کیف پول تراست ولت چیست؟ آموزش ساخت ولت در Trust Wallet

تراست ولت

چند روز پیش بود که با اعلام خبر پولشویی و همکاری دو صرافی نوبیتکس و بایننس آمریکا کسانی که در صرافی نوبیتکس ارز نگه داری می‌کردند نگران از دست رفتن سرمایه‌شان شدند. بنابراین در این مطلب از امیرتریدر قصد داریم تراست ولت که یکی از محبوب ترین کیف پول‌ها برای نگه داری تتر و ارزهای دیجیتال است را معرفی کنیم.

اگر شما هم جز کسانی هستید که سرمایه خود را در صرافی‌های ایرانی نگه داری می‌کنید بهتر است بدانید هیچ کدام از صرافی‌های داخل ایران دارای مجوز قانونی نیستند و بهتر است به فکر روش دیگری برای نگه داری سرمایه خود باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

تراست ولت (Trust Wallet) چیست؟

کیف پول Trust Wallet یک اپلیکیشن موبایلی است که بر روی گوشی‌های اندروید و آیفون نصب می‌شود و برای نگه داری ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تراست ولت در سال 2017 توسط Viktor Radchenko  که یک برنامه نویس اوکراینی است ساخته شد و در سال 2018 بایینس برای سرویس دهی بهتر این کیف پول را به مالکیت خود درآورد.

از آنجایی که این ولت زیر مجموعه بایننس است و Binace با افراد ایرانی کار نمی‌کند این سوال پیش می‌آید که آیا استفاده از این کیف پول هم مشکل دارد یا خیر. در ادامه ایمن موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آیا Trust Wallet به ایرانیان خدمات ارئه می‌دهد؟

زمزمه این که آیا این ولت ایران را تحریم کرده است یا خیر پس از تحریم ایرانیان توسط بایننس مطرح شد. اما بهتر است بدانید اگر چه ایران جز کشورهایی است که در لیست تحریم Binance قرار دارد اما به دلیل ویژگی غیر متمرکز بودن Trust Wallet استفاده از آن بلامانع است.

ممکن است روزی دانلود این ولت از گوگل پلی و اپ استور برای افراد ایرانی متوقف شود یا امکان باز کردن آن بدون فیلتر شکن وجود نداشته باشد، اما در این حالت نیز نگرانی وجود ندارد و مشکلی برای سرمایه شما وجود نخواهد داشت!!!

زیرا این ولت غیر حضانتی است و شما می‌توانید با وارد کردن عبارات 12 کلمه‌ای کیف پول خود را در سایر کیف پول‌هایی مانند اتمیک ولت یا متامسک بالا بیاورید. یا این که از طریقIP اقدام کنید.

آموزش نصب Trust Wallet

راه اندازی و نصب تراست ولت بسیار آسان است تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که فقط برای اندروید و IOS در دسترس است و هر کجا نسخه دسکتاپ آن را مشاهده کرید باید بدانید که کلاهبرداری است.

از طریق دو لینک زیر می‌تواین با توجه به نوع گوشی خود تراست ولت را دانلود کنید.

دانلود نسخه اندروید

دانلود نسخه IOS

پس از دانلود آن را راه اندازی کنید. دو گزینه زیر را مشاهده می‌کنید:

Creat  a new wallet

Already have a wallet

در صورتی که قصد ایجاد ولت را دارید گزینه اول را انتخاب نمایید. پس از خواندن قوانین و مقررات تیک پذیرش و سپس Continu را بزنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود یک عبارت 12 حرفی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این عبارت را یادداشت و در یک جای امن نگه داری کنید. در صورت فراموشی این کد دیگر به هیچ وجه به کیف پولتان دسترسی نخواهید داشت.

نمونه ای از عبارات بازیابی تراست ولت

همچنین این کد را با هیچ کس به اشتراک نگذارید. پس از ذخیره این کد وارد صفحه بعدی شوید. در این برگه عبارات بازیابی شما به صورت بهم ریخته وجود دارد و شما باید به ترتیب آن را انتخاب کنید و در پایان بر روی Done کلیک کنید.

پس این مرحله ولت شما ساخته می‌شود و می‌توانید انتقال ارزهای دیجیتال را به راحتی انجام دهید.

کیف پول تراست از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

در وبسایت تراست ولت گفته شده است که این کیف پول نرم افزاری امکان ذخیره سازی بیش از یک میلیون رمز ارز را دارد.

این ادعا با اتکا بر این که Trust Wallet بیشتر از 30 بلاکچین مختلف مانند اتریوم، بایننس اسمارت چین و … پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌تواند از میلیون‌ها توکن بر پایه  ERC20 و ERC223 و توکن ساخته شده بر پایه  BEP20 و TRC20 را ساپورت کند قابل دسترسی است.

از مهم‌ترین ارزهایی که این ولت از آن پشتیبانی می‌کند عبارتست از:

Ripple (XRP) Litecoin (LTC) Binance Coin (BNB) Ethereum (ETH) TRON (TRX)
Dash (DASH) Zcash (ZEC) Dogecoin (DOGE) Stellar (XLM) Polkadot (DOT)
Cardano (ADA) Cosmos (ATOM) Solana (SOL) Tezos (XTZ) TRON (TRX)
Kava (KAVA) VeChain (VET) Nano (NANO) Ethereum Classic (ETC) Bitcoin Cash (BCH)
Aion (AION) Theta (THETA) Ontology (ONT) Qtum (QTUM) IoTeX (IOTX)
Zilliqa (ZIL) Algorand (ALGO) Near (NEAR) Digibyte (DGB) Harmony (ONE)

ویژگی‌های مثبت و منفی تراست ولت

ویژگی های مثبت این کیف پول عبارتند از:

رابط کاربری آسان، کاربر پسند بودن

رایگان و مطمئن

قابلیت نصب همزمان بر روی چند گوشی

امکان چنج ارزها با یکدیگر (Swap)

مشاهده کامل دارایی‌ها و قیمت لحظه‌ای آن‌ها

ویژگی‌های منفی تراست ولت (Trust Wallet):

فقط برای گوشی در دسترس است.

اندازه کیف پول های سخت افزاری امنیت ندارد.

آیا Trust Wallet امن است؟

کیف پول ها به دو دسته حضانتی و غیر حضانتی تقسیم بندی می‌شوند. تراست جز کیف پول‌های غیر حضانتی یا (Non-Custodial) است یعنی کلیدهای خصوصی و دارایی رمز ارزها در اختیار خود کاربران قرار می‌گیرد.

در کیف پول های حضانتی مانند صرافی‌ها این کلیدها در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد و اصطلاحا خود صرافی حضانت ‌دارایی‌ها را به عهده دارد.

صرافی‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب به کلیدهای خصوصی کاربران دسترسی دارند این مورد باعث می‌شود استفاده از آن ها آسان باشد اما از نظر امنیتی دارایی کاربران مشکل دارد. چنین ایکسچنج‌هایی می‌توانند به راحتی به دارایی‌های کاربران دسترسی داشته باشند. همچنین اگر سرورهای آن‌ها هک شود در صورت ذخیره سازی نامناسب کلیدها هکرها به راحتی به سرمایه کاربران دسترسی داشته باشند.

اما خوشبختانه استفاده از تراست چنین مشکلی ندارد. سطح امنیتی این کیف پول بسیار بالاست مگر این که در اثر بی احتیاطی خودتان دارایی تان در معرض خطر بگیرد.

یکی از این بی احتیاطی‌ها فراموش کردن عبارات بازیابی است در صورتی که آن را فراموش کنید عملا دسترسی به ولتتان امکان پذیر نخواهد بود. مورد دیگر این است که به هیچ وجه این کلمات را در اختیار کسی قرار ندهید امنیت Trust به گونه‌ای است کههکرها نمی‌توانند آن را هک کنند. تنها راه هک این است که آن ها به نحوی به کلمات بازیابی شما دسترسی پیدا کنند.

سخن پایانی

به عنوان نکته پایانی سعی کنید دارایی‌هایتان را در هیچ صرافی هولد نکنید. اگر تریدر هستید به اندازه ریسکتان سرمایه وارد صرافی کنید ولی برای هولد از آن استفاده نکنید.

اگر در جریان ریزش وحشتناک صرافی FTX بودید مشاهده کردید که توکن این صرافی در یک روز بالای 80 درصد ریزش پیدا کرد و اعتبار آن نیز کاهش پیدا کرد. بزرگتر از این صرافی که دیگر نیست! پس حواستان به سرمایه تان باشد.

امتیاز دهید