گپ قیمتی چیست؟

گپ قیمتی

گپ قیمتی در بازار فارکس چیست؟ اگر تازه شروع به تحلیل تکنیکال کرده باشید احتمالا برایتان سوال پیش آمده است که منظور از شکاف قیمتی در چارت چگونه به وجود می‌آید و چطور باید آن را تحلیل کنیم.  این Gap ها به آسانی بر روی چارت قابل تشخیص هستند. شکل آن ها به صورت یک محدوده یه حفره بر روی چارت دیده می‌شود. در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به مبحث گپ قیمتی و نحوه معامله به کمک این Gap ها بپردازیم تا پایان با ما همراه باشید.

شکاف یا گپ قیمتی در فارکس چیست؟

گپ قیمتی

گپ قیمتی زمانی رخ می‌دهد که قیمت باز شدن یک کندل بسیار بالاتر یا پایین تر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد. به طوری که بین دو Candle هیچ همپوشانی وجود نداشته باشد. در واقع شکاف به ناحیه از نمودار اشاره دارد که در آن هیچ فعالیت معاملاتی صورت نگرفته است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک جفت ارز به شدت به سمت بالا یا پایین حرکت کند. به طور معمول در الگوهای شمعی قیمت باز شدن کندل جدید از قیمت بسته شدن Candle قبلی شروع می‌شود. اما در شکاف ها قیمت باز شدن متفاوت از قیمت بسته شدن است.

دلایل تشکیل گپ های قیمتی

می‌توان گفت دلیل اصلی تشکیل شدن این شکاف ها انتشار ناگهانی اخبار است. اگر انتشار این اخبار از قبل مشخص باشد معمولا پیشخور شده و تاثیر آنچنانی ندارد. اما اگر یک خبر ناگهانی داشته باشیم احتمال داشتن یک شکاف قیمتی زیاد است. همچنین در مناطقی که درخواست های خرید و فروش زیادی وجود دارند نیز این شکاف ها ممکن است رخ دهد.

معرفی انواع گپ در فارکس

به طور کلی گپ ها به 4 دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • گپ رایج (Common gap)
  • گپ شکست (Breakaway gap)
  • گپ ادامه دهنده (Continue gap)
  • گپ فرسودگی (Exhaustion gap)

گپ رایج (Common gap)

این Gapها معمولا در نواحی حمایتی و مقاومتی تشکیل می‌شوند. این نوع شکاف بزرگ نیست و به راحتی پر می‌شود. تشکیل این گپ ها معمولا به دلیل باز بسته شدن بازار رخ می‌دهد. همانطور که از نام این شکاف مشخص است به طور معمول به وفور شاهد آن در بازارهای مالی هستیم.

گپ شکست (Breakaway gap)

این نوع شکاف بسیار حائز اهمیت است و نشان دهنده آغاز یک حرکت قدرتمند است. مهم ترین ویژگی این نوع Gap  یک ناحیه Side ways یا تراکم است. این شکاف معمولا زمانی رخ می‌دهد که قیمت در حال امتحان یک سطح جدید است. منظور از این سطوح حمایت، مقاومت، خط روند، کانال و … است. قیمت ناگهان این ناحیه را با یک گپ می‌شکند و در جهت شکست شروع به حرکت می‌کند. می توان این نوع از شکاف را جذاب ترین مدل دانست زیرا نشان دهنده شروع یک روند جدید است است و تحلیل گران پس از مشاهده آن می‌توانند یک روند را از همان ابتدا بگیرند.

گپ ادامه دهنده (Continue gap)

Continue gap زمانی اتفاق می‌افتد که شکاف قیمتی در جهت روند باشد و قیمت پس از آن همچنان به مسیر خود ادامه دهد. دلایل زیادی برای به وجود آمدن این نوع Gap وجود دارد اما دلیل اصلی آن عدم توازن بین عرضه و تقاضاست. مورد روانشناسی دیگری به نام تریدرهای به دام افتاده نیز در تشکیل این شکاف تاثیر گذار است.

گپ فرسودگی (Exhaustion gap)

این نوع شکست در انتهای یک روند صعودی و نزولی اتفاق می‌افتد. پس از تشکیل این نوع گپ روند معکوس می‌شود.

چگونه از گپ قیمتی استفاده کنیم؟

خب تا این جای مطلب با انواع Gapها آشنا شدیم و در این بخش قصد داریم به معرفی استراتژی های مختلف معامله با گپ قیمتی بپردازیم. طیف وسیعی از تکنیک‎های معاملاتی برای استفاده از شکاف ها وجود دارد. چند مورد از این‌ها عبارتند از:

  • پر شدن گپ
  • پیشبینی شکاف
  • استفاده از اندیکاتور

تنها نکته ای که هنگام معامله با گپ‌ها باید آن را مد نظر قرار دهید این است که ممکن است قیمت سریع به سمتی که شما انتظار دارید حرکت نکند.

پر شدن گپ

اولین Strategy این است که گپ های قیمتی معمولا پر می‌شوند. پس از تشکیل شکاف قیمت نهایتا به آن ناحیه بر می‌گردد و ان شکاف را پر می‌کند.

پیشبینی شکاف

اگر عوامل تکنیکال یا بنیادی به احتمال گپ در روز معاملاتی بعدی اشاره کنند، ممکن است زمان ورود به یک موقعیت فرا رسیده باشد. به عنوان مثال، در بازاری مانند بورس داشتن اطلاعات دقیق از یک شرکت معین و عملیات آن می تواند به تریدر کمک کند تا قبل از گزارش سود، شکاف آن سهام را پیش بینی کند.

استفاده از اندیکاتور

می توانید از ابزارهایی مانند میانگین متحرک نمایی و RSI برای تعیین سطوح و نواحی کلیدی استفاده کنند. به عنوان مثال، نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از ناحیه ای که RSI در منطقه اشباع خرید قرار دارد برای ورود کوتاه ‌مدت پس از یک شکاف خستگی استفاده کرد.

گپ قیمتی چیست؟ - امیر تریدر

در ادامه قوانینی برای معامله با استفاده از شکاف‌ها را بیان می‌کنیم:

  1. ابتدا نوع شکاف را تشخیص دهید. مثلا زمانی که شکاف ادامه دهنده داشته باشیم روند موجود ادامه دارخواهد بود یا اگر نوع گپ فرسودگی باشد روند به کامل معکوس می‌شود. دقت کردید!! هر دو نوع Gap هستند اما اتفاقایی که پس از آن رخ می‌دهد کاملا متفاوت است. پس تشخیص نوع شکاف اهمیت زیادی دارد.
  2. زمانی که یک گپ شروع به پر شدن می‌کند به ندرت متوقف می‌شود زیرا هیچ حمایت و مقاومتی وجود ندارد.
  3. آیا حرکت انجام شده توسط افراد حرفه‌ای صورت گرفته است یا آماتور؟ آماتورها معمولا شور و نشاط غیر منطقی از خود نشان می‌دهند و باعث ایجاد گپ فرسودگی می‌شوند.
  4. به حجم توجه کنید. مثلا حجم در Breakaway gap بیشتر از شکاف فرسودگی است.
  5. در پایان توصیه می‌کنیم که حتما در انجام معامله با استفاده از گپ‌ها دقت کنید. درباره روانشناسی معاملات و استفاده از حد ضرر مطالعه کنید تا مطمئن شوید.

 سخن پایانی

دنیای تحلیل تکنیکال پر از اصطلاحات و مفاهیمی است که اگر تازه کار باشید احتمالا فهم آن برای شما دشوار است. در این بلاگ به بررسی یکی از این مفاهیم یعنی گپ قیمتی پرداختیم. در صورتی که در این بازار تازه کار هستید می‌توانید با مشاهده دوره رایگان آموزش مقدماتی بازار فارکس با این مارکت پولساز بیشتر آشنا شوید و به درآمد دلاری برسید. همجنین در صورت نیاز می توانید از خدمات مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس نیز استفاده کنید.

4/5 (1 امتیاز)