اسلیپیج در فارکس چیست؟ | راه های جلوگیری از اسلیپیج

شاید برا شما هم این سوال پیش آمده باشد که لغزش قیمت یا اسلیپیج چه زمانی رخ می دهد؟ و چه تاثیری بر معاملات خواهد داشت؟ به دلیل تاثیر بسزای اسلیپیج در معاملات دانستن آن یک الزام برای هر تریدر می باشد. اسلیپیج در فارکس منجر به پیامدهای غیرمنتظره برای شما در معامله‌ می‌شود و تاثیر مهمی بر میزان سود و زیان شما و استراتژی هایی که برای ‌معاملات از آن استفاده می کنید، می‌گذارد. در ادامه مقاله از امیر تریدر با ما همراه باشید تا راه های جلوگیری از پیامد های Slippage را باهم بررسی کنیم.

اسلیپیج در فارکس چیست ؟

اسلیپیج به معنای اختلاف قیمت پیش بینی شده و قیمت واقعی که معامله صورت گرفته است، می باشد. پیامدهای اسلیپیج ممکن است شدید باشد و تاثیر زیادی بر روی معاملات تریدر ها بگذارد Slippageیک امر اجتناب ناپذیر می باشد و در همه بازار های مالی اتفاق می افتد. اصولا معامله گران قصد خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا را دارند اما به دلیل لغزش قیمت انتظار آن ها برآورده نمی شود. این اتفاق می تواند برای معامله گر هزینه غیر قابل جبرانی داشته باشد.

به این مثال توجه کنید، شما فرض کنید در حال بررسی جفت ارز USD/JPY می باشید و زمانی که روی دکمه خرید کلیک می کنید بازار در قیمت 1.1235 است. با این حال، متوجه می‌شوید که معامله شما در قیمت 1.1240 باز شده است. این اختلافی که در قیمت وجود دارد را اسلیپیج یا لغزش می گویند.

اسلیپیج در فارکس

چه عواملی باعث ایجاد اسلیپیج در فارکس می شود؟

برای انجام معاملات باید تعداد خریداران و فروشندگان به حد کافی وجود داشته باشد تا معامله به درستی پیش برود. وقتی که در تعداد خریدار و فروشنده تعادلی وجود نداشته باشد ممکن است به Slippage ختم شود.

 نوسانات بالا

در بازار هایی که ثبات کم تری دارند نوسانات قیمت به سرعت اتفاق می افتد و به دلیل این نوسانات، زمانی که قیمت بازار پس از خرید تغییر می‌کند، لغزش ممکن است ایجاد شود. توجه داشته باشید که در بازار رمز ارزها، قیمت دارایی‌ها وابسته به حجمی که معامله می شود و فعالیت روزانه ای که وجود دارد، نوسان شدیدتری پیدا می کند.

قدرت نقدشوندگی

قدرت نقدشوندگی به این معنا می باشد که یک دارایی چه مقدار در دسترس است و قابلیت خرید و فروش دارد، بدون اینکه تاثیری بر روند بازار بگذارد. معمولا ارزهایی که دارای نقدینگی پایین تری می باشند، درصد اسلیپیج بالاتری دارند. به طور مثال فرض کنید که می خواهید یک رمز ارز را در قیمت مشخصی خریداری کنید ولی به دلیل عدم نقدینگی کافی ، منجر به تفاوت زیادی بین قیمت نهایی و قیمت مورد نظر شما می شود.

اسلیپیج مثبت و منفی

به صورت کلی دو نوع اسلیپیج در فارکس وجود دارد و گاهی این لغزش قیمت ممکن است به نفع معامله گر عمل کند.

اسلیپیج مثبت : اسلیپیج همیشه به صورت منفی وجود ندارد و گاهی ممکن است به سود در معامله منجر شود. زمانی که معامله خرید انجام می دهید اگر قیمت کاهش یابد یا در معامله فروش قیمت افزایش یابد، اسلیپیج مثبت رخ می دهد و سود بیشتری نصیب معامله‌گر می شود.

اسلیپیج منفی : اگر در یک سفارش خرید، قیمت نهایی که معامله انجام می گیرد، بیشتر از قیمت پیش بینی شده باشد، و در معامله فروش قیمت نهایی کمتر از قیمت مورد انتظار باشد، به آن لغزش منفی می‌گویند. در این حالت به دلیل تفاوت قیمتی که وجود دارد، معامله گر سود کم تری به دست خواهد آورد.

روش های مهم برای جلوگیری از اسلیپیج

روش های متفاوتی برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن اسلیپیج در فارکس وجود دارد که در ادامه مهم ترین این روش ها را باهم بررسی می کنیم

استفاده از لیمیت اوردر

یکی از راهکار های جلوگیری از اسلیپیج منفی، سفارش لیمیت می باشد. سفارش لیمیت می تواند از اسلیپیج در فارکس که باعث متضرر شدن معامله گر می شود، جلوگیری کند اما در استفاده از سفارشات لیمیت، این ریسک وجود دارد که سفارش معامله فعال نشود و قیمت مجددا به ناحیه مد نظر برگشت نداشته باشد.

برای معاملات خود به صورتی برنامه ریزی انجام دهید که بتوانید از لیمیت استفاده کنید تا از لغزش در معامله جلوگیری شود. بعضی وقت ها استفاده از سفارش لیمیت به معنای از دست دادن یک فرصت برای سودآوری می‌باشد، اما با پیروی از لیمیت از اسلیپیج منفی جلوگیری خواهید کرد.

اسلیپیج در فارکس

در شرایط خاص بازار معامله انجام ندهید

بازار مالی در یک سری از شرایط دچار تغیراتی می شود که معامله کردن در آن زمان بسیار پر ریسک می باشد. برای مثال طی جلسات فدرال و یا رویدادهای مهم نباید معامله ای انجام دهید چرا که پس از به پایان رسیدن این رویدادها، ممکن است بازار تغییر جهت داده و معامله شما دچار ضرر شود. معامله گر حرفه ای برای جلوگیری از اسلیپیج در فارکس به صورت مرتب اخبار مربوط به اقتصاد داخلی و خارجی را دنبال می کند تا برای نوسانات احتمالی بازار آماده شود. این افراد قبل از انجام هرگونه معامله، شرایط بازار را تحلیل می کنند و استراتژی مناسب خود را انتخاب می کنند

سرعت اجرای سفارش

برای اجرای سفارش در بازارهایی که به سرعت پیش می رود، سرعت اجرای سفارش اهمیت بسیار زیادی دارد. برای جلوگیری از اسلیپیج باید سرعت مناسبی برای انجام سفارشات خود داشته باشید و درصورت تاخیر در سفارشات ریسک اسلیپیج منفی بالاتر می رود.

جمع‌بندی

همان طور که در مقاله اسلیپیج در فارکس اشاره کردیم، اسلیپیج به معنای اختلاف قیمت مد نظر معامله گر و قیمتی که معامله در آن اتفاق می افتد، می باشد. اسلیپیج یکی از حالت های مهم در بازار فارکس می باشد که ممکن است منجر به ضرر در معامله افراد شود و معاملات تریدرها را تحت تاثیر قرار دهد. Slippage در تمامی بازار های مالی وجود دارد و اجتناب از آن غیرممکن است ولی با روش های گفته شده به راحتی می توانید ریسک آن را به کم ترین حد ممکن رساند.

5/5 (1 امتیاز)