‌‍‎ چه رویداد هایی بر معاملات فارکس تأثیر می گذارند؟

‌‍‎ چه رویداد هایی بر معاملات فارکس تأثیر می گذارند؟

طیف گسترده‌ای از عوامل وجود دارد که امکان دارد بر قیمت یک جفت ارز در بازار فارکس تأثیر بگذارد، از همین رو محاسبه متغیرات احتمالی غیرممکن است. با این حال، رویداد های کلیدی خاصی وجود دارد که عملاً همه تریدرهای فارکس باید به آن توجه کنند؛ زیرا این رویدادها می‌توانند بر کل اقتصاد تاثیر داشته باشند. در این مقاله برخی از رویدادهای مهمی که ممکن است بر قیمت جفت ارزهای فارکس تأثیر بگذارد را بررسی خواهیم کرد.

انتخابات و رویداد های سیاسی

معمولا انتخابات تأثیر قابل توجهی بر پول یک کشور دارد. برخی از احزاب ممکن است محافظه‌ کار تر و از نظر مالی بیشتر مسئول‌ باشند، در حالی که برخی دیگر دموکراتیک‌ تر بوده و تمایل بیشتری به خرج کردن داشته باشند. به طور کلی، معمولا انتخابات با افزایش نوسانات بازار همراه است.

داده های کلان اقتصادی

داده های کلان اقتصادی اهمیت بالایی دارند و به شدت به اطلاعات موجود در معاملات فارکس متکی هستند. این موضوع به این دلیل است که وقتی صحبت از قدرت یک اقتصاد به میان می‌آید، این داده‌ها هستند که اساساً چیستی ارزش پول را تعیین می‌کنند. این داده ها را می‌توان با استفاده از تقویم اقتصادی پیدا کرد.

عوامل رایج اقتصاد کلان عبارتند از:

  • نرخ بهره (Interest Rates)

نرخ بهره یک کشور نسبت به کشور دیگر یکی از مهم ترین معیارها در تعیین نرخ ارز است. هرچقدر نرخ بهره بالاتر برود منجر به افزایش ارزش پول می شود. نرخ بهره به این دلیل اهمیت زیادی دارد چون تاثیر عمیقی بر چرخه اقتصاد دارد و با افزایش یا کاهش نرخ بهره تصمیم های اقتصادی مردم تغیر خواهد کرد.

نرخ بهره

  • نرخ های تورم (Inflation Rates)

دو مورد از پربیننده ترین شاخص‌های تورم، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) میانگین وزنی قیمت های یک سبد کالای مصرفی و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) ، هستند که شاخص قیمت تولید کننده درواقع میانگین تغییرات در قیمت‌های دریافتی تولید کنندگان داخلی برای تولید شان را نشان می‌دهد. تورم پایین می‌تواند بانک‌های مرکزی را مجبور به کاهش نرخ بهره در کشور کند که در نهایت منجر به ضعیف‌ تر شدن ارز می‌شود.

  • نرخ های اشتغال (Employment Rates)

اخبار مربوط به نرخ اشتغال در یک کشور خاص اغلب تعیین می‌کند که اقتصاد آن کشور تا چه حد قوی است. نرح اشتغال بالاتر معمولا نشان دهنده قوی تر بودن ارز آن کشور است. در ایالات متحده، حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) که گزارشی از داده های رسمی اشتغال کشور است در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود.

  • نظرسنجی احساسات (Sentiment Surveys)

نظرسنجی های احساسات معیاری تقریبی از انتظارات بازار هستند. به عنوان مثال، احساسات مصرف کننده یک شاخص دقیق از اهداف مخارج خرده فروشی آینده است. اکثر کشورهای پیشرفته شاخص های مدیران خرید (PMI) را به صورت دوره‌ای منتشر می‌کنند. شاخص های مدیران خرید به دقت تحت نظر است تا اهداف معاملاتی آینده را تعیین کند.

  • تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product)

تولید ناخالص داخلی یا GDP رشد کلی اقتصاد یک کشور است و معمولاً توسط تریدرهای فارکس دنبال می‌شود. گزارش‌های مسکن، ارقام اشتغال و نرخ تورم همگی نقش مهمی در تعیین تولید ناخالص داخلی یک کشور دارند.

نحوه شناسایی رویدادها در تقویم اقتصادی

با استفاده از تقویم‌های اقتصادی متفاوت که هم در وب سایت‌ها و هم از طریق پلتفرم‌ها قابل دسترسی است می‌توانید رویدادهای کلان اقتصادی را شناسایی و برای آنها برنامه ریزی کنید. این تقویم‌ها شامل خلاصه‌ای از رویدادهای مهم اقتصادی و ارزها ویا سایر ابزارهای مالی هستند که به احتمال زیاد تحت تأثیر قرار می‌گیرند. شما باید به دنبال رویدادهایی باشید که ممکن است بر جفت ارزهایی که معامله می‌کنید تأثیر بگذارد. رویدادهای مهم اقتصادی را با دقت شناسایی کنید و آنها را پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

محبوب‌ ترین جفت ارز های فارکس

الگوی کنج نزولی یا Falling Wedge چیست؟

امتیاز دهید