مبادله ارزی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مبادله ارز (Currency Exchange)

مبادله ارز (Currency Exchange) یک کسب و کار دارای مجوز است که به مشتریان خود اجازه می‌دهد یک ارز را با ارز دیگری مبادله کنند. مبادله پول فیزیکی (سکه‌ها و اسکناس‌های کاغذی) معمولاً از طریق پیشخوان در باجه و دستگاه‌های خود پرداز انجام می‌شود که در مکان‌های مختلفی مانند فرودگاه‌ها، بانک‌ها، هتل‌ها و استراحتگاه‌ها می‌توان آنها را پیدا کرد. صرافی‌های ارزی با دریافت کارمزد جزئی و تفاوت بین قیمت خرید و فروش ارز (اسپرد) درآمد کسب می‌کنند.

|at_cta_form|

کانال VIP فارکس

البته لازم به ذکر است که یک صرافی که به عنوان «دفتر صرافی – bureau de change» یا «کاسا د کامبیو – casa de cambio» نیز شناخته می‌شود. این موارد نباید با بازار ارز خارجی (فارکس) که در آن تریدرها و مؤسسات مالی با ارز معامله می‌کنند، اشتباه گرفته شود.

خلاصه مطلب
  • مبادله ارز، فعالیتی است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا یک ارز را با ارز دیگری مبادله کنند.
  • مبادله ارز را می‌توان در مکان‌های فیزیکی، مانند بانک‌ها یا فرودگاه‌ها یافت؛ اما معمولا به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.
  • کارمزد مبادله ارز به قدری متفاوت است که گاهی احتمال دارد کارمزد پرداختی از طریق کارت کمتر از کارمزدی باشد که از طریق نرخ‌های ارز تعدیل شده پرداخت می‌شود.

مبادله ارز چگونه عمل می‌کند؟

کسب و کار مبادله ارز، چه به صورت فیزیکی باشد چه آنلاین، به شما این امکان را می‌دهند که با انجام تراکنش‌های خرید و فروش، ارز یک کشور را با کشور دیگری مبادله کنید.

برای مثال، اگر شما دلار آمریکا دارید و می خواهید آن را با دلار استرالیا مبادله کنید، باید دلار آمریکا خود را به صرافی ارز برده و با آنها دلار استرالیا بخرید.

مبلغی که می‌توانید بخرید به نرخ نقدی بین‌ المللی بستگی دارد، که اساسا مبلغ آن به صورت روزانه در حال تغییر است و توسط شبکه‌ای از بانک‌ها تعیین می‌شود. صرافی این مبلغ را با درصد معینی تغییر می‌دهد تا از این معامله سود ببرد.

به عنوان مثال، فرض کنید نرخ نقدی برای مبادله دلار آمریکا به دلار استرالیا به صورت 1.2500 تعیین شده است. این بدان معناست که به ازای هر دلار آمریکا که خرج می‌شود، اگر با نرخ نقدی معامله شود، می‌توانید 1.25 دلار استرالیا بخرید؛ اما صرافی ممکن است این نرخ را به 1.20 تغییر دهد، در این حالت شما می‌توانید با پرداخت 1 دلار آمریکا، 1.20 دلار استرالیا خریداری کنید.

از آنجایی که تراکنش با نرخ لحظه‌ای انجام نمی‌شود و بسته به سودی که صرافی می‌خواهد کسب کند، مصرف کنندگان ممکن است متوجه شوند که پرداخت کارمزدهای خود پرداز یا کارت اعتباری با مقصد خارجی هزینه کمتری نسبت به استفاده از خدمات پیش از موعد صرافی دارد.

به یاد داشته باشید که تبدیل ارز در اقتصاد جهانی ضروری و برای تجارت بین المللی حیاتی است. ارزی که قابل تبدیل نباشد موانع بزرگی را برای معامله، سرمایه گذاری خارجی و گردشگری ایجاد می‌کند.

چطور یک صرافی ارز پیدا کنیم؟

کسب کارهای مرتبط با مبادله ارز را می‌توان در اشکال و مکان‌های مختلفی پیدا کرد. این صرافی ممکن است یک کسب و کار کوچک و مستقل باشد یا ممکن است زنجیره بزرگ‌ تری از باجه‌های خدمات صرافی کوچک در فرودگاه‌ها یا یک بانک بین‌المللی بزرگ باشد که خدمات صرافی را در ایستگاه‌های باجه‌های خود ارائه می‌کند.

مبادلات ارزی در فرودگاه‌ها رایج است و این موضوع مسافران را قادر می‌سازند تا ارز مقصد سفر خود را بلافاصله قبل از حرکت خریداری کنند یا پس از بازگشت، پول اضافی را به ارز محلی خود مبادله کنند.

از آنجایی که فرودگاه‌ها به‌ عنوان آخرین درگاه در نظر گرفته می‌شوند، نرخ‌ها در مبادلات فرودگاهی، به طور کلی، گران‌تر از نرخ‌های روزانه بانک در شهر مبدأ خواهند بود.

برخی از بانک‌ها کارت‌هایی را ارائه می‌کنند که می‌توانند ارزهای متعددی را با کارمزد کم یا بدون کارمزد بارگیری کنند، استفاده از پول نقد رایج‌تر می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌های خود پرداز خارج از کشور یک گزینه مناسب برای کسانی است که از یک بانک جهانی استفاده می‌کنند.

خدمات صرافی ارز را می‌توان از طریق مشاغلی که این خدمات را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند نیز دریافت کرد. این خدمات به صورت بخشی از خدمات بانک، بروکر فارکس و یا سایر موسسات مالی ارائه می‌شود.

اسپرد خرید و فروش در معاملات فارکس

صرافی‌های ارزی با دریافت هزینه‌ای از مشتریان برای خدمات خود، و همچنین با بهره ‌گیری از اختلاف قیمت پیشنهادی در ارز، پول خود را به دست می‌آورند.

قیمت خرید (bid) مبلغی است که فروشنده حاضر است برای یک ارز بپردازد، در حالی که قیمت درخواستی (ask) نرخی است که فروشنده همان ارز را به فروش می‌رساند.

برای مثال، مسافر آمریکایی را تصور کنید که از اروپا بازدید می‌کند. در این حالت هزینه خرید یورو در فرودگاه ممکن است به شرح زیر باشد:

1 یورو = 1.40 / 1.30 دلار

قیمت بالاتر (1.40 دلار آمریکا) هزینه خرید هر یورو است. این مسافر آمریکایی می‌خواهد 5000 یورو بخرد، بنابراین باید 7000 دلار به فروشنده بپردازد.

حال مسافر دیگری را تصور کنید که به تازگی از تعطیلات اروپایی خود بازگشته است و می‌خواهد یوروهای باقیمانده خود را بفروشد. او می‌تواند یورو را به قیمت پیشنهادی 1.30 دلار (قیمت پایین تر) بفروشد. او در این حالت در ازای یورو خود 6500 دلار دریافت خواهد کرد.

به دلیل اختلاف قیمت خرید و فروش، فروشنده باجه می‌تواند از این معامله 500 دلار سود کسب کند (تفاوت بین 7000 دلار و 6500 دلار برابر با 500 دلار است).

به صورت کلی، هنگامی که با یک قیمت خرید و فروش استاندارد برای یک ارز مواجه می‌شوید، قیمت بالاتر چیزی است که برای خرید ارز می پردازید و قیمت پایین تر آن چیزی است که در صورت فروش ارز دریافت خواهید کرد.

امتیاز دهید