ارز متقابل (Reciprocal Currency) چیست؟

ارز متقابل

اولین ارز در جفت، ارز پایه و دومین ارز فهرست شده ارز مظنه است. جفت ارز نشان می‌دهد که برای خرید یک واحد از ارز پایه، چه مقدار از ارز مظنه مورد نیاز است. در بازار ارز خارجی، که بیشتر تحت عنوان بازار فارکس شناخته می‌شود، ارز متقابل یا ارز معکوس وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن یک جفت ارز شامل دلار آمریکا (USD) می‌شود؛ اما دلار آمریکا ارز پایه نیست؛ در عوض دلار آمریکا ارز مظنه (همچنین به عنوان ارز متقابل شناخته می‌شود) است. یک مثال رایج برای این مسئله جفت ارز EUR / USD است، که در آن قیمت 1.20 به این معناست که 1 یورو معادل 1.20 دلار آمریکا است. ارز متقابل یا Reciprocal Currency نسبت به زمانی که USD (دلار آمریکا) به عنوان ارز پایه استفاده می‌شود کمتر رایج است و گاهی اوقات به عنوان مظنه «اروپایی» در نظر گرفته می‌شود. برای مثال USD /JPY و USD / CAD نمونه‌هایی هستند که دلار آمریکا در آنها ارز پایه است؛ اما NZD / USD و EUR/USD نمونه‌هایی از جفت ارز متقابل هستند، زیرا دلار آمریکا در این جفت ارزها، ارز پایه نیست.

مفهوم ارز متقابل (Reciprocal Currency)

اکثر جفت‌های ارز USD، دلار آمریکا را به عنوان ارز پایه نشان می‌دهند. برای مثال در جفت ارز USD / JPY دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن و در جفت ارز USD/CAD دلار آمریکا در برابر دلار کانادا قرار دارد. این نوع ارزها به شما نشان می‌دهند که با یک دلار آمریکا چند واحد ارز خارجی می‌توان خرید. به عنوان مثال، اگر قیمت کرون سوئد (USD / SEK) 9.25 باشد، با یک دلار 9.25 کرون سوئد می‌توان خرید. با این حال، در عوض، ارز متقابل یا ارز معکوس با آنچه معمولاً به عنوان اصطلاحات “اروپایی” شناخته می‌شود، قیمت گذاری می‌شوند. در این حالت واحد پولی غیر از دلار آمریکا، ارز پایه است. بنابراین، «Reciprocal Currency» جفت‌های ارزی را توصیف می‌کند که در بازار ارز استفاده می‌شوند. در این بازار دلار آمریکا (USD) و یک ارز دیگر جفت می‌شوند؛ اما دلار آمریکا اولین ارزی نیست که قیمت‌ گذاری شده است. در نرخ گذاری مستقیم، یک جفت ارز است که ارز خارجی بر حسب واحد پول داخلی قیمت گذاری می‌شود. برای افراد یا شرکت‌های ایالات متحده، یک ارز متقابل یک قرارداد قیمت مستقیم است. جفت ارزهای اصلی یا ماژور شامل USD هستند؛ اما USD در جایگاه ارز پایه قرار ندارد، برای مثال EUR / USD (یورو به دلار آمریکا) جز این دسته است. علاوه بر EUR / USD، می‌توان به GBP/USD (پوند انگلیس به دلار آمریکا) و AUD/USD (دلار استرالیا به دلار آمریکا) نیز اشاره کرد.

نمونه‌ای از ارز متقابل

یک نمونه ارز متقابل NZD / USD (دلار نیوزلند / دلار آمریکا) است. این جفت ارز دارای دلار نیوزلند به عنوان ارز پایه و دلار آمریکا به عنوان ارز مظنه است. به عبارت دیگر، می‌توان نرخ مبادله NZD / USD را به عنوان دلار نیوزلند در مقابل دلار آمریکا قیمت گذاری کرد. بنابراین اگر جفت ارز NZD / USD  به قیمت 0.70 ارزش گذاری شود، به این معناست که شما می‌توانید 1 دلار نیوزلند را با هفتاد سنت مبادله کنید.

نکته: بیشترین ارزهای معامله شده در جهان عبارتند از: دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند استرلینگ و دلار استرالیا

نرخ مبادله EUR / USD نیز بر حسب دلار بیان می‌شود، حتی اگر یورو به عنوان ارز پایه ذکر شده باشد. برای مثال، نرخ EUR/USD ممکن است 1.15 دلار تا 1 یورو باشد؛ اما هنگام قیمت گذاری تریدر می‌گوید که نرخ مبادله یورو / دلار آمریکا برابر با 1.15 دلار است.

توافق ارز متقابل چیست؟

توافق ارز متقابل یا ارز معکوس، توافقی است بین دو کشور برای حفظ عرضه پول مشخصی از ارزهای یکدیگر. این امر نقدینگی بین کشورها و در بازارهای مالی جهانی را بهبود می‌بخشد، تراکنش‌های مالی کارآمد تر را امکان ‌پذیر می‌سازد، ذخایر مورد نیاز را حفظ می‌کند و نرخ‌های مبادله را تعیین می‌کند.

چگونه می‌توان نرخ ارز متقابل را پیدا کرد؟

همانطور که از اسم ارز معکوس مشخص است، نرخ ارز متقابل معکوس نرخ ارز خواهد بود. در این رابطه معکوس، عدد 1 را بر نرخ مبادله فعلی دو ارز تقسیم کنید. اگر نرخ مبادله جفت ارز USD / EUR برابر با 0.89 باشد، برای پیدا کردن نرخ مبادله ارز متقابل EUR / USD، باید محاسبه زیر را انجام دهید:

1.12 = 0.89 ÷ 1

ارز متقابل چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

ارزها را می‌توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قیمت گذاری کرد. قیمت گذاری مستقیم زمانی است که یک واحد ارز خارجی در واحدهای مربوط به پول داخلی قیمت گذاری شود. قیمت گذاری غیر مستقیم زمانی است که یک واحد پول داخلی بر حسب معادل ارز خارجی قیمت گذاری شده باشد.

جمع بندی

ارز متقابل در مبادلات ارزی یک جفت ارز است که در آن دلار آمریکا (USD) ارز پایه نیست، بلکه ارز متقابل است. ارز متقابل یا ارز معکوس بر حسب دلار آمریکا به ازای هر واحد ارز خارجی قیمت گذاری می‌شود. ارزهای متقابل بخش بزرگی از معاملات فارکس را در سطح جهان را تشکیل می‌دهند، رایج ترین این ارزها شامل EUR / USD، GBP / USD و AUD / USD است. همچنین در صورت نیاز می توانید از سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راستای افزایش سرمایه خود در بازار فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید