راه‌های تشخیص بروکر کلاهبردار | دستکاری قیمت در بروکر های فارکس

یکی از بحث‌های همیشگی در جمع تریدرهای فارکس دستکاری قیمت در بروکر ها است. معمولاً تریدرهایی که معاملات خود را می‌بازند، ادعا دارند که تقصیرها گردن بروکر است که قیمت را بالا و پایین کرده است. این درحالی است که تریدرهایی که وین ریت بالا دارند این مشکل را از سمت بروکر نمی‌دانند و به‌نظرشان تریدرهای بازنده مسئولیت اشتباهشان را نمی‌پذیرند. کدام یک درست می‌گویند؟ در ادامه این نوشته با ما باشید تا ته توی این ماجرا را در بیاوریم که آیا بروکرهای فارکس قیمت را دستکاری می‌کنند؟

متأسفانه باید اعلام کنیم که گاهی بعضی بروکرها قیمت را دستکاری می‌کنند تا تریدرها بیش از یک حد مشخصی ضرر نکنند. البته باید تأکید کنیم که این موضوع معمولاً در بروکرهای غیرقانونی رایج‌تر است. راه حل این موضوع به طور مختصر این است که با یک بروکر رگوله و ECN/STP کار کنید چرا که نمی‌توانند قیمت را دستکاری کنند.

آیا بروکر های فارکس قیمت را دستکاری می‌کنند؟

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم جواب کوتاه آن این است که «بله دستکاری قیمت اتفاق می‌افتد». ناامید نشوید و ادامه متن را بخوانید. امروزه بروکرهای خیلی کمی هستند که این کار را انجام می‌دهند. نوع خاصی از بروکرها چنین می‌کنند. این اتفاق بیشتر در بروکرهای B-Book فارکس رخ می‌دهد که مارکت میکر هستند.

این بدان معنا است که همه بروکرهای مارکت میکر می‌توانند قیمت را دستکاری کنند؟ البته که نه. واضح است که رگوله بودن در این زمینه بسیار مهم است. منظور بروکرهایی است که تحت نظارت معتبری نیستند.

در روزهای اولیه معامله گری آنلاین فارکس، معامله گرانی وجود داشتند که شکار بروکرهای کلاهبردار می‌شدند. دلیل ان هم این بود که اکثر کارگزاران غیرقانونی بودند و صرفاً علیه تریدرهای خود معامله می‌کردند.

بروکرهای فارکس ECN/STP

مطمئن‌ترین بروکری که می‌توانید با آن معامله کنید، یک کارگزار ECN/STP است. بروکر های ECN/STP  نمی‌توانند هیچ قیمتی را دستکاری کنند زیرا با مشتریان خود معامله نمی‌کنند. آن‌ها به سادگی سفارش تریدر را به معامله گران دیگر در اوردر بوک (order book) خود ارسال می‌کنند.

این کارگزاران معمولا بسیار تحت نظارت هستند و بهترین شهرت را در سوشال های تریدینگ و آنلاین دارند. نه تنها این، که معمولاً اسپردهای کمی هم به ازای معاملات دریافت می‌کنند.

هنگامی که با یک کارگزار ECN معامله می‌کنید، همان قیمتی را وارد می‌شوید که آن‌ها از ارائه دهندگان نقدینگی خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر مستقیم وارد معامله می‌شوید. شما می‌توانید از نقدینگی و قیمت گذاری بین بانکی بهره مند شوید، در حالی که فقط کمیسیون کمی برای هر معامله پرداخت می‌کنید.

اینطور مطمئن خواهید بود که از شما کلاهبرداری نمی‌شود و معمولاً منجر به سود بیشتر و نتایج دقیق‌تری برای تریدرها می‌شود.

بروکر کلاهبردار

کارگزاران فارکس  B-Book

بروکر های فارکسی که به طور بالقوه می‌توانند قیمت ها را دستکاری کنند، به عنوان کارگزاران B-Book شناخته می‌شوند. این نوع بروکر می‌تواند در برابر پوزیشن های شما معامله کند و راه‌های مختلفی برای دستکاری قیمت به نفع خود دارند.

یکی از راه هایی که این کارگزاران فارکس آنلاین قیمت را دستکاری می‌کنند، استفاده از « price gun» یا «stop hunting» است. اینجاست که آن‌ها به سادگی قیمت را غیرواقعی بالا یا پایین نگه می‌دارند، فقط برای اینکه استاپ لاس شما را فعال کنند. پس از بسته شدن پوزیشن،  موقعیت های معاملاتی به حالت عادی برمی‌گردانند.

این بروکرها اکثراً غیرقانونی هستند و معمولاً رگوله‌های معتبری ندارند.

بروکر B-book همچنین می‌توانند قیمت را با تغییر اسپرد و عمق بازار (DOM) دستکاری کنند تا تریدرها را در موقعیت‌های ضررده قفل کنند و سپس برای سود گرفتن مرتب از معاملات خارج شوند.

بدون نیاز به ثبت نام و ترید با نوسان قیمت ها هم می‌توان با توجه به یک سر از ویژگی‌ها متوجه شد که یک بروکر برای حساب باز کردن مناسب نیست.

  • توسط هیچ نهاد حاکمیتی رگوله نشده باشد.
  • حضور محدود آنلاین داشته باشد
  • فقط اهرم‌های  1:500 / 1:1000+ را به معامله گران ارائه می‌دهد.
  • سپرده های خیلی کم را هم می‌پذیرد.
  • فقط قابلیت واریز و برداشت با ارزهای دیجیتال را داشته باشد.
  • فقط مبتنی بر یک پلتفرم معاملاتی محدود باشد.

اگر بروکری تمام این موارد را داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند قیمت را دستکاری کند و بهتر است با احتیاط بیشتری در آن حساب باز کنید. مهم‌ترین مورد رگوله نبودن توسط نهادهای نظارتی معتبر است.

تشخیص بروکر کلاهبردار

بروکر معتبر

حال اگر بروکری ویژگی‌های زیر را داشته باشد برای افتتاح حساب گزینه بهتری است:

  • به شدت در حوزه های قضایی متعدد تنظیم شده است (FCA یک مثال عالی است.)
  • داشتن پشتیبانی تلفنی
  • دفاتر در چندین مکان مختلف
  • پردازش تراکنش ها به ارز FIAT
  • شهرت آنلاین
  • حساب های ECN/STP
  • ارائه حداکثر اهرم (نه فقط 1:1000)
  • چندین گزینه پلتفرم (نه فقط MT4)
  • حداقل مبلغ سپرده حدود 50 تا 200 پوند است..

اینها اکثریت ویژگی های یک کارگزار معتبر و تنظیم شده فارکس هستند. درواقع مواردی از چیزهایی هستند که بروکر های فارکس نمی‌توانند آن‌ها را مثل قیمت دستکاری کنند.

همیشه مطمئن شوید که تحقیقات شما کامل است و از شرایط و ضوابط بروکرها راضی هستید. اگر نه، پس حساب باز نکنید. ما در مجموعه امیرتریدر به شدت توصیه می‌کنیم از سایت های مقایسه بروکرمانند  55BrokersOpens و ForexBrokersOpens استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با بروکرهای معتبری که در سایت امیر تریدر نام برده شده است، کار کنید. شما با کدام کارگزار معتبر فارکس کار کرده‌اید و از آن راضی بوده‌اید؟ نظر خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید