لات در فارکس چیست؟

لات در فارکس بخشی جدایی‌ناپذیر از معاملات این بازار است.  برای درک کامل معاملات فارکس، باید مفاهیم زیادی را یاد گرفت. معمولاً هر اصطلاح با دیگری مرتبط است، به همین خاطر نمی‌شود از نفهمیدن یک قسمت گذشت. در این مقاله یک نمای کلی از انواع مختلف اندازه‌های لات و مقدار هریک خواهید خواند.

لات چیست؟

لات عنصر مهمی در ترید فارکس و مدیریت سرمایه است. در یک جمله لات به عنوان اندازه یک معامله در فارکس تعریف می‌شود. همچنین به مجموعه‌ای از واحدها در بازار ارز خارجی اشاره دارد. از ابتدای زمان معاملات فارکس، ارزها در مقادیر مشخصی ترید می‌شدند که به لات معروف بود. انتخاب یک لات به نوع حسابی که در بروکر فارکس افتتاح کرده‌اید بستگی دارید.

برای این که مفهوم لات در فارکس بهتر جا بیفتد به این مثال توجه کنید. فرض کنید مایل به ترید جفت ارز EUR/USD هستید. برای معامله ارزها، باید اندازه لات یا اندازه تراکنش مدنظرتان را انتخاب کنید. پس از انتخاب یک بروکر فارکس، بروکرواحدهای خاصی را برای باز کردن پوزیشن در بازار معاملات در اختیارتان می‌گذارد.

اگر مبلغ پیشنهادی 1000 واحد USD/EUR برای باز کردن یک پوزیشن باشد، این اندازه لات آن معامله شما است. 1000 واحد یک میکرو لات است، پس خرید یک لات کوچک USD/EUR را انتخاب کرده‌اید. افزایش نرخ ارز نشان‌دهنده روش سودآور ترید شما و کاهش نرخ ارز نشان‌دهنده ضرر است.

برای محاسبه سود یا زیان در معاملات فارکس، باید PIP VALUE را در LOT SIZE ضرب کنید. این مفهوم در مقاله‌ای مربوط به ارزش پیپ کامل توضیح داده شده است.

اندازه لات فارکس

لات‌ها براساس اندازه به چند دسته تقسیم می‌شوند. در معاملات فارکس دسته‌های کمی از اندازه لات وجود دارد. این دسته‌ها به اندازه حساب تریدرها بستگی دارد. از سوی دیگر، اندازه Lot به اهرمی که تریدر از آن استفاده می‌کند هم بستگی دارد. واحدها برای هر یک از اندازه‌های لات‌ها از نانو تا استاندارد ثابت هستند.

میکرو لات 0.1 مینی لات و 0.01 لات معمولی است. به عبارت دیگر یک مینی لات برابر با 10 میکرو لات و 100 میکرو لات برابر با 1 لات معمولی است.

نانو لات

نانو لات کوچک‌ترین مقدار لات است که از 100 واحد شروع می‌شود. در معاملات فارکس، تریدرها این امکان را دارند که اندازه موقعیت معاملاتی را با توجه به مبلغ معامله انتخاب کنند. لات نانو به تریدرها کمک می‌کند تا با مقدار بسیار کمی معامله کنند.

شروع با مقدار کم کمک می‌کند تا میزان ریسک خود را کنترل کنید و ترید آسان‌تری داشته باشید. سطح استرس در چنین تریدی استرس شما را بالا نمی‌برد، چرا که شروع با 100 واحد فقط 1٪ ریسک کردید.

لات در فارکس

میکرو لات

لات میکرو با مقدار 1000 واحد ارز شروع می‌شود. مقدار پیپ میکرو لات 0.1 است. بنابراین، ارز پایه 1000 واحد خواهد بود. فرض کنید، شما آماده باز کردن یک پوزیشن EUR/USD هستید. پس 1000 واحد از ارز پایه را معامله می‌کنید. در اینجا یورو ارز پایه است و تریدر می‌تواند 1000 واحد را بخرد یا بفروشد.

یک میکرو لات در فارکس برای آن دسته از تریدرهایی مناسب است که می‌خواهند با اهرم بالاتر پوزیشن باز کنند. این نیز یکی از کوچک‌ترین لات‌ها در معاملات فارکس است. کسانی که دارایی حدود 200 تا 500 دلار دارند،  می توانند با میکرو لات فارکس ترید کنند. معامله با این لات خرد سبب می‌شود بدون لوریج (اهرم) سنگین معامله کنید. حتی برای کسانی که مدیریت سرمایه مناسبی دارند، گزینه خوبی است.

مینی لات

سایز مینی لات در فارکس برای آن دسته از تریدرها است که در این حوزه مبتدی هستند یا می‌خواهند ترید را شروع کنند. با استفاده از این لات سعی می‌کنند وارد بازار معاملات شوند تا شیوه ترید را بیاموزند. ارزش مینی لات 1 دلار است (به اندازه هر پیپ). در مینی لات، سیر قیمت در مقادیر بسیار کمی  اتفاق می‌افتد. مینی لات با مبلغ 10000 دلار شروع می‌شود.

مینی حساب یا مینی لات فارکس گاهی حتی برای سرمایه‌گذاران بزرگی که قصد ندارند کل پول خود را در یک بازار معاملاتی قرار دهند عاقلانه است. اشاره دارد به همان مثل معروف «همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید». اگر حساب ترید 2000 دلاری داشته باشد، می‌توانید با مینی لات معامله کنید.

لات استاندارد

استاندارد لات اندازه لات معمولی در بازار معاملات فارکس است. با این اندازه لات تریدرها می‌توانند با 1000 واحد در میکرو لات و 10000 واحد مینی لات ترید کنند. در لات استاندارد تریدر قادر است با 100000 واحد ارز پایه معامله کند. اغلب تریدرهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که اگر ارزش حساب شما 25000 دلار یا بیشتر است، از لات استاندارد استفاده کنید.

اهمیت تریدر با لات‌های کوچک

به طور کلی، اندازه لات فارکس توسط بروکر انتخابی هر تریدر ارائه می‌شود. شما باید بسته به مقدار پولی که می‌خواهید در حساب فارکس خود سرمایه‌گذاری کنید، اندازه لات معاملات را انتخاب کنید. عاقلانه است که با یک اندازه کوچک‌تر شروع کنید. زیرا اندازه لات کوچک به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی در این بازار معاملاتی دوام بیاورید.

امتیاز دهید