدوده کانال معامله شوند، روند صعودی باقی می‌ماند.

زمانی که قیمت‌ها از خط کانال مقاومت کمتر می‌شود، نشان‌دهنده تغییر روند است. البته شکست زیر خط حمایت بیشتر نشان از تغییر روند دارد. شکست بالای خط کانال مقاومت نشان‌دهنده ادامه روند صعودی است.

هر یک از این خطوط باید حداقل دو بار تماس داشته باشد تا الگو شکل بگیرد.

نکته: به خطی «معتبر» گفته می‌شود که نمودار قیمت آن حداقل 3 بار خط حمایت یا مقاومت را لمس کند.

اگر نمودار قیمت حداقل 3 بار خط حمایت و دو بار خط مقاومت (یا برعکس) را لمس کند، الگوی کانال صعودی معتبر درنظر گرفته می‌شود.

الگوی کانال صعودی (و معکوس آن: کانال نزولی) رایج‌ترین الگوی نمودار است. این الگو در تحلیل تکنیکال بیشترین استفاده را دارد. حرکت این الگو صعودی است و تا زمانی که خط حمایت شکسته نشود (خروج از کانال)، می‌تواند ادامه پیدا کند.

الگوی کانال صعودی یا گاوی چیست؟
الگوی کانال صعودی یا گاوی - امیر تریدر

نکاتی درباره الگوی کانال صعودی

– در یک کانال صعودی، باز کردن شورت پوزیشن (برای فروش) در تماس با مرز بالایی (خط مقاومت کانال) توصیه نمی‌شود. از آنجایی که روند فعلی صعودی است، تنها هدف بازگشت به مرز پایین (خط حمایت کانال) است. پس از بازگشت به خط حمایت کانال صعودی، لانگ پوزیشن (برای خرید) را انتخاب کنید.

– آمارها نشان می‌دهد که خروج کانال‌های صعودی بیشتر در چهارمین تماس با خط حمایت رخ می‌دهد. با این حال، درصد خروجی آماری در تماس چهارم کم است. بنابراین توصیه نمی‌شود زمانی که قیمت برای چهارمین بار مماس با خط حمایت می‌شود، خروج از کانال صعودی را هدف قرار دهید.

چگونه با استفاده از الگوی کانال صعودی معامله کنیم؟

در یک الگوی کانال صعودی، زمانی که قیمت ها خط روند حمایت را لمس می‌کنند، بعضی از تریدرها دست به خرید می‌زنند. تحلیل‌گران تکنیکال توصیه می‌کنند زمانی که قیمت زیر خط پایینی یک کانال صعودی می‌رسد، از یک شورت پوزیشن استفاده کنید. از سوی دیگر، زمانی که قیمت به خط کانال بالایی می‌رسد و آن را میشکند، باز کردن یک لانگ پوزیشن گزینه مناسبی است. تریدرها می‌توانند استاپ لاس را کمی زیر یا بالای خط پایین قرار دهند تا در سمت امن ماجرا باشند و اگر قیمت به طور ناگهانی جهت خود را تغییر داد، از ضرر جلوگیری کنند.

امتیاز دهید