4 فاکتور که روند بازار فارکس را تشکیل می‌دهند

4 فاکتور که روند بازار فارکس را تشکیل می‌دهند

در یک بازه زمانی کوتاه مدت یا بلند مدت، در یک بازار روند تغییرات از یک قیمت به قیمت دیگر سود و زیان را ایجاد می‌کند و ترند یا روند به سرمایه‌گذار اجازه کسب سود می‌دهد. چهار عامل اصلی وجود دارد که علاوه بر روندهای بلند مدت، باعث نوسانات کوتاه مدت نیز می‌شوند. این عوامل عبارتند از دولت، معاملات بین المللی، سفته بازی و انتظار و عرضه و تقاضا. در ادامه با مطلب “4 فاکتور که روند بازار فارکس را تشکیل می‌دهند” همراه ما باشید.

نیروهای عمده بازار

یادگیری اینکه چگونه این عوامل در دراز مدت روند بازار را تشکیل می‌دهند، بینشی در مورد چگونگی وقوع روندهای آینده ارائه می‌دهد. در ادامه این 4 فاکتور مهم را بررسی می‌کنیم:

دولت (Government)

دولت تسلط زیادی بر بازارهای آزاد دارد. سیاست‌های مالی و پولی که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی اعمال می‌کنند تأثیر عمیقی بر بازار مالی دارد. برای مثال با افزایش و کاهش نرخ بهره، فدرال رزرو ایالات متحده می‌تواند به طور موثری رشد را در داخل کشور کاهش داده یا برای سرعت بخشیدن به آن تلاش کند. به این فرایند سیاست پولی گویند. اگر مخارج دولت افزایش یابد، این به عنوان سیاست مالی شناخته می‌شود و برای کمک به کاهش بیکاری و یا تثبیت قیمت‌ها استفاده می‌شود. با تغییر نرخ بهره و مقدار دلار موجود در بازار آزاد، دولت‌ها قادر به تغییر میزان سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور خواهند بود.

معاملات بین المللی (International Transactions)

جریان وجوه بین کشورها بر قدرت اقتصاد یک کشور و پول آن تأثیر می‌گذارد. هر چه پول بیشتری از یک کشور خارج شود، اقتصاد و ارز کشور ضعیف‌تر می‌شود. کشورهایی که صادرات انجام می‌دهند، چه کالای فیزیک و چه خدمات، مدام پول وارد کشور کرده و ارز خود را تقویت می‌کنند. این پول دوباره برای سرمایه‌ گذاری استفاده می‌شود و بازارهای مالی آن کشور را تحریک می‌کند.

4 فاکتور که روند بازار فارکس را تشکیل می‌دهند - امیر تریدر

تراز پرداخت‌ها بین کشورها و قدرت‌های اقتصادی به‌طور روزانه دشوار است، اما نقش مهمی در روند های بلندمدت بازار فارکس و بسیاری از بازارها ایفا می‌کنند. بازارهای ارز معیاری هستند که نشان می‌دهد پول و اقتصاد یک کشور در مقایسه با کشورهای دیگر چه عملکردی دارد. تقاضای بالا برای یک ارز به این معنی است که ارز نسبت به سایر ارزها افزایش قیمت خواهد داشت.

سفته بازی و انتظار (Speculation and Expectation)

سفته بازی و انتظارات جزء جدا نشدنی سیستم مالی هستند. مشتریان، سرمایه گذاران و سیاستمداران همگی دیدگاه متفاوتی درباره آینده اقتصاد و تاثیر آن بر عملکرد امروز دارند. انتظار از اقدامات اینده به اقدامات فعلی بستگی دارد؛ این اقدامات روندهای فعلی و آینده را شکل می‌دهد. شاخص‌های سنتیمنت معمولاً برای سنجش احساس گروه‌های خاص در مورد اقتصاد فعلی استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل این شاخص‌ها و همچنین سایر اشکال تحلیل فاندامنتال و تکنیکال انتظاری از نرخ‌های آینده قیمت و جهت روند بازار را به وجود می‌آورد.

عرضه و تقاضا (Supply and Demand)

عرضه و تقاضا برای محصولات، خدمات، ارزها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها یک فشار کششی در قیمت‌ ایجاد می‌کند. قیمت و نرخ با تغییر عرضه یا تقاضا تغییر می‌کنند. اگر تقاضا افزایش یافته و عرضه شروع به کاهش کند، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. اگر عرضه بیش از تقاضای فعلی افزایش داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. در شرایطی که عرضه نسبتاً ثابت باشد، با افزایش یا کاهش تقاضا، نوسان قیمت‌ها بیشتر و کمتر خواهد شد.

استراتژی اسکالپینگ فارکس چیست؟ (بخش دوم)

تاثیر عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا بر افراد، شرکت‌ها و کل بازارهای مالی تاثیر می‌گذارد. در برخی بازارها، مانند بازار کالا، عرضه توسط یک محصول فیزیکی تعیین می‌شود. به طور مثال عرضه و تقاضا برای نفت به طور مداوم در حال تغییر است و قیمتی را تنظیم می‌کند که یکی از فعالان بازار حاضر است برای نفت بپردازد.

با کاهش عرضه یا افزایش تقاضا، ممکن است قیمت نفت در بلند مدت افزایش داشته باشد؛ زیرا فعالان بازار برای دستیابی به عرضه به ظاهر محدود کالا از یکدیگر پیشی می‌گیرند. تامین کنندگان خواستار قیمت بیشتر هستند و تقاضای بیشتر، قیمتی را که خریداران حاضر به پرداخت آن هستند بالاتر می‌برد.

بازارهای مالی عملکردی مشابه دارند. ارزها در مقیاس کوتاه مدت و بلند مدت نوسان کرده و روند را ایجاد می‌کنند. کم شدن عرضه به قیمت فعلی، خریداران را مجبور به خرید به قیمت‌های بالاتر می‌کند و افزایش قیمت‌ زیادی ایجاد می‌کند. اگر گروه بزرگی از فروشندگان وارد بازار شوند، ورود آنها باعث افزایش عرضه شده و احتمالاً قیمت‌ را پایین می‌آورد.

جمع بندی

عوامل بیان شده می‌توانند باعث نوسانات کوتاه مدت و بلند مدت در بازار شود؛ اما درک اینکه چطور همه این عناصر در ایجاد روند موثر هستند، اهمیت بالایی دارد. در حالی که همه این عوامل کاملا متفاوت هستند؛ اما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. دستورات دولت ممکن است بر معاملات بین المللی تأثیر بگذارد که در سفته بازی و تغییرات عرضه و تقاضا می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. انتشار اخبار دولتی، تغییرات پیشنهادی در هزینه‌ها یا سیاست‌های مالیاتی، و همچنین تصمیمات فدرال رزرو برای تغییر یا حفظ نرخ‌های بهره نیز می‌تواند تأثیر چشمگیری بر روندهای بلند مدت داشته باشد. در کوتاه مدت، این اخبار می‌تواند باعث نوسانات قیمتی بزرگی شود زیرا تریدرها و سرمایه‌ گذاران در پاسخ به اطلاعات خرید و فروش انجام می‌دهند.

این حوزه‌ها همه به هم مرتبط هستند زیرا شرایط آینده بر روی تصمیمات فعلی تاثیر می‌گذارد و این تصمیمات فعلی هستند که روندها را شکل می‌دهند. دولت ها عمدتا از طریق سیاست‌های پولی و مالی بر روندها تأثیر می‌گذارد. این سیاست‌ها بر معاملات بین المللی تأثیر می‌گذارد که به نوبه خود بر روی قدرت اقتصادی تأثیر دارد. حدس و گمان و انتظارات، قیمت‌ها را بر اساس قیمت احتمالی دارایی در آینده هدایت می‌کند. در نهایت، تغییرات در عرضه و تقاضا روند را ایجاد می‌کند؛ زیرا فعالان بازار باید بر سر بهترین قیمت با یکدیگر رقابت کنند.

بیشتر بخوانید:

یک استراتژی معاملاتی ساده و سودبخش

چگونه اندازه استاپ لاس را هنگام معامله حساب کنیم؟

معرفی و بررسی چند استراتژی مهم بازار فارکس

امتیاز دهید