اصطلاحات ابتدایی بازار فارکس که هر تریدری باید آنها را بداند.

اصطلاحات ابتدایی بازار فارکس که هر تریدری باید آنها را بداند.

صنعت فارکس مملو از اصطلاحات، کلمات اختصاری و کلمات غیرعادی است. همزمان با آشنایی با پلتفرم‌های متفاوت، عادت به انجام معاملات در این پلتفرم‌ها و اصطلاحات متفاوت می‌تواند چالش برانگیز باشد. عدم درک اصطلاحات جدید فارکس می‌تواند مانع بزرگی برای سودآوری یک تریدر باشد. این مقاله راهنمایی درباره برخی از اصطلاحات اصلی را ارائه می‌‌دهد که هر تریدر باید آنها را بداند تا در ایجاد دانش معاملات به آنها کمک کند.

کانال VIP فارکس

  1. جفت ارز

در حال حاضر 180 ارز شناسایی شده در 195 کشور دنیا در گردش است. به عنوان یک تریدر، می‌توان با استفاده از تحلیل‌های موجود در این بازار و تحقیقات برای تعیین عملکرد آن ارز در معاملات، عملکرد پیش روی یک ارز خاص را حدس زد. نحوه انجام معامله با این ارزها در بازار فارکس بر اساس عملکرد یک ارز در برابر ارز دیگر است. هنگام انتخاب یک ارز برای معامله، متوجه جفت بودن این ارزها خواهید شد.

می‌توانیم از جفت ارز EUR/USD به عنوان مثال استفاده کنیم. در این مثال اگر یورو را در برابر دلار آمریکا خریداری کنید، درواقع معتقدید که یورو قوی‌تر از دلار آمریکا عمل خواهد کرد. هر ارز در این بازار متشکل از یک کد سه حرفی است. برای مثال EUR/USD ، یک جفت ارز شامل خرید یورو و فروش دلار آمریکاست. در این مثال، EUR ارز پایه و USD ارز مظنه است.

  1. لوریج یا اهرم (Leverage)

اهرم، در اصل، پول قرض گرفته شده از یک حساب معاملاتی است. معامله با اهرم به تریدر این اجازه را می‌دهد تا پوزیشن معاملاتی با اندازه قرارداد بزرگ‌تر و با هزینه کمتر باز کند. معاملات لوریج شده روشی موثر برای معامله جفت ارزهای فارکس، ارزهای دیجیتال و موارد دیگر بدون سرمایه گذاری هنگفت است.

بیایید از یک جفت رایج فارکس GBP/USD به عنوان مثالی برای درک بهتر این موضوع استفاده کنیم. بر اساس اندازه قرارداد 100,000 در هر لات، یک تریدر بدون استفاده از اهرم به حدود 130,000 دلار نیاز دارد.

با استفاده از اهرم 1:500، تریدر می‌تواند یک پوزیشن معاملاتی را تنها با 260.00 دلار باز کند. در این حالت تریدر 130,000 دلار را تنها با 260 دلار در اختیار دارد.

 $260  = 500 / 130,000

  1. قیمت پیشنهادی و درخواستی (Bid and Ask)

قیمت پیشنهادی قیمتی است که یک تریدر مایل است یک جفت ارز را در ازای آن بفروشد. قیمت درخواستی نیز قیمتی است که یک تریدر جفت ارز را در ازای پرداخت این قیمت خریداری می‌کند. تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی به عنوان اسپرد (Spread) شناخته می‌شود.

  1. خرید لانگ / شورت

وقتی یک تریدر به صورت لانگ وارد یک ارز می‌شود ، قسمت اول جفت ارز خریداری شده و قسمت دوم آن فروخته می‌شود. لانگ یا خرید یک ارز به این معنی است که تریدر انتظار افزایش قیمت دارد.

وقتی یک تریدر به صورت شورت وارد یک ارز می‌شود، قسمت اول جفت ارز فروخته شده و قسمت دوم آن خریداری می‌شود. شورت یا فروش یک ارز به این معنی است که تریدر انتظار کاهش قیمت دارد.

  1. مارجین (Margin)

مارجین سرمایه اولیه‌ای است که یک تریدر برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی باید ارائه دهد. مارجین همچنین به تریدر این فرصت را می‌دهد که اندازه موقعیت معاملاتی خود را بزرگ‌تر کند.

هنگام معامله با مارجین، تریدر فقط باید درصدی از ارزش کامل یک پوزیشن را برای باز کردن معامله ارائه دهد. با وجود اینکه مارجین راه را برای معاملات اهرمی باز می‌کند؛ اما باید مراقب باشید زیرا مارجین هم سود و هم ضرر را افزایش می‌دهد.

  1. پیپ (PIP)

هر پیپ (pip) مخفف عبارت «درصد در نقطه» یا «نقطه بهره قیمت» است که معادل انگلیسی آن «percentage in point» یا «price interest point» است. پیپ مقدار کوچکی از تغییر یک جفت ارز در بازار فارکس را نشان می‌دهد. پیپ واحدی استاندارد و در واقع کوچک‌ترین مقداری است که ارز مظنه قادر به تغییر است.

  1. اندازه لات (Lot)

لات در معاملات فارکس اندازه معامله / پوزیشن است که تریدر باز خواهد کرد. 1 لات در معاملات استاندارد فارکس بر روی یک جفت ارز معادل 100000 واحد از ارز پایه جفت است.

  1. خرسی (نزولی) / گاوی (صعودی)

احساسات موجود در بازار دیدگاهی از عملکرد یک بازار خاص یا به طور کلی بازار سهام ارائه می‌دهد. وقتی احساسات بازار صعودی یا گاوی است، بدان معنی است که قیمت در حال افزایش است و وقتی احساسات بازار نزولی یا خرسی است، بدان معنی است که قیمت در حال کاهش است.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید، اصطلاحات زیادی در دنیای تجارت فارکس وجود دارد. به ‌عنوان یک تریدر، باید همیشه مطالعه، یادگیری و دانش کافی داشته باشید تا به تریدر بهتری تبدیل شده و در نهایت سود بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید

سیگنال فارکس چیست؟

بررسی 5 استراتژی برتر بازار فارکس بر اساس سطوح حمایت و مقاومت

امتیاز دهید