آربیتاژ نرخ بهره (Arbitrage) چیست؟

به صورت کلی، آربیتراژ (Arbitrage) به یک استراتژی سرمایه‌ گذاری اشاره دارد که از ناکارآمدی بازار برای معامله تقریباً بدون ریسک استفاده می‌کند. نرخ بهره بر بازار اوراق قرضه و به میزان کمتری بر بازار سهام تأثیر دارد. البته نرخ بهره خارجی می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر اوراق قرضه خارجی یا سایر دارایی‌ها نیز داشته باشد. معمولا تشخیص اینکه می‌توان از تفاوت در نرخ بهره بین کشورها سود برد یا خیر عمل مشکلی است. نرخ بهره بین کشورها بر اساس چرخه اقتصادی کنونی آنها متفاوت است؛ که همین موضوع فرصتی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند. یک سرمایه گذار می‌تواند از طریق خرید ارز با ارز داخلی از مابه التفاوت نرخ بهره دو کشور سود ببرد. همانطور که گفته شد، آربیتاژ استراتژی برای معامله تقریبا بدون ریسک است. این استراتژی آربیتراژ، با توانایی‌های معاملاتی معامله‌گران، اکنون بسیار رایج است.

|at_cta_form|

آربیتراژ بهره تحت پوشش

متداول ترین نوع آربیتراژ نرخ بهره، آربیتراژ نرخ بهره تحت پوشش (covered interest rate arbitrage) نامیده می‌شود. این نوع آربیتاژ زمانی رخ می‌دهد که ریسک نرخ ارز با یک قرارداد فوروارد پوشش داده شود. از آنجایی که یک حرکت شدید در بازار ارز خارجی (فارکس) می‌تواند هرگونه سود حاصل از تفاوت نرخ ارز را از بین ببرد، سرمایه گذاران با یک نرخ ارز تعیین شده در آینده موافقت می‌کنند تا این ریسک را از بین ببرند. به عنوان مثال، فرض کنید که نرخ سود سپرده دلار آمریکا 1 درصد است، در حالی که همین نرخ در استرالیا نزدیک به 3.5 درصد بوده و نرخ مبادله جفت ارز  USD/AUD نیز 1.5000 است. یک سرمایه گذاری 100,000 دلاری در آمریکا با 1 درصد سود سپرده در یک سال منجر به ارزش آتی 101,000 دلار می‌شود. با این حال، مبادله USD با AUD و سرمایه گذاری در استرالیا منجر به ارزش آتی 103,500 دلار خواهد شد. با استفاده از قراردادهای فوروارد، سرمایه گذاران می‌توانند با قفل کردن نرخ ارز آتی، ریسک نرخ ارز را پوشش دهند.

معاملات انتقالی و انواع دیگر آربیتاژ

معاملات انتقالی یا کری ترید شکلی از آربیتراژ نرخ بهره است که شامل قرض گرفتن سرمایه از کشوری با نرخ بهره پایین و وام دادن آن در کشوری با نرخ بهره بالا است. این معاملات می‌توانند ماهیتاً پوششی یا غیرپوششی داشته باشند؛ در نتیجه، این معاملات به‌ویژه در کشورهایی مانند ژاپن، به‌خاطر حرکت‌های ارزی قابل توجه در یک جهت یا در جهت دیگر مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. در گذشته، ین ژاپن به دلیل پایین بودن نرخ بهره در این کشور به طور گسترده برای این اهداف استفاده می‌شد. در واقع، تا پایان سال 2007، تخمین زده می‌شد که حدود 1 تریلیون دلار در معاملات انتقالی ین سرمایه گذاری شده است. کلید معاملات انتقالی، یافتن فرصتی است که در آن نوسانات نرخ بهره بیشتر از نوسانات نرخ ارز باشد تا ریسک ضرر را کاهش داده و “انتقال” ایجاد کند. البته لازم به ذکر است که با بلوغ فزاینده سیاست‌های پولی، این فرصت‌ها در سال‌های اخیر بسیار اندک است؛ اما این به این معنا نیست که هیچ فرصتی وجود نداشته است.

ریسک نرخ بهره آربیتاژ

علیرغم منطق بی عیب و نقص، آربیتراژ نرخ بهره بدون ریسک نیست. بازار فارکس به دلیل فقدان مقررات منسجم و توافقات مالیاتی مملو از ریسک هستند. در واقع، برخی از اقتصاددانان معتقدند که آربیتراژ نرخ بهره تحت پوشش دیگر یک معامله سودآور نیست؛ مگر اینکه هزینه‌های مبادله را بتوان به نرخ‌های کمتر از بازار کاهش داد.

برخی از خطرات احتمالی دیگر عبارتند از:

  • رفتار مالیاتی متفاوت
  • کنترل ارز خارجی
  • انعطاف پذیر نبودن عرضه یا تقاضا (قابل تغییر نیست)
  • هزینه‌های تراکنش‌ها
  • لغزش در حین اجرا (تغییر نرخ در لحظه معامله)

شایان ذکر است که بخش عمده آربیتراژ نرخ بهره توسط سرمایه گذاران نهادی بزرگی انجام می‌شود که از سرمایه خوبی برخوردار هستند و می‌توانند از فرصت‌های کوچک با استفاده از اهرم (leverage) زیاد سود ببرند. این سرمایه گذاران بزرگ همچنین منابع زیادی برای تجزیه و تحلیل فرصت‌ها، شناسایی ریسک‌های بالقوه و خروج سریع از معاملاتی که در برخلاف میل آنها حرکت می‌کند در اختیار دارند. اگر قصد استفاده از معاملات انتقالی را دارید، باید از این خطرات مهم آگاه باشید و مطمئن شوید که قبل از شروع این معامله اطلاعات لازم را در اختیار دارید. بازارهای ارز می‌توانند بسیار پرنوسان و پرخطر باشند، به‌ ویژه زمانی که از مقادیر بالایی از مارجین و لوریج استفاده می‌شود. به طور کلی بهتر است در هنگام انجام معاملات از مارجین کمتری استفاده کرده و تمرکز خود را بیشتر بر روی فرصت‌های کوتاه مدتی باشد که قبلا درباره آنها تحقیق کرده‌اید. همچنین در صورت نیاز می توانید جهت افزایش سرمایه خود در بازار فارکس از سرویس های کاربردی مجموعه امیر تریدر همچون سیگنال فارکس و آموزش فارکس نیز استفاده کیند.

امتیاز دهید