مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

بازار فارکس (Forex) و بازار ارز دیجیتال (Cryptocurrency) هر دو جزو بهترین بازارهای مالی جهت سرمایه‌گذاری هستند. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران، به‌خصوص افراد تازه وارد، در انتخاب یک گزینه از میان این دو بازار دچار سردرگمی می‌شوند. با وجود شباهت‌های زیاد میان این دو محیط سرمایه‌گذاری، تفاوت ارز دیجیتال و فارکس بسیار زیاد است. قطعاً آشنایی با شباهت‌ها و تمایزات فارکس و کریپتوکارنسی اولین قدم برای انتخاب یکی از آنها خواهد بود. در این مقاله به بررسی مقایسه فارکس و ارز دیجیتال می‌پردازیم. با خواندن این مطلب انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی خواهید داشت.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال در 9 معیار مهم

 

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال در یک نگاه

در جدول زیر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال را بر اساس پارامترهایی نظیر نوع دارایی، قدمت بازار، میزان نقدینگی، نوسانات، برخورداری از معاملات دوسویه، برخورداری از اهرم، میزان پایبندی به قوانین، مکان معاملات و روزهای کاری مقایسه کرده‌ایم. این جدول می‌تواند یک دید کلی نسبت به شباهت و تفاوت فارکس و کریپتو به شما ارائه دهد:

مقایسه فارکس با ارز دیجیتال
معیار فارکس ارز دیجیتال
دارایی جفت ارزها رمز ارزها
قدمت بازار زیاد کم
نقدینگی بالا پایین
نوسانات کم زیاد
معامله دوسویه دارد دارد
اهرم یا لوریج دارد دارد
قانون‌مندی زیاد کم
مکان معاملات بروکر صرافی
روزهای کاری 5 روز هفته 24 ساعته 7 روز هفته 24 ساعته

 

در ادامه هر یک از معیارهایی که در جدول بالا ارائه شده است را بیشتر مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 

1. دارایی

معامله در بازار فارکس روی جفت ارزها انجام می‌شود. محبوب‌ترین جفت ارز بازار فارکس EUR/USD است که در آن سرمایه گذار باید روی تغییرات ارزش یورو نسبت به دلار معامله کند. از دیگر جفت ارزهای محبوب بازار فارکس می‌توان به GBP/USD (پوند به دلار)، USD/JPY (دلار به ین) و USD/CHF (دلار به فرانک) اشاره کرد.

این در حالی است که معاملات در کریپتوکارنسی بر روی رمز ارزهای مختلف همچون بیت کوین (BTC) انجام می‌شود. اتریوم (ETH)، تتر (USDT) و بایننس کوین (BNB) چند مورد از رمز ارزهای پرطرفدار این بازار هستند.

مقایسه دارایی فارکس و کریپتوکارنسی

2. قدمت بازار

یکی از نکات مهم در زمان مقایسه فارکس و ارز دیجیتال، قدمت هر یک از این دو بازار مالی است. بازار فارکس به مدت چندین دهه از قرن 20 میلادی فعال می‌باشد، بنابراین می‌توان آن را یک بازار قدیمی دانست، اما اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین در سال 2009 توسط فرد ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. پس کریپتوکارنسی یک بازار نوظهور است.

 

3. نقدینگی

نقدینگی در بازار فارکس نسبت به بازار رمز ارزها بسیار بیشتر است. طبق آخرین آمار، میزان نقدینگی در یک روز کاری از بازار فارکس به بیش از 7.5 تریلیون دلار می‌رسد. این عدد برای بازار نوظهوری مثل ارز دیجیتال بسیار پایین‌تر است.

 

4. نوسانات

در عوض میزان نوسانات در بازار ارز دیجیتال نسبت به فارکس بسیار بیشتر است. تغییرات جفت ارزها در فارکس با پیپ اندازه گیری می‌شود. به طور کلی هر پیپ معادل 0.0001 تغییر در ارزش جفت ارزها نسبت به یکدیگر است. اگرچه نمی‌توان یک عدد واقعی برای بیشترین تغییرات جفت ارزها در یک روز تعیین کرد، اما در اکثر روزها میزان تغییرات جفت ارزها نسبت به هم بیشتر از 100 پیپ نمی‌شود. با این حال گاهی اوقات یک رمز ارز در بازار ارز دیجیتال فقط در یک روز چندصد درصد رشد می‌کند.

قیاس نوسانات ارز دیجیتال و فارکس

5. معامله دوسویه

یکی از شباهت‌های دو بازار که بد نیست در مقایسه فارکس و ارز دیجیتال بدان اشاره کنیم، پشتیبانی از معاملات دو سویه است. معاملات دو سویه معاملاتی هستند که سرمایه گذار می‌تواند در زمان صعود و نزول نمودار سهم، از بازار سود بگیرد. البته دو سویه بودن معاملات در بازار فارکس جزو جدایی‌ناپذیری از این بازار است، اما این نوع معاملات در کریپتوکارنسی تنها در برخی از صرفی‌ها قابل انجام‌اند.

 

6. اهرم یا لوریج

استفاده از اهرم در معاملات از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است، اما بحث اصلی بر سر این است که هر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال از اهرم پشتیبانی می‌کنند. البته یک تفاوت عمده میان آنها در این زمینه وجود دارد. با توجه به پایین بودن نوسانات در بازار فارکس، سرمایه گذار ملزم به باز کردن پوزیشن با اهرم است. اما ضرورتی به باز کردن معاملات اهرم دار در کریپتوکارنسی وجود ندارد.

 

7. قانون‌مندی

یکی از کلیدی‌ترین نکات جهت مقایسه فارکس با ارز دیجیتال میزان قانونمند بودن بازارها است. عموماً بازار فارکس بر اساس تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تغییر می‌کند. مخصوصا اگر در روز جفت ارزهای پرطرفدار معامله یا ترید کنید، می‌توانید با برنامه ریزی سود خوبی کسب نمایید. اما این موضوع در کریپتوکارنسی صادق نیست. در بازار رمز ارزها دست کاری بازار بسیار زیاد است، به طوری که نهنگ‌ها به راحتی می‌توانند قیمت یک ارز را کاهش یا افزایش دهند. این کار توسط شرکت‌های مختلف هم انجام می‌شود. بنابراین این بازار به قوانین چندان پایبند نیست.

 

8. مکان معاملات

هر دو بازار مالی در پلتفرم‌های آنلاین فعال هستند و سرمایه گذار باید معاملات خود را در بستر وب انجام دهد، اما مکان معاملات اندکی با هم فرق دارد. فرق فارکس و ارز دیجیتال در زمینه مکان معامله، به نوع شرکت خدمات‌دهنده بازمی‌گردد. اصولاً به شرکت‌هایی که فضا را برای معاملات فارکس فراهم می‌کنند، بروکر گفته می‌شود. اما به شرکت‌هایی که امکان معامله بر روی رمز ارزها را مهیا می‌سازند، صرافی می‌گویند.

 

9. روزهای کاری

در نهایت باید بدانید بازار فارکس تنها 5 روز هفته به صورت 24 ساعته فعال است. معامله‌گران فراکس می‌توانند روزهای دوشنبه الی جمعه در سشن‌های مختلف به معامله بپردازند. در نتیجه بازار فارکس روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. با این حال هیچ محدودیتی در زمینه روزهای کاری بازار مالی ارز دیجیتال وجود ندارد. این بازار همه روزه به صورت 24 ساعته باز است.

 

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

هر کدام از بازارهای ارز دیجیتال یا فارکس مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب هر کدام از این دو بازار به سلیقه، روحیه و شخصیت سرمایه‌گذار وابسته است. در واقع نمی‌توان یک نسخه برای تمام افراد صادر کرد. صد البته بازار فارکس به دلیل قدمت بالا، نقدینگی زیاد، قانون مندی و … نسبت به بازار رمز ارزها گزینه بهتری محسوب می‌شود، اما این خود شما هستید که پس از مقایسه فارکس و ارز دیجیتال باید یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

 

امتیاز دهید