تحلیل شاخص دلار آمریکا و دلایل اهمیت USDX

برای سرمایه گذاران، تحلیل گران، شرکت های تجاری و دولت ها تشخیص نوع عملکرد دلار، در بازارجهانی اهمیت زیادی دارد. اطلاع از ارزش فعلی دلار در جهان و تحلیل شاخص دلار آمریکا، به تحلیل گران کمک می کند که تاثیر دلار را بر عرضه و تقاضا، قیمت مصرف کننده و شرایط کلی اقتصادی بسنجند. به دلیل اهمیت زیاد شاخص دلار در این مقاله تحلیل شاخص دلار را بررسی کرده ایم.

شاخص (USDX) چیست و چه اهمیتی دارد؟

شاخص دلار آمریکا به این دلیل اهمیت دارد که با بالا تر رفتن شاخص دلار، ارزش دلار هم بیش تر می شود و روی اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد. به‌ همین خاطر، تحلیل‌گران بازارهای مالی و کارشناسان، به‌صورت مداوم تغییرات USDX را زیر نظر می‌گیرند.

اقتصاددانان از شاخص دلار آمریکا (USDX) برای سنجش عملکرد اقتصادی آمریکا و تحلیل شاخص دلار آمریکا، به‌خصوص در بخش‌های صادرات و واردات استفاده می‌کنند. هرچه صادرات این کشور بیشتر باشد، تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافته و قیمت دلار بالا می‌رود. با قدرت‌گیری بیشتر این ارز، DXY  نیز افزایش می‌یابد. برای سنجش عملکر اقتصادی آمریکا، اقتصاددانان از شاخص دلار آمریکا (DXY) استفاده می کنند. اقتصاددانان در بخش های صادرات و وادرات بررسی جدی انجام میدهند چون هرچقدر صادرات این کشور بیشتر باشد، به دلیل بالارفتن تقاضا برای دلار آمریکا، قیمت دلار نیز افزایش می یابد.

با کاهش دلار آمریکا ممکن است قیمت کالاهای با ارزشی مثل طلا افزایش یابد و بالعکس. در بعضی از شرایط ممکن است قدرت خرید دلار کاهش پیدا کند و این باعث افزایش هزینه برای تولید کنندگان به دلیل خرید کالا شود. این کار موجب کاهش سود تولید کنندگان و در نهایت آسیب به کل درآمد آن ها خواهد شد. برای اندازه‌گیری قدرت نسبی دلار، این ارز با 6 ارز خارجی دیگر مقایسه می‌شود و به این خاطر که اقتصاد هر‌کدام از این کشورها ازنظر حجم با یکدیگر متفاوت است، تأثیر آن‌ها نیز در شاخص دلار باهم تفاوت دارد. ارزهایی که روی USDX تاثیر دارند به ترتیب عبارتند از:

یورو: ۵۷.۶درصد
ین ژاپن: ۱۳.۶درصد
پوند انگلیس: ۱۱.۹درصد
دلار کانادا: ۹.۱درصد
کرون سوئد: ۴.۲درصد
فرانک سوئیس: ۳.۶درصد

 

شاخص (USDX) چیست

در شاخص دلار USDX، DX و DXY چه تفاوتی دارند؟

به طور معمول برای اشاره به شاخص دلار آمریکا از سه علامت اختصاری USDX، DX و DXY استفاده می‌شود. با این حال، هر کدام از این سه نماد، مفهوم جداگانه‌ای را به ما می‌گویند که به صورت زیر است:

DX: صرافی جهانی برای بیان قرارداد های آینده شاخص دلار آمریکا از این نماد استفاده می کنند.

USDX: این نماد برای شاخص دلار آمریکا به کار می رود. اگر مبحث شما به طور کلی راجب شاخص دلار آمریکا بود بهتر است از USDX استفاده کنید.

DXY: رایج ترین نماد برای بیان ارزش دلار آمریکا، DXY است.

چه مواردی باعث تغیر شاخص دلار آمریکا در طول زمان می شود؟

قیمت DXY در تحلیل شاخص دلار آمریکا از عواملی مثل تولید ناخالص داخلی، شرایط اقتصادی کشور، سیاست مالی بانک مرکزی و موضوعات جهانی تاثیر می پذیرد. همچنین عوامل خارجی و  داخلی می‌توانند باعث تغییر مسیر ارزش دلار آمریکا نسبت به ارزهای جهانی شوند. اگر معامله گران دلار آمریکا را به دید سرمایه ارزشمند بدانند و آن را ذخیره کنند این شاخص دچار صعود می شود. برعکس این شرایط اگر سرمایه گذاران دلار خود را بفروشند و روی کالا یا خدمات دیگری سرمایه گذاری کنند شاخص USDX کاهش میابد.

بهتر است قبل از سرمایه گذاری یا معامله های مهم به وضعیت دلار آمریکا به دلیل رایج ترین ارز و بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان توجه کنید. ضعف و یا قدرت شاخص دلار آمریکا می‌تواند تعیین‌کننده‌ی رونق یا رکود اقتصاد آمریکا و نیز بازارهای مالی مثل فارکس و ارز دیجیتال باشد.

تحلیل شاخص دلار آمریکا

کلام آخر

شاخص دلار آمریکا که به نام های USDX، DX و DXYنیز شناخته می شود یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد جهانی است. این شاخص با شش ارز دیگر مقایسه می شود که عبارتند از: یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس که با تحلیل شاخص دلار آمریکا میتوانید علاوه بر تخمین آینده‌ی ارزهای دیگر ، خود شاخص دلار آمریکا را هم معامله کنید.

امتیاز دهید