قیمت سر به سر (Break Even) چیست؟

قیمت سر به سر (Break Even) در فارکس چیست؟

به صورت کلی قیمت سر به سر مقدار پولی است که یک سرمایه گذار باید بفروشد تا هزینه‌های خرید و تملک یک دارایی را بدست آورد. به عبارت دیگر، قیمت سر به سر می‌تواند نشان دهنده مقدار پول مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های تولید یا ارائه کالا یا خدمات باشد. قیمت سر به سر (Break Even) اهمیت بالایی در بازار فارکس دارد؛ در ادامه بیشتر به بررسی این مفهوم در بازارهای مالی می‌پردازیم. هر چیزی که بخواهید بخرید باید قیمت آن را بپردازید و در نهایت با پول بیشتر یا کمتر آن را بفروشید. بنابراین میزان سود شما بستگی به مقدار پولی دارد که در نهایت برای شما باقی می‌ماند. این قیمت اهمیت بالایی دارد زیرا به مصرف کننده و سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا ریسک‌ خود را مدیریت کرده و آگاهی خود را نسبت به شرایط بازار و زمانی که ضرر می‌کنند و سود از دست می‌دهند، افزایش دهند.

قیمت سر به سر (Break Even) در فارکس چیست؟

تعریف قیمت سر به سر (Break Even Price)

Break Even برای سرمایه گذار یا شرکت اهمیت بالایی دارد؛ زیرا قیمتی است که آنها برای پوشش هزینه‌های خود به آن نیاز دارند. قیمت سر به سر، که به عنوان نقطه سر به سر نیز شناخته می‌شود یا در امور مالی به اختصار B/E نامیده می‌شود، نشان دهنده این موضوع است که کل درآمد حاصل از یک دارایی برابر با کل هزینه‌های آن است.

بیایید با یک مثال این موضوع را بررسی کنیم.

آلیس صاحب یک فروشگاه است و می‌خواهد کالایی را به قیمت 5 یورو بفروشد. این قیمت شامل تمام هزینه‌های اقتصادی است. در این فروشگاه، قیمت مشخص شده برای یک کالا شامل هزینه خرید لوازم، حقوق کارگرها، هزینه‌های نگهداری، بسته بندی و غیره است. حال تصور کنید که آلیس بخواهد کالای خود را به قیمت کمتری، مثلا 4 یورو، بفروشد؛ در این صورت، او با وجود اینکه در مجموع 5 یورو برای این کالا پرداخت کرده؛ اما کالای خود را به قیمت 4 یورو فروخته است. در چنین شرایطی آلیس نسبت به قبل پول کمتری دارد و 1 یورو نیز ضرر کرده است. همین اصل برای خرید هر کالا، دارایی یا خدمات صدق می‌کند. فرض کنید می‌خواهید سهامی را، به ازای هر سهم 50 دلار، خریداری کنید. با فرض اینکه هزینه کمیسیون و سایر هزینه‌های تراکنش وجود ندارد، کل هزینه‌های شما برابر با 50 دلار خواهد بود. اگر این سهم را به قیمت 60 دلار بفروشید، از این طریق 10 دلار سود خواهید کرد. به همین ترتیب، اگر این سهم را به قیمت 40 دلار بفروشید، از این طریق 10 دلار ضرر می‌کنید. با این حال، اگر در نهایت سهام را به قیمت 50 دلار بفروشید، نه سودی به دست آورده‌اید و نه ضرر کرده‌اید. به این حالت نقطه سر به سر یا breakeven point (BEP) گویند.

عملکرد قیمت سر به سر چگونه است؟

قاعده کلی Break Even ساده و قابل درک است؛ اما گاهی اوقات، تعیین هزینه‌ها ممکن است چالش برانگیز بوده، یا پیدا کردن قیمت‌ مناسب سخت باشد. به همین دلیل است که قیمت سربه سر را می‌توان از طریق علم ریاضی تعیین کرد.

با یک بررسی ساده متوجه خواهیم شد که قیمت سر به سر به این صورت عمل می‌کند:

  1. اضافه کردن تمام هزینه‌های تولید یک کالا، ارائه خدمات یا خرید دارایی
  2. مقایسه با درآمد نهایی حاصل از این تصمیم

سپس این دو مورد گفته شده باید با یکدیگر برابر باشند تا قیمت سربه سر مشخص شود. در حالی که هزینه‌های تولید، در این مورد، ممکن است شامل هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر باشد، قیمت سر به ‌سر هنگام محاسبه از هر دو نوع هزینه تشکیل می‌شود. به این ترتیب، محاسبه کلی قیمت سربه سر را می‌توان به این صورت نشان داد.

BEP = (Fc/V) + Cv

BEP: قیمت سر به سر

Fc: هزینه ثابت

V: حجم واحد

Cv: هزینه متغیر برای هر واحد

Break Even و آپشن

قیمت سر به سر در معاملات آپشن نیز وجود دارد. از این گذشته، سرمایه گذاران قراردادهای آپشن را به قیمتی خاص خریداری می‌کنند. به این قیمت، قیمت پرمیوم نیز گفته می‌شود. وقتی سرمایه گذاران یک معامله آپشن را خریداری می‌کنند؛ انتظار دارند که قیمت در جهت خاصی حرکت کند و بعد از اتمام قرارداد، سرمایه گذار این فرصت را دارد که مقدار مشخصی از آن دارایی را به مبلغ توافق شده خریداری کند. این قیمت همان قیمت استرایک یا قیمت توافقی است. سرمایه گذار مورد نظر انتظار دارد که قیمت افزایش داشته باشد و یک کال آپشن (call option) خریداری کند. به همین ترتیب اگر انتظار کاهش قیمت داشت می‌تواند یک پوت آپشن (put option) خریداری کند.

بررسی یک مثال

اگر می‌خواهید کال آپشن بخرید و انتظار دارید که قیمت افزایش یابد، بهتر است مطمئن شوید که Break Even شما از قبل محاسبه شده است. بیایید این مورد را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید که می‌خواهید یک قرارداد آپشن خریداری کنید. به شما حق خرید 100 سهم به ازای هر سهم 50 دلار داده می‌شود. هزینه قرارداد آپشن 1 دلار به ازای هر سهم خواهد بود که شامل پورسانت 10 دلار است. در این صورت قیمت کلی برای شما به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

 (حجم × قیمت آپشن) + کمیسیون = هزینه آپشن

110 دلار = 1 × 100 سهم + 10 دلار

در نتیجه قیمت آپشن به ازای هر سهم برابر با 1.10 دلار خواهد بود. قیمت توافقی شما، به شما حق خرید سهام در قیمتی مشخص را می‌دهد؛ اما فرض کنید که انتظار دارید قیمت سهم مربوطه در یک نقطه خاص، مثلا 75 دلار، افزایش یابد. با این حال، قرارداد آپشن نشان می‌دهد که پس از انقضا می‌توانید سهام را به ازای هر سهم 50 دلار خریداری کنید (قیمت توافقی). سپس قیمت سر به ‌سر، هزینه قرارداد آپشن به ازای هر سهم و هزینه نهایی سهامی است که خریداری می‌کنید به این صورت محاسبه می‌شود:

قیمت سر به سر کال آپشن =  قیمت قرارداد آپشن به ازای هر سهم + قیمت سهم = قیمت پرمیوم به ازای هر سهم + قیمت توافقی

 1.10 دلار + 50 دلار =

تصور کنید که به جای قرارداد کال آپشن، یک پوت آپشن خریداری کرده‌اید. با این قرارداد، شما انتظار کاهش قیمت را دارید و حق فروش سهام را پس از اتمام قرارداد محفوظ می‌دارید. با فرض اینکه در این مورد، شما می‌خواهید 100 سهم را به قیمت 50 دلار به ازای هر سهم بفروشید، هزینه قرارداد آپشن به این صورت محاسبه خواهد شد:

 (حجم × قیمت آپشن) + کمیسیون = هزینه آپشن

110 دلار = 1 × 100 سهم + 10 دلار

پس از انقضا، هنگامی که می‌خواهید سهام را به قیمت 50 دلار به ازای هر سهم بفروشید، باید هزینه آپشن هر سهم را از سودی که به دست می‌آورید کم کنید. بنابراین، در مورد آپشن فروش، برای محاسبه Break Even، باید حق بیمه هر سهم را از قیمت توافقی کم کنید:

قیمت سر به سر پوت آپشن = قیمت سهم – هزینه قرارداد آپشن به ازای هر سهم = قیمت توافقی – قیمت پریمیوم

48.90 دلار =   1.10 دلار– 50 دلار

با این قیمت سر به سر، شما می‌دانید که در چه مرحله‌ای از سود یا زیان ضرر نخواهید کرد.

استراتژی های Break Even

یک شرکت به دیدگاه کسب سود، محصولات خود را می‌فروشد. آنها هزینه‌های تولید محصول (یا ارائه خدمات) را محاسبه کرده و سپس قیمتی را تعیین می‌کنند که منجر به دریافت سود شود. با این حال، برخی از شرکت‌ها هنوز در بازار جدید هستند و محصولی را می‌فروشند که از قبل موجود بوده یا تفاوت چندانی با رقبا ندارد. در نتیجه، وقتی برای این محصول قیمت بالاتری تعیین کنند، کسانی که با برند یا محصول آشنا نیستند، محصول ارزان تری خریداری می‌کنند. با در نظر گرفتن مفهوم قیمت سر به سر، راحت‌تر می‌توان نسبت سود به ضرر معاملات خود را در محاسبات وارد کرده و در نتیجه با استفاده از استراتژی های فارکس درآمد خوبی کسب کنید. همچنین در صورت نیاز می توانید از سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راستای افزایش سرمایه خود در بازار فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید