استراتژی معاملاتی میانگین محدوده واقعی (ATR) چیست؟

استراتژی معاملاتی میانگین محدوده واقعی (ATR) چیست؟

استراتژی معاملاتی میانگین محدوده واقعی (ATR) چیست؟ | میانگین محدوده واقعی (ATR) یک اندیکاتور تکنیکال است که در بازارهای مالی برای اندازه گیری نوسانات استفاده می‌شود.  این اندیکاتور محدوده‌ای از قیمت دارایی‌ها را در یک بازه زمانی معین، با در نظر گرفتن هرگونه شکاف در عمل قیمت، تجزیه و تحلیل می‌کند.

سیگنال فارکس

به طور معمول، میانگین متحرک 14 روزه تنظیم می‌شود. برای اندازه‌ گیری نوسانات اخیر بازار، می‌توانید میانگین کوتاه‌ تری را تا 10 دوره و برای تجزیه و تحلیل نوسانات بلند مدت، می‌توانید میانگین را روی بیش از 20 دوره تنظیم کنید.

اندیکاتور میانگین محدوده واقعی (ATR) چیست؟

شاخص میانگین دامنه واقعی توسط تحلیلگر تکنیکال جی.ولز وایلدر (J. Welles Wilder) به عنوان یک  اندیکاتور نوسانی برای بازار کالاها توسعه داده شد. علاوه بر این، می‌تواند برای هر بازار مالی که نوسانات را نشان می‌دهد، به ویژه سهام، جفت ارز و شاخص‌ها اعمال شود.

میانگین محدوده واقعی بر روی نمودار معاملاتی به عنوان یک خط میانگین متحرک منفرد ترسیم می‌شود که با دامنه‌های واقعی محاسبه می‌شود. این اندیکاتور معمولاً در نمودار کندل استیک است، جایی که نوسانات و شکاف قیمت به راحتی قابل تشخیص است. این نوع نمودارها مفید هستند؛ زیرا تریدرها می‌توانند از نمودارها برای شناسایی نقاط ورود و خروج برای موقعیت‌های خود استفاده کنند.

راهنمای ورود به آلپاری

قاعده کلی این است که میانگین محدوده واقعی بالا نشان دهنده سطح بالاتری از نوسان است، در حالی که یک مقدار میانگین محدوده واقعی پایین سطح کمتری از نوسانات بازار را نشان می‌دهد. لطفاً توجه داشته باشید که این میانگین نشان دهنده روند بازار نیست، فقط نوسانات و شکاف قیمتی را نشان می‌دهد.

اندیکاتور میانگین محدوده واقعی (ATR) چیست؟

میانگین محدوده واقعی در مقابل انحراف معیار

انحراف معیار (Standard deviation) یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که هدف آن اندازه گیری نوسانات و کمک به تریدرها برای مدیریت ریسک معاملات است. انحراف معیار، پراکندگی مجموعه‌ای از داده‌ها را حول میانگین متحرک توصیف می‌کند، که معمولاً به جای دوره 14 روزه در دوره 20 روزه محاسبه می‌شود. با این حال، اگرچه میانگین دامنه واقعی و شاخص‌های انحراف استاندارد شباهت‌هایی دارند، اما تفاوت‌های متعددی، عمدتاً در نحوه محاسبه، دارند که آنها را از هم متمایز می‌کند. این می‌تواند در یک بازار متحرک تفاوت ایجاد کند و نشان دهد که کدام اندیکاتور مفیدتر است.

میانگین محدوده واقعی در تحلیل تکنیکال

میانگین محدوده واقعی یک جزء کلاسیک تحلیل تکنیکال است و نوسانات بازار را به روشی مشابه با شاخص قدرت نسبی (RSI) و میانگین متحرک نمایی (EMA) اندازه‌گیری می‌کند. ATR می‌تواند برای تولید سیگنال‌های خرید و فروش، بسته به میزان نوسان بازار، استفاده شود، بنابراین تریدر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا در یک موقعیت پوزیشن لانگ (سیگنال خرید) یا پوزیشن شورت (سیگنال فروش) را انتخاب کند.

استراتژی میانگین محدوده واقعی در معاملات

اندیکاتور میانگین محدوده واقعی در ابتدا برای استفاده در بازار کالا ایجاد شد؛ اما از آن زمان به طیف گسترده‌ای از بازارها، شامل معاملات فارکس و سهام، گسترش یافته است. این اندیکاتور همچنین می‌تواند برای استراتژی‌های معاملاتی بلند مدت و کوتاه مدت مانند معاملات پوزیشن، معاملات روزانه و اسکالپینگ استفاده شود.

استفاده از اندیکاتور میانگین محدوده واقعی در فارکس

فارکس بزرگ ترین و نقد شونده ترین بازار مالی در جهان است و تریدرها اغلب ممکن است با ضررهای زیادی در ورود یا خروج از معاملات مواجه شوند. اگر یک تریدر از میانگین محدوده واقعی به طور مناسب در استراتژی خود استفاده کند، می‌تواند نوسانات فعلی بازار را ارزیابی کند و ببیند در کجا باید استاپ لاس و لیمیت اوردر را اعمال کند. هر چه میزان میانگین محدوده واقعی برای یک جفت ارز بیشتر باشد، باید از دستور استاپ لاس گسترده تری استفاده شود.

همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است؛ جایی که افزایش نوسانات بازار در نمودار کندل استیک جفت ارز GBP/JPY وجود دارد، شاخص محدوده واقعی نیز به شدت به سمت بالا پرش دارد. هنگامی که شکاف قیمتی وجود دارد، خط میانگین متحرک صاف و پایدار به نظر می‌رسد.

استراتژی معاملاتی میانگین محدوده واقعی (ATR) چیست؟

میانگین محدوده واقعی در معاملات روزانه

معاملات روزانه یک استراتژی کوتاه مدت است که هدف آن کسب سودهای کوچک اما مکرر، قبل از بستن تمام موقعیت ها در پایان روز است. به محض باز شدن بازارهای مالی در صبح، از جمله بورس‌های اصلی، میانگین محدوده واقعی از سطح بسته شدن روز قبل جهش می‌کند، که نشان می‌دهد نوسانات بازار در ابتدای روز بیشتر است. تریدرهای روزانه می‌توانند ازمیانگین محدوده واقعی برای اندازه گیری عملکرد قیمت به صورت روزانه و همچنین در کوتاه مدت استفاده کنند.

ماشین حساب حد ضرر ATR در مدیریت ریسک

هنگام تصمیم گیری معاملاتی بر اساس میانگین دامنه واقعی، مهم است که استراتژی خروج خود را در نظر بگیرید. بسیاری از تریدرها از دستورات استاپ لاس، به عنوان روشی برای خروج از معامله در صورت حرکت بازارها در جهت نامطلوب به سمت موقعیت خود استفاده می‌کنند. با این حال، اگر بازار به نفع شما حرکت می‌کند، می‌توانید نقطه خروج را تغییر دهید.

به عنوان مثال، هنگام تجزیه و تحلیل نمودار قیمت، تریدرها اغلب از ATR برای تعیین محل استاپ لاس استفاده می‌کنند. شما می‌توانید میزان ATR فعلی را در دو ضرب کنید و حد ضرر را در این سطح قرار دهید.

اگر قصد خرید طولانی دارید، می‌توانید استاپ لاس را زیر قیمت ورودی قرار دهید و اگر قصد دارید کوتاه مدت معامله کنید، حد ضرر را بالاتر از قیمت ورودی قرار دهید. اگر قیمت در جهت سود بالقوه حرکت کند، حد ضرر تا زمانی که موقعیت را ببندید، پس از رسیدن به سطح حد ضرر، به حرکت خود ادامه می‌دهد. این استراتژی، به عنوان استراتژی «خروج لوستر (chandelier exit)» شناخته می‌شود.

امتیاز دهید