قیمت طلا به 1800$ دلار رسید، ترس از رکود باعث افزایش تقاضا برای پناهگاه امن شد.

قیمت طلا

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه پایین‌تر از سطوح کلیدی باقی ماند، اما بهتر از سایر فلزات در بازار عمل کرد. نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی باعث شد تا اکثر سرمایه گذاران به سمت خرید این فلز زرد متمایل شوند. قیمت طلا در روز چهارشنبه افزایش یافت. این صعود قیمت به دلیل افزایش هشدارهای افزایش نرخ بهره و تورم سرسختانه و ایجاد رکود اقتصادی در سال 2023 بود. برخی از فعالان بازار نیز وارونگی منحنی بازدهی ایالات متحده را به عنوان شاخصی از رکود قریب الوقوع تلقی کردند.

طلا در سال گذشته تا حدودی جایگاه خود را به عنوان یک دارایی امن از دست داد. اما به دلیل این که گمانه زنی‌ها مبنی بر این که قیمت دلار در سال جاری در اوج خود قرار دارد، بر روی قیمت دلار تاثیر گذاشت و خریداران را به سمت طلا سوق داد. تمرکز این هفته بر روی شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) ایالات متحده در ماه نوامبر است که امروز منتشر می‌شود.

داده‌های اقتصادی:

در حالی که تورم در ماه اکتبر کاهش یافت، همچنان بسیار بالاتر از محدوده هدف فدرال رزرو است. بالا بودن مخارج مصرف‌کنندگان و بازار کار نگرانی‌هایی در مورد ثابت ماندن تورم در ماه‌های آینده ایجاد کرد. چنین سناریویی احتمالاً فدرال رزرو را به اعمال بیشتر سیاست‌های انقباضی متمایل کند. در حالی که انتظار می‌رود بانک مرکزی در هفته آینده نرخ‌ها را با حاشیه کمتری افزایش دهد، هشدار داده است که در مواجهه با تورم سرسخت، نرخ‌های آمریکا ممکن است در سطوح بالاتری نسبت به انتظارات برسد. افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری به شدت بر قیمت طلا تأثیر گذاشت و چشم انداز تندروانه فدرال رزرو احتمالاً طلا را بیشتر هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در میان سایر فلزات، قیمت مس در روز پنجشنبه پس از دو روز افزایش متوالی، در بحبوحه خوش‌بینی نسبت به بازگشایی اقتصادی در چین ثابت بود. معاملات آتی مس پس از افزایش نزدیک به 1 درصدی در دو جلسه گذشته، در حدود 3.8448 دلار در هر پوند ثابت ماند.

چین در این هفته کاهش بیشتر محدودیت‌های ضد کووید را اعلام کرد و امیدها را برای بهبود اقتصادی بزرگترین واردکننده مس جهان افزایش داد. اما این کشور همچنان با افزایش بی سابقه روزانه عفونت ها دست و پنجه نرم می کند. کندی رشد اقتصادی در سایر نقاط جهان نیز می تواند روی تقاضای مس در کوتاه مدت تأثیر بگذارد و قیمت ها را پایین نگه دارد.

منبع: finance.yahoo.com

امتیاز دهید