مهارت‌های ضروری برای یک تریدر فارکس

در دنیای پیشرفته امروزی، هرکسی این فرصت و امکان را دارد که در بازار فارکس و یا دیگر بازارهای مالی، معامله کند و به عبارتی یک تریدر فارکس شود. ولی آیا همه در این بازارها موفق هستند و می‌توانند سود به دست آورند؟ قطعا خیر. از میان تعداد زیادی از معامله گرانی که در بازار فارکس مشغول ترید کردن هستند، عده کثیری ضرر کرده و نمی‌توانند سود کنند.

در بازار فارکس تنها تریدرهایی می‌توانند موفق شوند و سود به دست آورند که به خوبی آموزش دیده، مهارت کسب کرده و استراتژی معاملاتی مناسبی انتخاب کرده باشند. بنابراین هر تریدری برای موفقیت در دنیای فارکس باید 4 مهارت را حتما داشته باشد. بازار فارکس، یک بازار پرشتاب و سودآور است که گاهی ممکن است غیرقابل پیش‌بینی و پرنوسان شود. برای آنکه به یک معامله گر سودآور تبدیل شوید، باید مطمئن شوید که مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اید. در ادامه همراه ما باشید تا مهارت‌هایی که لازم است تریدر فارکس داشته باشد را بررسی کنیم.

مهارت تجزیه و تحلیل قوی

تریدر فارکس برای آنکه موفقیت خود را در این بازار تضمین بکند، باید به خوبی آموزش ببیند و مهارت‌های لازم را کسب کند. یکی از این مهارت‌ها، مهارت تجزیه و تحلیل است. در بازار فارکس حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات وجود دارد و یک تریدر موفق باید بتواند به خوبی آن را تحلیل کند.

یک تریدر موفق باید مهارت‌های اولیه ریاضی را بلد باشد تا بتواند تعداد پیپ‌های هدف خود، سود مورد انتظارش و… را محاسبه کند. همچنین استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال مانند ابزار فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص جریان پول، استوکاستیک، میانگین متحرک، باندهای بولینگرو ترسیم کردن استراتژی‌های ورود و خروج از معامله نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌های بازار دارد.

گذشته از یادگیری استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال، یک تریدر فارکس باید تحلیل فاندامنتال یا بنیادی نیز بلد باشد تا بتواند اخبار و رشد اقتصادی کشورهای مختلف را که توسط دولت یا بانک مرکزی آن کشور منتشر می‌شود تحلیل کند. چون همانطور که می‌دانید فارکس بازار تبادل ارز خارجی است و اخبار و شاخص‌های اقتصادی تاثیر زیادی بر روی ارزش ارز یک کشور می‌گذارد.

بنابراین معامله گر زمانی موفق می‌شود که بتواند با مهارت ریاضی، قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌ها را یاد بگیرد و بتواند با استفاده از آنها برای خود استراتژی معاملاتی طراحی کند. یادگیری این مهارت از راه‌های مخلفی از جمله دیدن ویدیوهای آموزشی امکان‌پذیر است.

مقاومت ذهنی و خودساختگی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر تریدر فارکس باید داشته باشد خودساختگی و مقاومت ذهنی است. این دو مورد که روانشناسی فارکس هم نامیده می‌شوند یک مهارت اساسی برای معامله گر است و موفقیت او به آن بستگی دارد. اگر یک معامله گر نتواند اعصاب خود را آرام نگه دارد و همیشه احساساتی تصمیم بگیرد، نه تنها مرتب ضرر می‌کند، بلکه احتمال دارد به تدریج علاقه خود را به ترید کردن از دست بدهد. بنابراین بسیار مهم است که یک تریدر انضباط و قدرت ذهنی داشته باشد و تلاش کند تا منطقی تصمیم بگیرد.

شکست خوردن و ضرر کردن برای هر تریدری رخ می‌دهد و هیچ معامله گری پیدا نمی‌شود که همیشه سود کرده و هیچ وقت ضرر را تجربه نکرده باشد. درواقع ضرر کردن یک بخش از یادگیری فارکس است و زمانی که یک تریدر شکست خورده و ضرر می‌کند یاد می‌گیرد که آن رفتار را انجام ندهد و به بیانی از اشتباه خود درس می‌گیرد. یک تریدر موفق نباید بر شکست‌های خود تمرکز کرده بلکه باید با استراتژی معاملاتی که دارد بر روی اهداف خود متمرکز بماند.

روانشناسی معامله موضوع مهمی است و معمولا تریدرها می‌توانند با خواندن کتاب‌های مربوطه به مهارت‌های خودساختگی و مقاومت ذهنی دست پیدا کنند. به گفته نورمن ولز، نویسنده کتاب روانشناسی معامله (Trading Psychologie of): «معامله موثر مستلزم اصلاح شخصیت شما است.»

مهارت لازم برای تریدر فارکس

نگهداری سوابق معاملاتی

یکی از مهارت‌های مهمی که تریدرهای فارکس باید داشته باشند اما اغلب از سوی آنها نادیده گرفته می‌شود، نگهداری سوابق معاملاتی است. اینکه یک تریدر بتواند سوابق معاملاتی خود را به طور دقیق نگهداری کرده و آنها را تحلیل و بررسی کند، برای او سود غیرقابل انکاری به همراه خواهد داشت.

زمانی که یک معامله گر سوابق معاملاتی خود را ضبط و نگهداری می‌کند بهتر می‌تواند یک استراتژی معالاتی برای خود پیدا کند. تریدر فارکس با پیدا کردن یک استراتژی معاملات موفق‌تری دارد؛ چون با مراجعه به معاملات قبلی و روش‌هایی که امتحان کرده می‌تواند آنها را بهینه‌سازی کند و راه حل کارآمدی برای مشکلات خود پیدا کند.

علاوه بر آن داشتن یک ژورنال معاملاتی به شما کمک می‌کند که نگاهی به تاریخ معاملات خود بی‌اندازید و اشتباهاتی که در گذشته انجام دادید را تکرار نکنید. به عبارتی ژورنال معاملاتی یک منبع از معاملات پیشین به شما می‌دهد و می‌توانید یک خلاصه از وضعیت حساب معاملاتی خود داشته باشید.

به عنوان یک تریدر مبتدی برای تنظیم یک ژورنال معاملاتی باید موارد زیر را ثبت و یادداشت کنید:

  • نقطه ورود
  • حد ضرر
  • حد سود
  • مدیریت سرمایه
  • و…

پیدا کردن درک اساسی از فارکس

چهارمین مهارت مهمی که یک تریدر فارکس باید داشته باشد، درک اصول اساسی بازار فارکس است. هیچ کسی نباید بدون آنکه درک کند فارکس و ترید کردن چیست، معامله‌ای باز کند. در معاملات ارزهای خارجی همانطور که امکان خوب سود کردن و کسب درآمد دلاری وجود دارد، به همان اندازه نیز امکان ضرر کردن وجود دارد. برای آنکه تریدر ضررهای بزرگی متحمل نشود، باید در وهله اول بفهمد که سرمایه گذاری چیست و به خوبی در زمینه فارکس آموزش ببیند.

بهتر است معامله گر وقتی حس کرد به خوبی ترید کردن و استراتژی‌های معاملاتی را درک می‌کند و می‌تواند روند و حرکات قیمتی را تشخیص دهد، معامله را آغاز کند. بنابراین باید تحلیل‌های تکنیکال و فاندامتال بی‌آموزد.

توصیه ما برای افرادی که آشنایی زیادی با بازار فارکس نداشته و یا تازه آموزش دیده‌اند این است که ابتدا یک حساب دمو در بروکر باز کنند و در آن معامله انجام دهند. معاملات در حساب دمو آزمایشی است و معامله گر هیچ پولی از دست نمی‌دهد، صرفا در یک بستر مشابه با بازار فارکس، تمرین می‌کند.

مجموعه امیر تریدر یک کانال سیگنال vip دارد و در آن روزانه چندین سیگنال قرار می‌دهد. افرادی که توانایی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ندارند، می‌توانند با استفاده از این سیگنال‌ها ترید کرده و سود دلاری به دست آورند. توجه داشته باشید که عضویت در کانال سیگنال فارکس اگر در یکی از بروکرهای آلپاری، آمارکتس و لایت فارکس حساب دارید رایگان است.

4/5 (1 امتیاز)