اقتصاد چین در ماه‌‌های آینده با رکود رو به رو خواهد شد!

اقتصاد چین

به نظر اقتصاددانان حذف محدودیت های کوئید 19 باعث ایجاد آلودگی بیشتر و ایجاد اختلال در اقتصاد چین خواهد شد. کاهش محدودیت‌ها از سوی دولت از جمله لغو الزامات قرنطینه برای مسافران ورودی از 8 ژانویه ناگهانی‌تر و تهاجمی‌تر از آن چیزی بود که اکثر مشاغل و تحلیلگران انتظار داشتند.

در حالی که این امر باعث عدم اطمینان به رشد اقتصاد در ماه های آینده می‌شود اما اقتصاددانان می‌گویند بازگشایی سریع‌تر مدت زمان شوک‌های اقتصادی را کوتاه می‌کند. همچنین احتمالاً تلفات در ماه‌های مربوط به تعطیلات سال نو قمری بیشتر می‌شود.

یو ژیان‌گرونگ، اقتصاددان ارشد چین می‌گوید:

به نظر می‌رسد رویکرد دولت این است که موج بالای عفونت‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن پشت سر بگذارد. تغییر سریع سیاست این است که راه را برای بهبود اقتصادی هموار کند. او گفت که تأثیر اختلالات کووید بر رشد سالانه ممکن است کمتر از آنچه قبلاً تخمین زده شد باشد.

از زمانی که دولت به طور ناگهانی به سیاست کووید پایان داد، تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را برای رشد چین در سال جاری کاهش داده‌اند و پیش‌بینی‌ها را برای سال 2023 افزایش داده‌اند. برآورد متوسط ​​در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان این است که رشد در سال 2022 به 3 درصد کاهش می یابد و در سال آینده به 4.9 درصد باز می گردد.

نظرات اقتصاددانان بلومبرگ در مورد اقتصاد چین

بحران اقتصادی در چین

ما شاهد افزایش ریسک‌های صعودی برای تولید ناخالص داخلی 2023 هستیم: بازگشایی سریع‌تر می‌تواند رشد کل سال را تا 6.3 درصد افزایش دهد که بسیار بالاتر از حالت پایه است.

بازگشایی چین یک موهبت متفاوت برای اقتصاد جهانی خواهد بود. احیای گردشگری چین می تواند تجارت را در بخش های خدماتی در سراسر جهان تقویت کند. سفرهای تجاری روانتر در داخل و خارج از چین ممکن است به کاهش فشارهای زنجیره تامین کمک کند. اما رشد سریع‌تر تقاضا را برای کالاها به همراه خواهد داشت که این موضوع در تقابل با کاهش  تورم جهانی است.

با توجه به این که سطح اطمینان هنوز بسیار ضعیف است، کسب‌وکارهای خارجی در حال حاضر با احتیاط بر روی هرگونه سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی پیش می‌روند.

نوآ فریزر، مدیر عامل شورای بازرگانی چین کانادا، گفت: «بسیاری از شرکت‌ها در طول دوران کووید صفر با فشارهای شدید مواجه شدند که منجر به رویکرد صبر کن و ببین برای بسیاری خواهد شد. استعدادهای واجد شرایط جهانی کمتر و کمتر مشتاق نقل مکان به چین شده اند و آسیب هایی که در سه سال گذشته به اعتماد و اعتبار وارد شده است برای بازسازی به زمان نیاز دارد.

Joerg Wuttke، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، گفت که شرکت ها عجله ای برای افزایش سهام خود در چین ندارند، حتی اگر این اقدام دولت “به طور بالقوه” اعتماد تجاری را افزایش دهد.

با توجه به اینکه اقتصاد چین در حال حاضر دستخوش تغییر پارادایم در رویکرد خود به همه‌گیری کووید 19 است، کسب‌وکارها احتمالاً منتظر خواهند ماند تا ببینند وضعیت در طی هفته‌های آینده چگونه تغییر می‌کند.

لغو اخیر محدودیت‌های کووید می‌تواند باعث شود که تحلیلگران دوباره پیش‌بینی‌ها را اصلاح کنند. گری نگ، اقتصاددان ارشد در Natixis SA، گفت که پیش‌بینی خود را برای رشد در دو فصل منتهی به پایان مارس از 3.5 درصد به 3 درصد کاهش می‌دهد، اما انتظار دارد که از آوریل به بعد، یک بازگشت چرخه‌ای «قوی» داشته باشد.

او گفت: «تغییر سیاست یک درد کوتاه مدت اما یک سود بلندمدت برای اقتصاد چین خواهد بود. تلاطم اولیه به معنای اختلال در تولید و از بین رفتن مصرف است و باعث ایجاد یک حرکت پر از دست انداز و شیب دارتر در مسیر رشد می شود.

Citi’s Yu انتظار دارد با شروع سال جدید، تحرک مردم و خدمات مصرف‌کننده زودتر و سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت بهبود یابد و خاطرنشان کرد که ترافیک در شهرهایی که شوک‌های اولیه کووید را پشت سر گذاشته‌اند در حال افزایش است. او پیش بینی می کند که فروش خرده فروشی در سال آینده حدود 11 درصد افزایش یابد و به حدود 50 تریلیون یوان (7.2 تریلیون دلار) برسد.

منبع: bloomberg

5/5 (1 امتیاز)